• Mowgli16

    Resa med barn

    Hej alla!

    Vi planerar att åka någonstans i Grekland i sommar. Det enda som oroar mig är transfer resorna mellan hotell och flygplats. Sonen är 1.5 och ska då tydligen sitta i knät och barnstolar verkar inte vara aktuellt.

    Behöver jag oroa mig? Vad är era erfarenheter? Man kan välja mellan taxi och buss, vad tror ni är säkrast?

  • Svar på tråden Resa med barn
  • Kasperina

    Vi tog med oss en bilbarnstol till Kreta, använde den dock inte på transferbussen, men ni kan ju ta taxi om det känns osäkert

  • Anonymamamma
    Kasperina skrev 2018-04-19 08:34:29 följande:

    Vi tog med oss en bilbarnstol till Kreta, använde den dock inte på transferbussen, men ni kan ju ta taxi om det känns osäkert


    Var det inte bökigt att ta med en stor bilstol? Hur gjorde ni?
  • Mowgli16

    Min tanke oxå att det blir bökigt? Han har ju stol nr 2 den är ju jättestor ???? babyskydd hade jag tagit med utan att ens överväga men den här är som sagt både stor och tung ????

  • cyberbabe
    Kasperina skrev 2018-04-19 14:51:05 följande:

    Vi hyrde en väska till vagnen (sulky) och bilstolen fick plats i den. Den stora bakåtvända.


    Men hur säker är den då när den legat ihop med vagnen och skumpat runt? Terminalpersonalen bara kastar ju med väskorna, så lär bli en hel del rejäla stötar. Dessutom är det inte tillåtet att frakta både vagn och bilstol i samma airshell, du måste ha en speciell till bilstolen och i den för vagn får inget annat än vagn packas egentligen. Om de upptäcker att du packat ner mer grejer så slängs det.
  • Tow2Mater
    Mowgli16 skrev 2018-04-19 12:44:54 följande:

    Min tanke oxå att det blir bökigt? Han har ju stol nr 2 den är ju jättestor ???? babyskydd hade jag tagit med utan att ens överväga men den här är som sagt både stor och tung ????


    Du menar du flyger med barnet utan bilstol???? Klart barnet ska sitta i eget säte i bilstol på planet! En hård landning och stor turbulens kan ju säkert knäcka nacken på barnet annars.
  • Mowgli16

    Om jag förstått det hela rätt så har inte ens barn under två eget säte på planet utan sitter i förälders knä.

  • Tow2Mater
    Mowgli16 skrev 2018-04-19 20:49:53 följande:

    Om jag förstått det hela rätt så har inte ens barn under två eget säte på planet utan sitter i förälders knä.


    Klart de har om man betalar for det, precis som man gor for sitt eget säte! Och vem betalar inte for den säkerheten?
  • cyberbabe
    Tow2Mater skrev 2018-04-19 21:39:01 följande:

    Klart de har om man betalar for det, precis som man gor for sitt eget säte! Och vem betalar inte for den säkerheten?


    Alltså VA? Ta reda på fakta innan du yttrar dig haha! Man har INTE en bilbarnstol som man monterar i flygsätet. För det första går det inte att montera en bilbarnstol i ett flygplanssäte. Tror inte heller det är tillåtet att ta med som handbagage, för stort. För det andra så får man ett bebisbälte till barn under två år som man knäpper fast dem med i sitt knä.
  • Hermioney
    cyberbabe skrev 2018-04-20 13:17:03 följande:

    Alltså VA? Ta reda på fakta innan du yttrar dig haha! Man har INTE en bilbarnstol som man monterar i flygsätet. För det första går det inte att montera en bilbarnstol i ett flygplanssäte. Tror inte heller det är tillåtet att ta med som handbagage, för stort. För det andra så får man ett bebisbälte till barn under två år som man knäpper fast dem med i sitt knä.


    Oj då. Då får vi skriva till Ryanair att de har fel om sina egna flygplan.
  • cyberbabe
    Hermioney skrev 2018-04-20 13:37:11 följande:

    Oj då. Då får vi skriva till Ryanair att de har fel om sina egna flygplan.


    Ja gör du det :) själv skulle jag aldrig flyga med Ryanair
  • Tow2Mater
    cyberbabe skrev 2018-04-20 15:47:25 följande:
    Ja gör du det :) själv skulle jag aldrig flyga med Ryanair
    Inte SAS heller då antar jag? De säger också att man kan installera bilbarnstol.
  • Tow2Mater

    Sid 84:


    ?EU-OPSb1.320 still permits infants to ride on an adult's lap so long as a loop belt or other restraint system is utilized. This requirement is problematic, because loop belts create a "jack- knife effect" of an adult over the infant and fail to provide the infant with any safety,"- The United States expressly forbids their use."?


    www.rapoportlaw.com/Publications/Babies-Have-a-Right-to-a-Safe-Seat-with-proper-Restraints-The-Infant-Seat-Exception-Should-be-Abandoned.pdf

Svar på tråden Resa med barn