• Anonym (Mamma)

    Ni med långa barn...

    Är det nåt era barn bryr sig om? Om ja, på vad sätt och hur hanterar dom det? Min dotter (14 år) tycker det är jobbigt att vara lång och ljuger ner sin längd något om nån frågar. Hon har också dålig hållning så hon ska se kortare ut. Lillebror däremot som är jättelång mot sina kompisar tyckte tidigare det var jobbigt för han var efter sina jämnåriga motoriskt men har nu blivit smidigare och ser mest fördelar med sin längd.

    Hade varit intressant att höra vad ni andra med långa barn har för erfarenheter och om barnens eventuella bekymmer med sin längd gått över...

  • Svar på tråden Ni med långa barn...
  • Anonym (Lång)

    När jag började 7:an så var jag 1.70cm. Ett år senare när jag började 8:an var jag 1.80cm.

    Jag brydde mig inte så vidare mycket faktist. Det ända som var lite tråkigt ett tag var de flesta killar var kortare än mig, men runt 9:an så började alla grabbar dra iväg och då var det absolut inga problem.

    När jag var 16 så började jag använda lite klack på 2-3 cm men efter jag fyllde 17 så blev de över 5 cm och när jag fyllde 18 så kunde det vara klackar på runt 7-10cm.

    Min lillebror är 2.02. Ha än drog iväg runt 15årsålder. Han var dryga 180cm i 9:an och andra året i gymnasiet var han nog 1.98cm.

    Vår mormor och mamma har alltid, sen vi var små sagt att vi ska sträcka på oss och inte gå som hösäckar. Vi båda har jättefin hållning och krymper aldrig ihop, om det inte krävs pga maxhöjd i tak etc haha.

    Jag har alltid hört att det är fint och vackert att vara lång och det har jag gjort till min fördel, min styrka. Mamma har alltid uppmuntrat min längd och det är en längd jag är stolt över.

    Din tös ska sträcka på sig och vars stolt. Tjejer spenderar tusentals kronor på att köpa klackar just för att bli långa.

    Det är en känslig ålder så jag förstår att det är jobbigt, men gör det bästa i att stötta henne och tala om att det är vackert att vara lång.

    Alla modeller är ju oftast över 1.78 ;)

  • Anonym (185)

    Jag hatade och ogillar fortfarande starkt att vara så lång som jag är, 185. Önskar att jag var 1,75, men egentligen vad som helst inom 2SD från medellängd.

    Stötta din dotter genom att säga att det är fint att vara lång, kanske uppmuntra henne att spela basket, handboll eller volleyboll så att hon får träffa andra som är långa.

    Om det inte är försent, sätt henne på p-piller så att hon inte växer så mycket mer.

    Sen beror det ju på hur lång hon är. En kompis till mig tjatar om att hon känner så lång och klumpig och hon är bara 1.71.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (185) skrev 2018-04-17 16:40:11 följande:

    Jag hatade och ogillar fortfarande starkt att vara så lång som jag är, 185. Önskar att jag var 1,75, men egentligen vad som helst inom 2SD från medellängd.

    Stötta din dotter genom att säga att det är fint att vara lång, kanske uppmuntra henne att spela basket, handboll eller volleyboll så att hon får träffa andra som är långa.

    Om det inte är försent, sätt henne på p-piller så att hon inte växer så mycket mer.

    Sen beror det ju på hur lång hon är. En kompis till mig tjatar om att hon känner så lång och klumpig och hon är bara 1.71.


    Min dotter är 174-175 cm och jag tror inte hon växer jättemånga centimeter till. Jag är själv längre än henne men har inget direkt minne av att jag hade några problem med det som yngre. Minns att jag sprang runt i klackar på ca 8 cm från man var 16 år. Men mycket handlar nog också om att vissa inte gillar att synas och som lång är det svårt att smälta in i mängden när kompisarna är runt 160 cm. Hon kör basket så längd är en fördel där men det hjälper tyvärr inte hennes attityd i övrigt.
  • BeautifulLiz
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-17 17:07:17 följande:

    Min dotter är 174-175 cm och jag tror inte hon växer jättemånga centimeter till. Jag är själv längre än henne men har inget direkt minne av att jag hade några problem med det som yngre. Minns att jag sprang runt i klackar på ca 8 cm från man var 16 år. Men mycket handlar nog också om att vissa inte gillar att synas och som lång är det svårt att smälta in i mängden när kompisarna är runt 160 cm. Hon kör basket så längd är en fördel där men det hjälper tyvärr inte hennes attityd i övrigt.


