• smulan76

Högt blodtryck och fått medicin (Trandate)?!?!

Jag har haft högt blodtryck senaste veckan, ca 150/100. Är idag v.39+5 så jag hoppas ju bebisen ska komma snart. Idag har jag fått medicin för blodtrycket som heter Trandate. Är det någon mer här som ätit den?! Blir nämligen lite nervös när jag läser FASS om den medicinen, finns ju en del biverkningar för barnet. Ringde även till förlossningen och pratade med dom men den BM var rätt otrevlig och menade att har jag fått det utskrivet så måste jag ju ta den. Det fattar jag väl också iofs men man blir ju orolig ändå....

• Svar på tråden Högt blodtryck och fått medicin (Trandate)?!?!
  • Little Ms Chatterbox

Jag fick den medicinen när jag fick HF, blev inlagd i v.28 och snittad i v.30+4. Min son var lite svullen när han kom men det var nog det ända också. alternativet var snitt i v.28 och det är nog värre än biverkningar, vet inte nu vilka det är. Jag mådde så dåligt så jag hade inte klarat en förlossning. De vill nog sänka ditt BT så du kan föda så naturligt som bara går.
    LYCKA TILL!

• smulan76

Ja de vill ju att det ska gå ner och att jag ska komma igång av mig själv. Men man undrar ju lite om det inte är bättre att sätta igång mig istället för att ge medicin som kan skada barnet?! Men samtidigt vill man ju lita på doktorn, att hon vet bäst liksom. Men när jag frågade om biverkningar så sa hon att jag kunde få yrsel och då skulle jag sluta ta dom, inget nämde hon om bebisen, det läste jag själv sen när jag kom hem. Och nu har man ju ingen doktor att fråga liksom....
    Usch, man är väl lite nojig ibland bara, i FASS måste dom ju skriva allt även om det är väldigt ovanligt att det händer. FÅr väl äta dom och hoppas att det går bra.

• smulan76

någon mer med erfarnheter?

• hildaledsen

Hej! Ja fick Trandate vid min förra graviditet men den hade ingen effekt på mig tyvärr!! Medicinen är helt okej att äta vid graviditet. Lusläser man FASS alltför mycket så skulle man inte våga ta en Alvedon knappt. Att ta bltr-medicin, dvs "godkänd" är mindre farligt än ett okontrollerat bltr. Trandate är "gammal beprövad" bltr-medicin inom kvinnosjukvård och bland gravida!

Nu är ja inne på den 2:a graviditeten, som ja hoppas slutar bättre än förra. Äter nu Viskén, som precis som Trandate är en beta-blockerare.

Du får jättegärna höra av dig igen om det är något ytterligare som du tror att jag kan bidra med. Jag har ganska stor erfarenhet av bltr-behandling!! LYCKA TILL!!!!!

Hälsar Susan

• Smilla75

Jag blev igångsatt för en vecka sedan pga havandeskapsförgiftning och den har inte gett med sig utan jag äter fortfarande Trandate och får nog göra så ett bra tag. Den går över i modersmjölken men ingen har sagt mig att det finns några biverkningar för barnet. Jag måste nog ta den och du likaså. Lycka till.

• Nyctophilia

Har också fått börja äta den medicinen. Blev också nojig då man läste att det kan påverka barnet. Men skulle det vara så riskfyllt hade de ej låtit en äta dem, tror iaf jag!

• brilleslangen

Hej
    Jag jobbar med detta och kan berätta att Trandate är helt ok att ta medans man är gravid. Hade det varit några biverkningar som skulle ha påverkat barnet negativt så hade ni ALDRIG fått det utskrivet.
    Dessutom så är det mycket farligare för barnet om man inte äter bt nedsättande medicin därför ska man inte ta risken att avstå.
    Lycka till alla...

• lillalotta

jag äter också trandate, och har precis som du nojjat mig en del. jag som aldrig äter mediciner i vanliga fall vill ju absolut inte göra det när jag är gravid, det känns fel. men samtidigt så ska det ju inte vara någon fara, jag blev lite lugnare när jag läste alla svar här.

däremot så säger min läkare att om det är möjligt så ska man sluta med medicinen under sista perioden, beroende på att barnets hjärtverksamhet kan påverkas vid förlossningen pga trandate. är det någon annan som hört detta?

