• Anonym (Ts)

Har jag järnbrist? Provsvar

Jag har länge haft problem med trötthet, svaghet, allt känns dimmigt, luddigt och ibland overkligt och jag är yr ofta och har hjärtklappningar varje dag. Känner mig så seg och slö i huvudet hela tiden!

Fått göra några prover och läkaren sa att provsvaren var bra, ?du kanske är deprimerad?? Tyckte läkaren för att jag har varit det en gång för 15 år sen. Så jag kände att läkaren inte tog mig seriöst och gjorde ingen ordentlig utredning.

Vill gärna höra av andra kunniga om ni tycker det ?ser bra ut?, för jag som inte är så insatt tycker att det inte gör det! Borde jag äta järntillskott?

S-Järn

Resultat: 8 µmol/L

Referensintervall: 9-34

S-Transferrinmättnad

Resultat: 0.12

Referensintervall: 0,10-0,50

S-Transferrin

Resultat: 2.77 g/L

Referensintervall: 1,94-3,26

B-Hemoglobin

Resultat: 149 g/L

Referensintervall: 117-153

Ery-MCV

Resultat: 88 fL

Referensintervall: 82-98

Ery-MCHC

Resultat: 318 g/L

Referensintervall: 317-357

Tog inte med allt de hade provat för utan bara det som jag misstänker kan ha med blodbrist ?utredningen? att göra

• Svar på tråden Har jag järnbrist? Provsvar
  • Anonym (Normalt.)

Alltså, du ser ju själv refenersintervallen, så då kan du ju själv utläsa att dina värden ligger inom dessa och därmed är normala. Det enda som öht inte är inom normalspannet är s-järn, men det är ju precis på gränsen. Litar du inte på din läkare så sök en annan. Experimentera inte själv med järntillskott.

• Anonym (Ts)

Byta läkare? Först fick jag träffa en läkare för 2 månader sen, sen ringde en annan läkare upp efter flera veckor om provsvaren och bokade ny tid, då fick jag träffa en tredje läkare och sen ringde någon sköterska upp om provsvaren. Dom har inte tid för mig, dom lyssnar inte på vad jag säger utan första läkaren har bestämt sig att jag kanske är deprimerad trots att jag inte är det så de verkar inte vilja slösa tid på mig.

Tänker att eftersom järnet är lägre än normalt så borde man väl försöka få upp järnet? Borde inte det vara anledningen till mina symtom? Mycket verkar vara precis ?på gränsen?. Jag mår skit och orkar ingenting, kanske jag inte tål att vara på gränsen? Är vegeterian och ammar också.. Blir så ledsen när jag tjatar om hjälp men ingen bryr sig.

• UndrandeSökare

Ja, tyvärr är det svårt att få hjälp inom vården i Sverige.

Jag råder dig att ta Werlabs järnbristpaket, det mäter både blodstatus, järn och FERRITIN. Det är din järndepå/långtidsjärn. Det tar jag varje år för att hålla koll på mina värden. Om både ferritin och järn är lågt så har du järnbrist.

Tar du järntabletter? Om inte, köp Niferex 100mg ELLER Duroferon100mg och ta en tablett per dag.. Båda finns receptfritt på Apoteket men man kan också få dem på recept. Om det skulle vara så att du inte tål någon av dem så finns det andra tabletter med svagare doser järn i. Annars kan man också få järndropp om också ditt Hemoglobin är dåligt, men då måste du bråka mycket med vården för att få det.

Så börja med att gå till Apoteket och köpa en ask Niferex eller Duroferon och ta en tablett per dag och se om du mår bättre då.

Lycka till !

• Anonym (Blutsaft)

Råder dig att köpa blutsaft på hälsokostaffär istället för tabletter faktiskt. Den är lite mildare och kan tas utan att man behöver ha järnbrist, man kan ta den i förebyggande syfte :)

• AnnaZL

Jag låg inom spannet, men i underkant, för normalt järn och märkte stor skillnad när jag började äta tillskott (och mer järnrik makt som kycklinglever).
    Har du tagit D-vitaminprov? Många har brist och det ger ordentliga, men diffusa symptom som tex dina. Har du brist behöver du dock ta betydligt mer D-vitamin än svenska läkare rekommenderar. Hade det tidigare och tog 10 ggr rekommenderad dos, blev bra på ett par veckor.

• Anonym (Ts)

Tack för alla svar!