    Jag var 174 redan som tolvåring. Sedan stannade jag vid den längden.

    Jag hade och har inga problem med min längd.
  • Anonym (anonym signatur)

    Jag ogillade att vara lång under skoltiden, och ogillar det än idag....

  • Anonym (185)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-17 17:07:17 följande:

    Min dotter är 174-175 cm och jag tror inte hon växer jättemånga centimeter till. Jag är själv längre än henne men har inget direkt minne av att jag hade några problem med det som yngre. Minns att jag sprang runt i klackar på ca 8 cm från man var 16 år. Men mycket handlar nog också om att vissa inte gillar att synas och som lång är det svårt att smälta in i mängden när kompisarna är runt 160 cm. Hon kör basket så längd är en fördel där men det hjälper tyvärr inte hennes attityd i övrigt.


    174-175 är ju jättebra. Det kommer hon nog komma över efter puberteten. Attityden kommer hon nog över om något år. Det hjälper ju också om hon är söt i övrigt.

    Jag blev retad för att jag var lång, både av klasskamrater men också av vuxna som skulle påpeka min längd hela tiden. Att hitta killar som är längre än man själv när man är 175 är inga problem, och man kan också ha klackar. 1.85 är värre tyvärr.
  • Anonym (jojo)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-17 17:07:17 följande:
    Min dotter är 174-175 cm och jag tror inte hon växer jättemånga centimeter till. Jag är själv längre än henne men har inget direkt minne av att jag hade några problem med det som yngre. Minns att jag sprang runt i klackar på ca 8 cm från man var 16 år. Men mycket handlar nog också om att vissa inte gillar att synas och som lång är det svårt att smälta in i mängden när kompisarna är runt 160 cm. Hon kör basket så längd är en fördel där men det hjälper tyvärr inte hennes attityd i övrigt.
    Det kanske inte handlar så mycket om hennes längd utan mer hennes längd gentemot kompisarnas längd? Hade hon umgåtts med kompisar i samma längd hade det kanske inte varit något problem?
    Jag är 164 cm och det är ju inte långt, men jag hade bara kompisar som var kortare, mellan 5-10 cm. Jag kände mig alltid för lång och önskade att jag var kortare. Jag tror att hade jag haft kompisar som var lika långa eller längre hade jag inte ens tänkt så.
    Så nu kanske det är ett problem för henne, men i framtiden kommer hon träffa många sorters människor, få nya bekantskaper, kanske skaffa en pojkvän som är längre än henne och även vänner. Det kanske inte är så mycket tröst nu, men jag tänker att det gäller för alla tonåringar och vilka deras problem än är: det kommer bli bättre sen.
  • fjanten

    Vars bor ni då? Jag växte upp långt norrut, och där var mina 172 cm väldigt långa i jämförelse med många vänners längd. Nu när jag bor i mellansverige tycker jag att jag smälter in väldigt väl och tycker om min längd. Nej, 172 är ju inget mot 185 som kvinna, men när alla ens vänner var 155cm i 14 års ålder så var man ju en jätte

  • Colourfulrainbow

    Se till att hon inte går runt och böjer ryggen och gör sig mindre. Har en familjemedlem som gjorde det som barn och nu har hon stora problem med sin rygg, både fysiskt att det gör ont, men även rent estetiskt då ryggen blivit lite krökt.

  • Anonym (Lång)

    Jobbigt att ni ska tycka att det är så jobbigt att vara långa. Själv tycker jag det är vackert och får bara komplimanger. Hur är er självkänsla ?

    Kan förstå en ung flicka innan man kommer in i det men vuxna människor ?