• brilleslangen

Hej lillalotta
    Jag kan bara skriva utifrån mina erfarenheter och jag kan inte förklara den läkarens mening.
    Men anledningen att man får tex Trandate ( andra får methyldopa=samma effekt)
    är för att man har ett för högt bt som kan skada sig själv och barnet.
    Det som kan hända är att moderkakan kan lossna eller att man börjar krampa om man inte behandlar det höga bt.
    Några får medicin i slutet på en grav kanske bara dagarna innan man ska föda till att stabilisera ett bt, därför vid en förlossing som är så ansträngade så stiger kvinnans bt.
    Jag vet att några läkare föredrar Trandate andra methyldopa men att läkare har sina egna favorit mediciner är inget nytt.
    Jag skriver det igen, om man kommer i behandling för ett högt eller svingande bt så betyder det att man skal i behandling så att det inte kan uppstå några hemska komplikationer i samband med grav eller förlossningen.
    Jag har sett vad som kan hända utan medicinsk behandlingi värsta slutändan och det vill jag inte någon här skal uppleva.
    Kram

• lillalotta

brilleslangen, NU blev jag lite nervös, kan moderkakan alltså lossna pga högt blodtryck? det har inte min läkare överhuvudtaget nämnt, utan det enda dom sagt är att barnet kan växa lite dåligt. hur vet man om det kommer hända? jag har ju högt tryck trots medicineringen. shit. är det om man går med högt tryck länge, om trycket skenar iväg superhögt, eller beror det eg. på något annat bakomliggande och inte enbart själva trycket?

• brilleslangen

Hej lillalotta
    Du ska inte oroa dig.....vill jag först skriva.
    Varför jag skrev det är för att ni ska förstå allvaret i att behandla ett högt bt under en gravdiditet.
    Din läkare har rätt med att moderkakan kan fungera sämre om man går omkring med ett förhögt bt.
    I allra värsta fall av havandeskapsförgiftning kan moderkakan lossna lite eller helt, men det är bara i allra värsta fall.
    När det gäller dig så är du redan i behandling och går på kontroller så du ska inte oroa dig. Lita på din läkare.
    Kram

• brilleslangen

Lillalotta en sak till
    Det är skillnad på havandeskapsförlossning och hypertension. Det jag skriver om är havandeskapsförgiftning.

• lillalotta

brilleslangen, tack för att du förtydligade! nu blev jag lugnare igen.... :)

• smulan76

Jag mådde inta alls bra av Trandaten, blev yr snurrig, darrig och benen kändes som gele. Var inne på förlossningen och fick byta till Plendil och sedan Apresonil, men mådde lika dåligt av dom. Som tur var hann jag bara hålla på i 3 dagar, sedan gick vattnet och vår lille son föddes! Men tänker på hur det hade blivit om jag varit tvungen att behandlas tidigare i grav. Kanske vänjer sig kroppen, men jag mådde verkligen skit av biverkningarna.

Funderar nu också på det Lillalotta skrev 13 mars, att barnets hjärtverksamhet kan påverkas. Det hände under min förlossning, hjärtljuden blev låga och sugklockan var nära för att få ut honom fort men jag klarade det själv till slut. Sen kan det ju hända ändå men man undrar ju om det var blodtrycksmedicinen som påverkade?!

• brilleslangen

Smulan 76
    Medicin påverkar oss människor olika och kanske var just Trandaten inte något för dig. Men det med barnets hjärtverksamhet tror jag inte har med Trandaten att göra.
    Många barn får lägre puls precis innan de är ute, det är hårt att födas och det krävs mycket från de små liven. Man använder gärna sugkopp på förlossningar där barnet visar på CTG (övervaknings maskinen)att vara lite trötta. Man använder också sugkopp till att hjälpa en trött mamma som kanske inte orkar att pressa mer eller har dåliga värkar. Men barnets puls reagerar alltid precis innan de är ute så det ska man inte oroa sig över.

• fru Sara

Jag äterseloken zoc men jag kanske kommer byta nu när jag skrivs inn på mvc jag vet inget om bivärkningar på denna med.

• Camillchen

Jag åt Atenolol i början av graviditeten men byte till Trandate i december ... Har funkar bra tills förra måndagen för mig men nu har mitt blt gått upp. Men bebisen har växt ordentligt enl tillväxt-ul och vi är i 35+6 idag.
    Frågade överläkaren på Södertälje sjukhus förra veckan hur det var när man ammar men inga problem med Trandate enligt honom.
    Lycka till!

Svar på tråden Högt blodtryck och fått medicin (Trandate)?!?!