• Anonym (Fb-user11)

Deppig av få antal grattis på Fb?!

Fyllde år för ett par veckor sedan och tänkte att det skulle bli en helt fantastisk födelsedag. Hade trevligt hela dagen men när dagen började dra sig emot sitt slut så satt jag mig ner vid Fb och ser att bara 4 fb-vänner har grattat mig på facebook.

Sånt här brukar inte betyda mycket för mig men kändes som en sån jävla chock när jag alla tidigare år har fått upp emot 60. Kände direkt skuld som om jag gjort något hemskt och att ingen gillade mig nu.

Flera dagar senare är jag fortfarande fundersam på hur detta kunde hända. Är folk helt enkelt inte inne på FB längre eller gillar ingen mig?

Känner mig bra säker på att jag inte är hatad men känslan av att inte känna sig älskad kvarstår . Skit jobbigt, hatar FB  Solig

Vad tror ni har FB och andra "sociala nätverk" för stor kontroll över våra sociala liv?

• Svar på tråden Deppig av få antal grattis på Fb?!
  • Duckan

Fyllde du år på en dag som det hände något speciellt då? Tänker att folket kanske inte råkade vara inne just den dagen?

• sextiotalist

Kan det vara så att du i dina inställningar dolt din födelsedag.

• Anonym (F)

Upplever att folk använder FB allt mindre vilket kanske kan vara anledningen till det minskade antalet gratulationer. Jag ser för övrigt inte alltid att någon av mina vänner på FB fyller år - kanske är något liknande för din del? Dock tycker jag absolut att du ska skita i antalet grattis på FB - säger absolut inget om ditt människovärde och är inget du ska haka upp dig på.

• Anonym (Hej)

Jag har valt att dölja den informationen om mig själv, tyckte också att det bara blev något negativt rumt min födelsedag när jag tyckte att allt förra uppmärksammade den på Facebook. När jag har det dolt så vet jag att det bara är folk i min närhet som verkligen bryr sig om mig och kommer ihåg min födelsedag som grattar.

• Anonym (ace)

Allvarligt? Du lägger såpass stor vikt vid sociala medier att du blir deppig om du inte får "tillräckligt med uppmärksamhet"? Verkar som du borde söka för det där.

• Anonym (M)

Allt fler slutar använda Facebook i samma utsträckning som tidigare. De flesta jag kännner har kvar sin Facebook, som en slags adressbok samt för att kunna höras via messenger, men inte så mycket mer än så.

Men sen tror jag inte det är sunt för dig själv att lägga så stor vikt på det. Fokusera på de du hörs av med i verkliga livet istället.

• Glinda från Oz

Troligtvis får inte dina vänner en notifikation om din födelsedag av någon anledning, har du ändrat någon inställning?

• Anonym (B)

Men vad gnällig och löjlig du är när du själv skriver att du faktiskt hade trevligt hela dagen. Vem f-n bryr sig om FB?

• Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2018-04-19 08:32:03 följande:

Men vad gnällig och löjlig du är när du själv skriver att du faktiskt hade trevligt hela dagen. Vem f-n bryr sig om FB?

Tillägg: Dags att börja leva i verkligheten, dvs bland folk och inte bland tusentals sk vänner man inte känner i en virtuell låtsasvärld.
  • Gryntroll

Tror som flera sagt att du kanske ändrat dina inställningar för antingen notifiering av födelsedagen eller åtkomst att skriva till dig.

Kan även vara att många dragit ner på FB användandet under en tid och det kulminierade väl iom Cambrigde Analytica nu för någon vecka sedan.

Men även att det känns lite "b" att gratta på FB eftersom det är så slentrian att skriva ett Grattis när notisen kommer.  Liksom lite betydelselöst. Själv skickar jag alltid först ett sms till en person jag på riktigt bryr mig om som fyller år och låter FB-grattis vara enda grattiset för de mer ytliga bekantskaperna. 

• Anonym (Johanna)

Jag fick också betydligt färre grattishälsningar på fb i år, men det känns inte konstigt för mig alls. Dels har jag själv varit ganska inaktiv där och missat att gratulera andra, och dels är folk mindre på fb idag.

Låt det inte ta så mycket energi. Det är ju bara sociala medier.

• Glinda från Oz
    Anonym (B) skrev 2018-04-19 08:33:21 följande:

Tillägg: Dags att börja leva i verkligheten, dvs bland folk och inte bland tusentals sk vänner man inte känner i en virtuell låtsasvärld.