    Tycker synd om er att ni känner så. Själv är jag stolt över mina 183.5 cm

  • Anonym (Mamma)
    fjanten skrev 2018-04-17 18:33:28 följande:

    Vars bor ni då? Jag växte upp långt norrut, och där var mina 172 cm väldigt långa i jämförelse med många vänners längd. Nu när jag bor i mellansverige tycker jag att jag smälter in väldigt väl och tycker om min längd. Nej, 172 är ju inget mot 185 som kvinna, men när alla ens vänner var 155cm i 14 års ålder så var man ju en jätte


    Vi bor strax utanför Sthlm och jag hoppas problemet växer bort med åldern. Jag med mina 181 cm upplevde att jag var rätt ensam om min längd som ung men nu tycker jag det finns många i min längd överallt. Dottern går så klart i skolan och det är där hon upplever sig som lång. Jag var längsta tjejen i min årskurs och möjligtvis även nån klass uppåt när jag gick mellan- och högstadiet. Dottern är inte längst. Varken i sin årskull eller på sin basket. Tror inte ens topp 3 på nåt av ställena men hon stör sig vilket jag inte gjorde.
  • Anonym (Mamma)
    Colourfulrainbow skrev 2018-04-17 18:36:09 följande:

    Se till att hon inte går runt och böjer ryggen och gör sig mindre. Har en familjemedlem som gjorde det som barn och nu har hon stora problem med sin rygg, både fysiskt att det gör ont, men även rent estetiskt då ryggen blivit lite krökt.


    Säger till henne titt som tätt men hon blir bara sur.
  • Anonym (A)

    Nu är det 15 år sen jag var i den situationen men jag skulle tro att principen är densamma. Jag fick göra handröntgen där man uppskattade min slutlängd vid 7-12 års ålder. Dessa visade olika och är absolut inte säkra men de ger ett hum. När de visade på att jag skulle bli 186 tyckte jag att det var för långt. Jag hade ångest över min längd som det var och då hade jag ändå börjat skolan ett år tidigt. Då fanns det två åtgärder.

    1. Man opererade in små metallskruvar i knät som hindrade att man växte de sista cm. Låter helt galet när man skriver det men det var det vanligaste och lindrigaste sättet. Man fick lokalbedövning och kunde gå hem samma dag.

    2. Man gav starka hormoner för att tvinga fram mens eftersom de flesta tjejer växer markant mindre när mensen har kommit, denna ökade riskerna för blodpropp etc.

    Jag valde operationen som skulle ske till hösten året jag fyllt 12 om mensen inte hade kommit innan dess för att längden planande då ut av sig själv. Jag fick mens den sommaren och slapp operation och har stannat på 180 cm jämnt! Jag har accepterat min längd och använder klackar men hade jag fått valet igen om mensen inte kom hade jag valt operationen.

  • Anonym (185)
    Anonym (A) skrev 2018-04-17 20:28:34 följande:

    Nu är det 15 år sen jag var i den situationen men jag skulle tro att principen är densamma. Jag fick göra handröntgen där man uppskattade min slutlängd vid 7-12 års ålder. Dessa visade olika och är absolut inte säkra men de ger ett hum. När de visade på att jag skulle bli 186 tyckte jag att det var för långt. Jag hade ångest över min längd som det var och då hade jag ändå börjat skolan ett år tidigt. Då fanns det två åtgärder.

    1. Man opererade in små metallskruvar i knät som hindrade att man växte de sista cm. Låter helt galet när man skriver det men det var det vanligaste och lindrigaste sättet. Man fick lokalbedövning och kunde gå hem samma dag.

    2. Man gav starka hormoner för att tvinga fram mens eftersom de flesta tjejer växer markant mindre när mensen har kommit, denna ökade riskerna för blodpropp etc.

    Jag valde operationen som skulle ske till hösten året jag fyllt 12 om mensen inte hade kommit innan dess för att längden planande då ut av sig själv. Jag fick mens den sommaren och slapp operation och har stannat på 180 cm jämnt! Jag har accepterat min längd och använder klackar men hade jag fått valet igen om mensen inte kom hade jag valt operationen.