Då och då tar jag D-vitamin och blutsaft. Tror inte att de tog något d vitamin test, får väl kolla upp det om jag orkar bråka mig till en ny tid :/

Har även tagit en halv dos niferex droppar då och då det kändes lite bättre efter ett tag med niferex men vet inte om det var tillfälligt eller inbillning. Vågar inte använda det mer då jag inte fått någon brist bekräftad och vill inte överdosera. Men jag äter ju lite dåligt och järnfattict också

får väl fortsätta med blutsaft och d vitamin då men det känns som att det aldrig blir bättre med blutsaften :(

• UndrandeSökare
    Anonym (Ts) skrev 2018-04-20 10:44:55 följande:

Tack för alla svar!

Då och då tar jag D-vitamin och blutsaft. Tror inte att de tog något d vitamin test, får väl kolla upp det om jag orkar bråka mig till en ny tid :/

Har även tagit en halv dos niferex droppar då och då det kändes lite bättre efter ett tag med niferex men vet inte om det var tillfälligt eller inbillning. Vågar inte använda det mer då jag inte fått någon brist bekräftad och vill inte överdosera. Men jag äter ju lite dåligt och järnfattict också

får väl fortsätta med blutsaft och d vitamin då men det känns som att det aldrig blir bättre med blutsaften :(

Blutsaft förslår inget när ditt järnvärde är så lågt.
    Gå till Apoteket idag och köp en ask sånt här och ta sen 1 tablett per dag i 2-3 månader så ska du se att du känner dig bättre !
    Du behöver järn, speciellt nu när du ammar och är vegetarian, då får du inte i dig tillräckligt med järn genom maten !
    www.apoteket.se/produkt/duroferon-depottablett-100-mg-fe2-plus-100-styck-blister-235906/
  • UndrandeSökare
    Anonym (Ts) skrev 2018-04-20 10:44:55 följande:

Tack för alla svar!

Du behöver inte bråka med vården om att få ta nya blodprover. Gå in på werlabs.se eller Blodkollen.se och köp deras Järnbristpaket eller Werlabs Hälsokoll XL då får du kolla upp om du har D-vitaminbrist eller B12brist nån annan brist. Använder du rabattkoden "LCHF" hos Werlabs så blir det billigare.
    Man kan kolla under provtagningsorter var det närmaste labbet finns. Man köper det man vill ha, betalar via hemsidan och nästa vardag går man till labbet man valde och tar blodproverna. Sen får man ett sms när provsvaren är färdiga. Man loggar in på hemsidan och läser provsvaren direkt på skärmen. Jättesmidigt !
    Jag köper själv blodprover genom dem.
  • Anonym (Ferrit)

Inget svar på ferritin? Tycker det provet borde ha tagits, det är det som säger mest om järnbrist eller inte.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ferrit) skrev 2018-04-20 12:25:05 följande:

Inget svar på ferritin? Tycker det provet borde ha tagits, det är det som säger mest om järnbrist eller inte.

Nej inget sånt tycks ha tagits nu eller förra sommaren då jag sökte för samma :/
  • UndrandeSökare
    Anonym (Ts) skrev 2018-04-20 12:38:16 följande:
    Nej inget sånt tycks ha tagits nu eller förra sommaren då jag sökte för samma :/
    Du kan ta Ferritin och andra järnbristprover själv via Werlabs.se för 195kr eller billigare om du använder rabattkod. Jag tog det nyligen för 156kr (Werlabs järnbristpaket) det mäter Ferritin, järn och blodstatus. Om både Ferritin och järn är under referensvärdena så har du järnbrist och behöver ta järntabletter.

Ta då järntabletter som innehåller 100mg järn så du får upp dina nivåer snabbt, som Niferex 100mg tabletter eller Duroferon 100mg tabletter, båda finns receptfritt att köpa på Apoteket. Inte Blutsaft, det är för svagt när du har så låga värden !!!

Om man är vegetarian och ammar så behöver man järntillskott i form av starka tabletter eftersom du inte äter fläskkött, nötkött, blodpudding, leverpastej eller andra saker som innehåller järn.

Så köp järntabletter 100mg och ta dem 1 per dag så ska du se att du får upp dina järnnivåer och börjar må bättre.

Lycka till !
  • 1234568

Tog dom ferritin? igentligen är det de ända värdet som kan berätta om du har järnbrist. Allt under 30 är totalt tömda förråd=järnbrist. Ska gärna ligga upp mot 100.
    Man kan ha järnbrist utan anemi.

• Anonym (Hm)

Du har inte järnbrist skulle synts på något av de här proverna, ät nyttigt och rör på dig.

Svar på tråden Har jag järnbrist? Provsvar