Förstår du inte att det sitter människor bakom skärmen? Att du inte förstår det är anledningen till att du inte fattar hur ts känner.
  • Anonym (B)
    Glinda från Oz skrev 2018-04-19 14:46:17 följande:

Förstår du inte att det sitter människor bakom skärmen? Att du inte förstår det är anledningen till att du inte fattar hur ts känner.

Och?

TS kan ju vara tacksam för sin trevliga dag ute i verkligheten och även över de fyra grattis hon fick på Fejkbook. Istället för att räkna och jämföra grattisar med sina sk FB vänner.

Folk orkar väl inte gratta längre, det är astråkigt, känns som tvång med FBs påminnelser, försvinner ändå i mängden och är helt meningslöst.
  • Glinda från Oz
    Anonym (B) skrev 2018-04-19 14:53:19 följande:

Och?

TS kan ju vara tacksam för sin trevliga dag ute i verkligheten och även över de fyra grattis hon fick på Fejkbook. Istället för att räkna och jämföra grattisar med sina sk FB vänner.

Folk orkar väl inte gratta längre, det är astråkigt, känns som tvång med FBs påminnelser, försvinner ändå i mängden och är helt meningslöst.

Återigen, du förstår inte att det sitter riktiga människor bakom skärmen, det är ingen dator som säger grattis utan livs levande personer. Ser du vykort som fejk också? Att du skiter i allt betyder inte att andra för det.
  • Anonym (B)
    Glinda från Oz skrev 2018-04-19 15:46:00 följande:

Återigen, du förstår inte att det sitter riktiga människor bakom skärmen, det är ingen dator som säger grattis utan livs levande personer. Ser du vykort som fejk också? Att du skiter i allt betyder inte att andra för det.

Jag förstår visst. Det är du som inte fattar att folk bryr sig inte om att gratta folk till höger och vänster hel dagen lång, speciellt nu när vänlistorna gått upp till tusentals. FB ska var underhållande, inte ett jobb, för att folk ska intressera sig.

FB kommer säkert att introducera en funktion du kan ställa in där din profil grattar dina vänner automatiskt åt dig utan att du en är medveten om det. Hurra vad genuint och äkta!

Igen, vem f-n bryr sig? Det viktiga är att man har kul i riktiga livet, inte på nån webbsida där folk är avtrubbade.
  • Glinda från Oz
    Anonym (B) skrev 2018-04-19 17:15:22 följande:

Jag förstår visst. Det är du som inte fattar att folk bryr sig inte om att gratta folk till höger och vänster hel dagen lång, speciellt nu när vänlistorna gått upp till tusentals. FB ska var underhållande, inte ett jobb, för att folk ska intressera sig.

FB kommer säkert att introducera en funktion du kan ställa in där din profil grattar dina vänner automatiskt åt dig utan att du en är medveten om det. Hurra vad genuint och äkta!

Igen, vem f-n bryr sig? Det viktiga är att man har kul i riktiga livet, inte på nån webbsida där folk är avtrubbade.

Som sagt du förstår inte att det är riktiga människor bakom skärmen.
  • Anonym (g)
    Anonym (Fb-user11) skrev 2018-04-18 14:52:26 följande:

Fyllde år för ett par veckor sedan och tänkte att det skulle bli en helt fantastisk födelsedag. Hade trevligt hela dagen men när dagen började dra sig emot sitt slut så satt jag mig ner vid Fb och ser att bara 4 fb-vänner har grattat mig på facebook.

Sånt här brukar inte betyda mycket för mig men kändes som en sån jävla chock när jag alla tidigare år har fått upp emot 60. Kände direkt skuld som om jag gjort något hemskt och att ingen gillade mig nu.

Flera dagar senare är jag fortfarande fundersam på hur detta kunde hända. Är folk helt enkelt inte inne på FB längre eller gillar ingen mig?

Känner mig bra säker på att jag inte är hatad men känslan av att inte känna sig älskad kvarstår . Skit jobbigt, hatar FB  Solig

Vad tror ni har FB och andra "sociala nätverk" för stor kontroll över våra sociala liv?

hur gammal är du?
  • Anonym (ace)
    Glinda från Oz skrev 2018-04-19 20:54:39 följande:
    Som sagt du förstår inte att det är riktiga människor bakom skärmen.
    Och du verkar inte förstå att det finns människor bakom varje skärm, inte bara bakom TS skärm.
Svar på tråden Deppig av få antal grattis på Fb?!