-
Hej,jag har en diff i balansräkningen på ett par ören. Jag försöker att boka bort detta belopp på 8470 men det fungerar ju inte oavsett vilket konto jag bokar det mot. De 36 örena påverkar ju alla posterna och läggs antingen på eller drar ifrån lika mycket på tillgångar och skulder, själva diffen försvinner ju inte.Kan någon vänlig själ förklara för mig vad jag gör för fel? Och hur gör jag det rätt? Egentligen vill jag bara strunta i hela grejen eftersom jag tycker att det är bokföringssystemet som avrundar felaktigt på kronan...Tillgångar avrundat 50236 kr (50235,93)Skulder 50237 kr (50236,29)Tack!
-
Svar på tråden Boka öresdiff i balansräkning
-
Jag skulle boka mot 3740 (öresdiff) och ngt kostnadskonto. Eftersom det bara är ören påverkar det inte kostnaderna nämnvärt.
-
Hej,Schack73 skrev 2018-04-20 06:14:07 följande:
Jag skulle boka mot 3740 (öresdiff) och ngt kostnadskonto. Eftersom det bara är ören påverkar det inte kostnaderna nämnvärt.
Tack för svar! Men om jag bokar ett kostnadskonto, kommer verkligen balansräkningen att påverkas då? Blir det inte bara resultaträkningens resultat? -
Kan du inte boka mot kassan?Anonym (Baloo) skrev 2018-04-20 12:50:10 följande:Hej,
Tack för svar! Men om jag bokar ett kostnadskonto, kommer verkligen balansräkningen att påverkas då? Blir det inte bara resultaträkningens resultat?
Och, som du säger, diffen är på balansräkningen, då måste den clearas där, så ovanstående inlägg gör det inte rätt. -
Glöm mitt inlägg.Anonym (ll) skrev 2018-04-20 13:13:24 följande:Kan du inte boka mot kassan?
Och, som du säger, diffen är på balansräkningen, då måste den clearas där, så ovanstående inlägg gör det inte rätt.
Diffen måste väl finnas både på balansräkningen och resultaträkningen? -
Boka mot balanskontot med diff och öresdiff-kontot så bör det lösa sig. Du måste använda ett kostnadskonto och ett balanskonto.
-
Måste den? Iså fall syns den inte på resultaträkningen. Grejen är att jag har bokfört med ören på en del poster som jag inte ville avrunda (var nog en miss såklart såhär i efterhand). Har köpt facebookannonser och då fick jag räkna ut momsen själv och köra omvänd moms, där är ett par poster som inte är avrundade. Och på momsen blir det exakt 0.36 kr diff i balansen på balansräkningen. Men även om jag försöker ta bort 0,36 kr o sätta till öreskontot eller till något 8...-konto finns ff diffen kvar på saldot balans.Anonym (ll) skrev 2018-04-20 13:15:20 följande:
Glöm mitt inlägg.
Diffen måste väl finnas både på balansräkningen och resultaträkningen?
Hej,Schack73 skrev 2018-04-20 17:12:09 följande:Boka mot balanskontot med diff och öresdiff-kontot så bör det lösa sig. Du måste använda ett kostnadskonto och ett balanskonto.
Menar du att det finns ett konto för balansresultatets saldo jag kan boka mot? Typ som ett ?årets resultat??Vad heter det kontot? Det skulle ju lösa många problem.
Tack! -
Du har ingen diff i resultaträkningen. Är det här en skolövning eller något annat?
Du har öresdiff-kontot för sånt här. Boka mellan 3740 och balanskontot du har en diff på. Problemet löst. -
I wish det var en skolövning.Schack73 skrev 2018-04-21 09:33:34 följande:
Du har ingen diff i resultaträkningen. Är det här en skolövning eller något annat?
Du har öresdiff-kontot för sånt här. Boka mellan 3740 och balanskontot du har en diff på. Problemet löst.
Nja det e ju det som e grejen. Jag har testat att runda av från EK tilll 3740, inget händer med balanssaldot. Har testat både skuldkonton och tillgångskonton med 3740 samt 8... - inget händer på saldot, det står still på summan nedan, därav min ursprungsfråga.
Tillgångar avrundat 50236 kr (50235,93)
Skulder 50237 kr (50236,29) -
Hej alla!
Tack för era svar. Nu gjorde jag om en verifikation och använde mig av öresutjämningen. Det gjorde inte att diffen försvann (så gjorde väl fel ändå) men nu avrundar iaf programmet rätt iaf..! -
Personligen skulle jag strunta i det eftersom det är en så liten diff. Vilket saldo vill du ha på balansräkningen?
-
Vad är 8470 för konto?