• Äldre 18 Apr 11:01
    2633 visningar
    1 svar
    1
    2633

    3,5 mån dålig viktuppgång amningsnapp, bröstpump och handmjölkning

    Min son på 3,5 månad har inte gått upp som han ska och kurvan har dalat sen vecka 10. Senaste veckan till och med gått ner i vikt.

    Helammar med amningsnapp, ca 13 ggr/dygn vanligen, ett bröst i taget med 11/2-2 h mellanrum. Natten 1-2 ggr och bägge brösten.

    Att sluta med nappen funkade inget vidare. Sonen började böka vid bröstet och spy mycket, samt hysterisk vid läggning på kvällen vilket vi tolkade som hunger så vi gick tillbaka till napp.

    Försöker nu få upp produktionen mer med mycket amning men han somnar nästan varje gång vid bröstet så jag tänkte testa att ge lite extra skjuts med pumpning vilket funkade bra de första veckorna. Men nu får jag plötsligt inte ut nåt med elektriska pumpen efter amning. Handmjölka funkar bra men det tar ju evigheter! Droppade ut 10 ml innan jag gav upp.

    Nån som varit med om liknande scenario men där vikten börjat peka uppåt igen, kan detta vara naturlig dipp?

    Nån som fått besvär av amningsnappen efter såhär lång tid?

  • Svar på tråden 3,5 mån dålig viktuppgång amningsnapp, bröstpump och handmjölkning
  • Äldre 18 Apr 11:15
    #1

    Jag brukar ha jobbigt där när babyn är ca 3.5 månader. Brukar börja kännas som de skulle behöva lite fastare mat (speciellt om babyn haft hög startvikt eller ökat mycket innan). Jag har ammat/ammat och ammat, nästan dygnet runt. Blir det likadant med babyn i magen nu tror jag hen ska få lite ersättning med flaskan.

    Jag har väl inga tips och råd. Bara det att du skulle behöva få upp vikten på babyn. Inte bra om de stannar av eller går ner i vikt. Men du måste själv välja hur du får mer mat i babyn.

Svar på tråden 3,5 mån dålig viktuppgång amningsnapp, bröstpump och handmjölkning