    Jag är nog äldre än dig för när jag var liten fanns bara alternativet hormoner, inget skrap/skruvar. Mina föräldrar valde bort det pga riskerna för hjärtinfarkt, bröstcancer och infertilitet och att det olyckligtvis hade skett dödsfall i Danmark några år tidigare.

    Jag var ca 173 när jag var 12 och fick mens. Enligt beräkningsmodellen skulle jag bli 175 men enligt röntgen skulle jag bli 185. Läkarna trodde att det nog skulle stanna av innan 185 men icke. Önskar definitivt att jag hade tagit behandlingen.

    Du som tycker synd om oss som inte gillar att vara långa: perspektiv kan vara olika. Jag tror också att det handlar om hur man uppfattar en kommentar. ?Gud vad lång du är? kanske låter som en komplimang i någons öron men låter tröttsamt i någon annans.
  • Anonym (185)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-17 14:46:44 följande:

    Är det nåt era barn bryr sig om? Om ja, på vad sätt och hur hanterar dom det? Min dotter (14 år) tycker det är jobbigt att vara lång och ljuger ner sin längd något om nån frågar. Hon har också dålig hållning så hon ska se kortare ut. Lillebror däremot som är jättelång mot sina kompisar tyckte tidigare det var jobbigt för han var efter sina jämnåriga motoriskt men har nu blivit smidigare och ser mest fördelar med sin längd.

    Hade varit intressant att höra vad ni andra med långa barn har för erfarenheter och om barnens eventuella bekymmer med sin längd gått över...


    Om din dotter inte är längst så kommer det nog att gå över. Blir hon retad? Eller är hon kanske kär i någon kortare? Eller är de populära flickorna allihopa väldigt små? Jag tror att det löser sig men jag förstår att du vill stötta din dotter.
  • Anonym (Lång)
    Anonym (185) skrev 2018-04-18 08:18:51 följande:

    Jag är nog äldre än dig för när jag var liten fanns bara alternativet hormoner, inget skrap/skruvar. Mina föräldrar valde bort det pga riskerna för hjärtinfarkt, bröstcancer och infertilitet och att det olyckligtvis hade skett dödsfall i Danmark några år tidigare.

    Jag var ca 173 när jag var 12 och fick mens. Enligt beräkningsmodellen skulle jag bli 175 men enligt röntgen skulle jag bli 185. Läkarna trodde att det nog skulle stanna av innan 185 men icke. Önskar definitivt att jag hade tagit behandlingen.

    Du som tycker synd om oss som inte gillar att vara långa: perspektiv kan vara olika. Jag tror också att det handlar om hur man uppfattar en kommentar. ?Gud vad lång du är? kanske låter som en komplimang i någons öron men låter tröttsamt i någon annans.


    Beror väl på som du säger - hur man tolkar det och hur pass stark man är att hantera en kommentar och inte ta det så personligt. Tycker bara det är tråkigt att folk överväger hormoner och operationer för att dom kan bli långa? Vad lär vi våra barn med detta dåliga självförtroende ?

    Är du inte nöjd med dig själv så lägg dig under kniven?

    Tråkigt tycker jag för alla människor har någon skavank man är missnöjd med men man blir inte nöjd för att man retuscherar kroppen, det går djupare än så..

    Jag hyllar långa ståtliga kvinnor!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (185) skrev 2018-04-18 08:20:57 följande:

    Om din dotter inte är längst så kommer det nog att gå över. Blir hon retad? Eller är hon kanske kär i någon kortare? Eller är de populära flickorna allihopa väldigt små? Jag tror att det löser sig men jag förstår att du vill stötta din dotter.


    Tror inte hon blir retad utan jag tror mest att hon ogillar att sticka ut. Sen har så klart killar börjat bli intressanta och urvalet blir onekligen mindre. Jag tror att om man inte själv har såna problem så är det väldigt svårt att sätta dig in i. Själv såg jag mer till fördelarna med att vara lång än nackdelarna men man är ju olika. Men som du säger förhoppningsvis löser det sig.
  • Anonym (Längd)

    Den egna längden har det så stor betydelse för tjejer?

Svar på tråden Ni med långa barn...