• Mamma till S
    Äldre 18 Apr 10:44
    3644 visningar
    8 svar
    8
    3644

    Sjukskriven fram till HP?

    Suck & pust.. Har en beviljad havandeskapsp den 7 maj som jag ska gå på men fram tills dess är det ju olidligt att jobba... Ska till läkaren idag men är rädd att bli nekad.

    Har varit sjukskriven tidigare denna grav för illamående o detta har nu kommit tillbaka :( Sammandragningar vid för mkt stress o det känns som knivar i hela underlivet o ljumskarna när jag jobba. Jag orkar inte .....

    Har ni varit sjukskrivna innan ni gått över i HP?

  • Svar på tråden Sjukskriven fram till HP?
  • Anonym (Sjuks­kriven 40v)
    Äldre 18 Apr 10:45
    #1

    Säg till läkaren som det är bara . Jag har varit sjukskriven under hela graviditeten och det har aldrig varit några som helst problem

  • Mamma till S
    Äldre 18 Apr 10:51
    #2
    Anonym (Sjukskriven 40v) skrev 2018-04-18 10:45:37 följande:

    Säg till läkaren som det är bara . Jag har varit sjukskriven under hela graviditeten och det har aldrig varit några som helst problem


    Jo såklart, det ska jag göra men åh! Om han nekar måste jag ju jobba o då kommer jag fasiken gå under! Men de kanske går bra också.. tack.
  • Äldre 18 Apr 11:01
    #3

    Jag är sjukskriven nu i v27 Räknar med graviditetspenning från och med slutet av maj. Jag vet ju fortfarande inte om fk godkänner sjukskrivningen eller inte. Problemet brukar inte vara om läkaren skriver intyg utan i fall fk godkänner det eller inte. Jag sa bara att det spelar ingen roll om fk godkänner det eller inte. Jag klarar inte av jobbet för det. Så blev 100% sjukskriven. 50% sjukskrivning brukar gå lättare för fk.

    Var bara tydlig med hur du mår och hur det begränsar dig. Mera en så kan du inte göra. Lycka till

  • Anonym (Sara)
    Äldre 18 Apr 11:02
    #4

    Men det låter ju konstigt att du inte skulle bli sjukskriven nu om du tidigare har vart det. Vad jobbar du med och hur långt gången är du?

    Jag blir heltidssjukskriven idag i v.14+6 fram till BF men det är pga försvagad livmoderhals.

  • Mamma till S
    Äldre 18 Apr 11:10
    #5
    Anonym (Sara) skrev 2018-04-18 11:02:14 följande:

    Men det låter ju konstigt att du inte skulle bli sjukskriven nu om du tidigare har vart det. Vad jobbar du med och hur långt gången är du?

    Jag blir heltidssjukskriven idag i v.14+6 fram till BF men det är pga försvagad livmoderhals.


    Var sjukskriven mellan v 12-19 för illamåendet o det har ju nu kommit tillbaka, inte lika hårt men det gör mig helg färdig! O resten av smärtan är hemsk! Står inte ut o jobba!!!!

    Kommer hem o grinar för det gör så ont.
  • Mamma till S
    Äldre 18 Apr 11:10
    #6
    InaLo skrev 2018-04-18 11:01:37 följande:

    Jag är sjukskriven nu i v27 Räknar med graviditetspenning från och med slutet av maj. Jag vet ju fortfarande inte om fk godkänner sjukskrivningen eller inte. Problemet brukar inte vara om läkaren skriver intyg utan i fall fk godkänner det eller inte. Jag sa bara att det spelar ingen roll om fk godkänner det eller inte. Jag klarar inte av jobbet för det. Så blev 100% sjukskriven. 50% sjukskrivning brukar gå lättare för fk.

    Var bara tydlig med hur du mår och hur det begränsar dig. Mera en så kan du inte göra. Lycka till


    Tack, jag hoppas verkligen dom godkänner det o att det sen övergår till HP...
  • Äldre 18 Apr 12:42
    #7

    Jag tog ut min semester så jag kunde gå hem inenn HP

  • Äldre 18 Apr 12:58
    #8

    Kan läkaren bara ge ett intyg så kan du vara hemma iaf 14 dagar utan att behöva oroa dig om f-kassan ska godkänna eller ej. Den tiden betalar arbetsgivaren lön ändå. Men är ju klart lite mer än 14 dgr till 7/5.

    Och i 7 dgr får du vara hemma utan intyg. Kanske kan ta en vecka o se om du kan samla ork till sista 1,5 veckan? Och om inte får man sjuka sig igen, går man tillbaka o arbetar mellan sjuktillfällena och sjuktillfällena är max 7 kalenderdagar så behövs inget läkarintyg heller. Tror inte din arbetsgivare skulle dra igång en rehabutredning i ditt fall när det finns en klar anledning, o dessutom tillfällig, till frånvaron. Detta är ju klart en sista utväg, tror säkert inte läkaren har problem att ge ett intyg för sista tiden. Annars kolla, som ngn skrev, möjlighet att ta ut lite semesterdagar med. Lycka till.

Svar på tråden Sjukskriven fram till HP?