• Tinkuchi

    Hjälp - Har jag blivit psyskisk sjuk eller är det ännu ett fall där socialtjänsten missbrukar sin position - Ett barn mår sämre och sämre :( - IVO, Barnavårdsutredning, socialtjänsten

    Hej Alla Kunniga
     
    Jag ska inte tråka ut er med en ganska lång historia. Men jag vänder mig till eftersom forumet  många gånger erbjuder kompetens på myndighetsnivå och advokatbyrå i form av mycket fina trådar där intressanta diskussioner tar plats :)

    Jag undrar som rubriken säger om jag kan ha blivit psykisk sjuk, möjligtvis paranoid schizofreni eller kanske multipel personlighetsklyvning, vad vet jag, men det verkar som om den verklighet som utspelar sig inom socialtjänsten inte är den verkligheten jag själv tar del all. Detta är ju såklart en viktig varningsklocka för den uppmärksamme. Till saken hör att jag efter 40 solvarv aldrig haft problem av samma form, aldrig känt mig diskriminerad, förminskad eller omyndigförklarad av någon myndighet, alldeles tvärtom. Har varit trygg i att våra barn växer upp i ett av världens mest rättssäkra länder. Så jag tycker att det är rimligt att rannsaka sig själv för att behålla förtroende för de myndigheter som ska se över våra barn när något olyckligt inträffar.

    Efter en skilsmässa har några BBiC utredningar gjorts av socialtjänsten. Jag känner att socialtjänsten agerar domstol och man har lite att säga till om. De väljer i sina utredningar att inte ta upp många av mina uppgifter. Utredningarna är inte dåliga för den som ska granska den just för att viktig information utelämnats. Det är svårt att klaga hos en tillsynsmyndighet när felen konkret inte går att peka på. Vid samtal med chefen så vill inte hon lyssna och säger att båda socialsekreterarna har hennes högsta förtroende. Man är helt enkelt helt maktlös

    Jag tänker att jag ska vända mig till ivo för att utröna vilken verklighet som gäller. Men de tar ju inte upp alla fall. Vad gör man då?
    Finns det några advokatbyrån som kan anställas för att få stöd med formulering i anmälan till ivo?

    Det känns som att samhället redan vimlar av sådana här fall så är rädd att inte bli hörd och att mitt barn inte får den hjälpen hen behöver :( Man får panik!

    www.dagensjuridik.se/2012/08/jag-efterlyser-en-kontrollinstans-som-far-kritisera-undermaliga-barnavardsutredningar
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5121526

    Snälla alla kunniga här, ber er ödmjukt om er hjälp och kunskap i situationen. Jag litar helt på er! Tack

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-17 09:15
    www.dagensjuridik.se/2012/08/jag-efterlyser-en-kontrollinstans-som-far-kritisera-undermaliga-barnavardsutredningar

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5121526

    Skulle vara dessa länkar

  • Svar på tråden Hjälp - Har jag blivit psyskisk sjuk eller är det ännu ett fall där socialtjänsten missbrukar sin position - Ett barn mår sämre och sämre :( - IVO, Barnavårdsutredning, socialtjänsten
  • gamlapappan3

    Det är verkligen jobbigt och obehagligt att bli utredd av Socialtjänsten. Några kommentarer:

    1. Anser du att väsentlig information saknas i deras utredning tycker jag att du skriver ner denna så detaljerat och utförligt du kan och skickar in till socialsekreteraren och ber att ditt brev läggs i akten.

    2. Samarbeta med Socailtjänsten. Det är väldigt lätt att känna sig anklagad och  att gå i försvarsställning, men en mycket mer framgångsrik strategi är att samarbeta med dem. Be t.ex. att få en checklista på saker de anser du bör förändras. Sen vid ett senare möte kan du berätta vad du gjort och ni kan checka av tillsammans. Om du gjort vad de önskat kan de knappast anklaga dig för att du brustit i ditt föräldraskap, för i så fall borde de satt upp det på checklistan.

    3. Fråga dem på vilket sätt de kan tänka sig att erbjuda dig stöd i ditt föräldraskap. Bollen hamnar då hos dem. Om de inte erbjuder något stöd eller hjälp är det svårare att sen i ett senare skede ställa dig till svars för eventuella brister.

    Nyckeln tror jag är att ha en positiv inställning, att vara samarbetsvillig och att be om hjälp. Då ska du se att de snart tappar intresset för dig och dina barn.

    Nu vet jag inget om din livssituation, men finns det saker i ditt liv som är skadliga för dina barn, t.ex. missbruk, så är det definitivt dags att ändra på det nu. Det är inte fel att för dina barns skull bli nykterist, åtminstone för en period. Och finns det några sådana grundläggande saker som du inte klarar ut att förändra själv så kan det ju till och med vara bättre för dina barn att inte bo med dig under en period.

Svar på tråden Hjälp - Har jag blivit psyskisk sjuk eller är det ännu ett fall där socialtjänsten missbrukar sin position - Ett barn mår sämre och sämre :( - IVO, Barnavårdsutredning, socialtjänsten