• lareina92

Analflik - hur fick ni vården att ta bort den??

Har tydligen fått en analflik efter att jag haft en hemorrojd (intressant nog har jag inte haft några symptom). Analfliken är däremot extremt missprydande och den skapar obehag, samt att jag mår extremt dåligt över den och då jag är singel känns det som att mitt liv kommer att fortsätta som singel för evigt. För seriöst, vad skulle en partner tro om de ser en flärp sticka ut bredvid anus?

Så har sett att en del har fått dem borttagna av landstinget - hur gjorde ni? Vilka krav ställde ni? Hade en dålig läkare och ett vider till undersköterska som båda tyckte att det inte var något problem - att jag mådde dåligt, samt att de begränsade mig, brydde de sig inte alls om. 

Har skickat en egen remiss till kirurgcentrum på sjukhuset.

• Svar på tråden Analflik - hur fick ni vården att ta bort den??
  • Anonym (S)

Jag trycker bara in mina igen, sedan håller dom sig inne tills jag tömmer tarmen nästa gång. Har typ 7-8st efter hemorrojder från mina två graviditeter. Nej, det ville inte läkarna operera bort...

• Anonym (Gg)

Fast du, om man pratar om analflikar eller yttre hemorrojder så kan man inte stoppa in dem i analen. De sitter på utsidan!

Anonym (S) skrev 2018-04-19 15:55:52 följande:

Jag trycker bara in mina igen, sedan håller dom sig inne tills jag tömmer tarmen nästa gång. Har typ 7-8st efter hemorrojder från mina två graviditeter. Nej, det ville inte läkarna operera bort...

• Anonym (Gg)

Jag fick utan problem remiss från min vårdcentral. Har du klagat på annat än att det är missprydande? Tex att det kliar, skaver, försvårar god hygien efter toabesök osv? En analflik är ingen stor eller svår operation. Gjort mina med lokalbedövning. Sök en ny läkare helt enkelt.du har rätt till en second opinion eller sök helt enkelt bara någon annan vctrl.

• lareina92

Jag sa att den skaver, blir irritetad när jag springer osv. Men fick bara till svar att det inget farligt. Läkaren tittade knappt på den heller. Nog fattar jag också att jag inte kommer att dö av den, men dödsångest är ju inte problemet!

• Anonym (Infektionsrisk)

Jag har 3-4 st som jag vill ta bort, men jag får bara höra att dom helst inte gör det eftersom det är stor infektionsrisk med sår där.

Att dom börjar blöda titt som tätt är däremot inga som helst problem.

Vet inte riktigt hur dom tänker där.

• Anonym (Hematom)

Min utvecklades till en hematom, kunde inte sitta, springa eller cykla. Göra nr två var en mardröm. Fick inte operera bort det som var kvar när hematomen försvann. Jag får inte rent, inte ens efter dusch så är det riktigt rent, måste eftertorka med torrt toapapper flera gånger innan det är rent.

• lareina92

Om man ser på privata klinikers hemsida så ska allt läka på en vecka, men man kan bara ta en åt gången och måste vara sjukt noga men rengöring. Vilket man fattar.

Förstår inte riktigt heller varför de inte vill hjälpa.

• Anonym (Gg)

Så extremt var det absolut inte för min del. Tror de tog två el tre (stora) på en gång. De inre tog de med gummiband vid återbesöket. Krävdes ingen extrem hygienrutin heller. Duscha med slang efter nr 2. (Vilket ju krävdes även innan med tanke på flikarna). Låter helt absurt att vissa ska ha så svårt att få hjälp!

lareina92 skrev 2018-04-19 16:21:04 följande:

Om man ser på privata klinikers hemsida så ska allt läka på en vecka, men man kan bara ta en åt gången och måste vara sjukt noga men rengöring. Vilket man fattar.

Förstår inte riktigt heller varför de inte vill hjälpa.

• Anonym (Privat)

Sök hos en privat klinik/läkare?

Jag hade endel missprydande skönhetsfläckar, varav någon rivits sönder nån gång.

Fick ingen hjälp av vårdcentralen, de kunde väl evetuellt tänka sig ta bort den som brukade gå sönder för den såg även konstig ut så den hade gått som medicinskt.

Jag sökte till en privat klinik, där stod det tydligt att man får själv stå för kostnaden om det är enbart skönhetingrepp men jag behövde ändå bara betala självkostnadspriset på 200kr totalt, men då tog de bort ALLA. Tillochmed dom jag aldrig stört mig på

• lareina92

Verkar som att de privata klinikerna som utför detta här är plastik kliniker. Och då kostar det 4000kr. Kommer absolut boka tid där, men hade ju varit en lättnad för ekonomin att bara betala 200!

• Anonym (Gg)

Vilken region bor du i?

lareina92 skrev 2018-04-19 17:34:49 följande:

Verkar som att de privata klinikerna som utför detta här är plastik kliniker. Och då kostar det 4000kr. Kommer absolut boka tid där, men hade ju varit en lättnad för ekonomin att bara betala 200!

• lareina92
    Anonym (Gg) skrev 2018-04-19 18:11:25 följande:

Vilken region bor du i?

I västerbotten
  • Anonym (LB)

TS, hur har det gått för dig? Jag har själv problem med hudflikar efter graviditeterna. Gick till vc i våras och fick remiss till kirurg. Ingen tvekan om att läkaren skulle skicka remiss. Igår opererades de bort. Kan inte uttala mig om smärta än då jag fick en långtidsverkande besövning som sitter i ca 2 dygn, så just nu känner jag mig mest avtrubbad och svullen i rumpan. Men blev rejält uppskrämd om att det kommer börja göra ont. Sen är frågan hur det är med läkningen, på alla privata klinikers sidor står det att det kan ta ca 1 vecka innan det är läkt. Infomationen jag fick var attd det tar 1-2 mån, i värsta fall 4 mån samt att de kan kännas konstigt där nere i ca 6 månader. Är det någon som har erfarenhet av läkningen, hur lång tid tog det?

• Anonym (Anonyma jag)
    Anonym (LB) skrev 2018-09-18 06:26:34 följande:

TS, hur har det gått för dig? Jag har själv problem med hudflikar efter graviditeterna. Gick till vc i våras och fick remiss till kirurg. Ingen tvekan om att läkaren skulle skicka remiss. Igår opererades de bort. Kan inte uttala mig om smärta än då jag fick en långtidsverkande besövning som sitter i ca 2 dygn, så just nu känner jag mig mest avtrubbad och svullen i rumpan. Men blev rejält uppskrämd om att det kommer börja göra ont. Sen är frågan hur det är med läkningen, på alla privata klinikers sidor står det att det kan ta ca 1 vecka innan det är läkt. Infomationen jag fick var attd det tar 1-2 mån, i värsta fall 4 mån samt att de kan kännas konstigt där nere i ca 6 månader. Är det någon som har erfarenhet av läkningen, hur lång tid tog det?

Hej! Hur gick det för dig? Gjorde du den nedsövd eller med lokalbedövning? Har den ooen framför mig nämligen o har blivit uppskrämd bla för att jag måste göra den under lokalbedövning då dom inte vill söva nån med bmi över 35. Fick du några instruktioner innan op som man måste göra? Lavemang? Förlåt om jag öser på med frågor på en gammal tråd, men känner att jag måste. E orolig som satan då han sa att det gör jätteont...
    Btw, hur blev resultatet efter att det var färdigläkt?

Mvh Jenny
Svar på tråden Analflik - hur fick ni vården att ta bort den??