• modsey

Tips på mat att ta med till skolan för barn

Senaste åren har maten blivit så mycket sämre i barnens skola. Torr eller överkokt pasta, överkokt fisk etc etc och mina barn är vrålhungriga när de kommer hem. ( de är 10 år) jag skickar med frukt, smoothis med havregryn i, majskex etc men behöver mer tips! De tränar mycket och ätet alltid stadiga nyttiga frukostar hemma. De slutar runt 14 och går hem där de äter mellis.

• Svar på tråden Tips på mat att ta med till skolan för barn
  • Mortiscia

Låt dem äta skolmaten. Du skämmer bort och curlar dem om du ska stå och fixa extra lunch varje dag, för att inte tala om vad det kostar dig i tid och pengar. Dessutom lär du dem att vara kräsna istället för att vara tacksamma för det de får gratis. Om du är så missnöjd med maten kanske du ska ta ett samtal med rektor. Om du inte känner för det så lär det inte vara så stort fel på maten heller...

• modsey
    Mortiscia skrev 2018-04-20 17:46:23 följande:

Låt dem äta skolmaten. Du skämmer bort och curlar dem om du ska stå och fixa extra lunch varje dag, för att inte tala om vad det kostar dig i tid och pengar. Dessutom lär du dem att vara kräsna istället för att vara tacksamma för det de får gratis. Om du är så missnöjd med maten kanske du ska ta ett samtal med rektor. Om du inte känner för det så lär det inte vara så stort fel på maten heller...

Jag skulle inte själv äta knastertorr pasta eller vissen sallad. Varför ska barn som växer göra det? Knappast curla att man vill att ens barn ska äta bra och nyttig mat !
  • NELJ

Till att börja med borde du prata ihop dig med fler föräldrar och gå till rektorn. Mina barns skola har visserligen en bra kock så själva huvudrätten är ofta god men de har också alltid ett plockbord med pastasallad, andra matiga grönsaker/rotfrukter, hommus mm så även om man inte gillar dagens ska alla kunna bli mätta.

Men tills dess: Pizzabullar bakat på delvis fullkornsmjöl. Minimorötter. Hemmagjorda bars med nötter och torkad frukt?

• hammarhajen
    modsey skrev 2018-04-20 18:18:55 följande:
    Jag skulle inte själv äta knastertorr pasta eller vissen sallad. Varför ska barn som växer göra det? Knappast curla att man vill att ens barn ska äta bra och nyttig mat !
    Förstår er å ena sidan, har också stöttt på skolmat av mindre god kvalité, å andra sidan är överkokt pasta inte mindre nyttig än al dente pasta.

Jag tror man hjälper sina barn bäst genom att de dem strategier för att äta maten, t.ex. krydda, ta på lite smör, äta knäckebröd och grönsaker osv. Och om det behövs skicka med en macka och en frukt, men inget superavancerat eller jättevarierat. Inte göra någon stor sak av att skolmaten är "äcklig", inte krångla med massor med olika mellisar och grejer. Macka och frukt, som barnen dessutom kan fixa själva. Stadig frukost, och sedan macka och frukt plus skolmat, det borde man stå sig på till 14.

När man visats i livet kommer man alltid stöta på mat som inte är "favorit", på läger, hos kompisar osv. Det är en mycket bra hjälp att kunna tugga i sig även man som är "tråkig". 
  • Gryntroll
    hammarhajen skrev 2018-04-20 18:37:44 följande:

Förstår er å ena sidan, har också stöttt på skolmat av mindre god kvalité, å andra sidan är överkokt pasta inte mindre nyttig än al dente pasta.

Jag tror man hjälper sina barn bäst genom att de dem strategier för att äta maten, t.ex. krydda, ta på lite smör, äta knäckebröd och grönsaker osv. Och om det behövs skicka med en macka och en frukt, men inget superavancerat eller jättevarierat. Inte göra någon stor sak av att skolmaten är "äcklig", inte krångla med massor med olika mellisar och grejer. Macka och frukt, som barnen dessutom kan fixa själva. Stadig frukost, och sedan macka och frukt plus skolmat, det borde man stå sig på till 14.

När man visats i livet kommer man alltid stöta på mat som inte är "favorit", på läger, hos kompisar osv. Det är en mycket bra hjälp att kunna tugga i sig även man som är "tråkig". 

Håller med det hammarhajen skriver.

Och vill tillägga att om du gör bars etc så kolla om det är ok att ha nötter och sesamfrön till skolan. Här är det totalförbud (även på utomhus utflykter) på sånt pga elever med luftburen nötallergiker.
  • modsey
    hammarhajen skrev 2018-04-20 18:37:44 följande:

Jodå allt det där gör vi redan. Mina barn är inte heller särskilt kräsna, tvärtom äter de allt och lite till. Inte rädda att prova nya rätter och äter mycket som andra barn inte ens smakar på. Problemet är att de är krasch hungriga när de kommer hem från skolan, trots stadig nyttig frukost.
  • modsey
    Bibbidi skrev 2018-04-20 20:28:28 följande:

Hur ofta har du varit med barnen och ätit i matsalen? 

Varför undrar du det? Vi har tagit upp med skolan eftet att maten kraftigt försämrats detta läsår. Innan det åt de som hästar . De är som sagt var inte kräsna utan maten är sämre
  • baralillatant

Ju mer snacks du skickar med desto mindre lunch kommer dom äta. Fjanterier som gör barn bortskämda..

• modsey
    baralillatant skrev 2018-04-20 20:44:57 följande:

Ju mer snacks du skickar med desto mindre lunch kommer dom äta. Fjanterier som gör barn bortskämda..

Ja bättre att de är krasch hungriga och har huvudvärk i skolan. Absolut
Svar på tråden Tips på mat att ta med till skolan för barn