• Anonym (S)

Mörk prick i munnen

Upptäckte en liten mörk prick i munnen tidigare idag. Den sitter ganska långt fram på insidan av kinden och är väl någon millimeter i diameter skulle jag tro. Är det någon som har haft något liknande och fått något svar på vad det var för något?

• Svar på tråden Mörk prick i munnen
  • Pope Joan II

Kan vara en blodblåsa efter att du exempelvis bitit dig. Kan vara cancer också, men det är väldigt ovanligt. 

• Anonym (S)
    Pope Joan II skrev 2018-04-20 11:21:19 följande:

Kan vara en blodblåsa efter att du exempelvis bitit dig. Kan vara cancer också, men det är väldigt ovanligt. 

Borde det inte vara ömt om jag har bitit mig?
  • Pope Joan II
    Anonym (S) skrev 2018-04-20 11:53:57 följande:
    Borde det inte vara ömt om jag har bitit mig?
    Nej, det behöver det inte alls vara. Det mesta i munnen är snabbt övergående. Gör ont precis när det händer men läker fort och efterlämnar kanske bara en blodprick som sedan absorberas av kroppen. Håll koll och om den inte försvinner så visar du upp den antingen för tandläkaren - de är vana vid att bedöma avvikelser i munslemhinnan - eller beställer en tid på vårdcentralen. 
  • Anonym (S)
    Pope Joan II skrev 2018-04-20 12:06:46 följande:
    Nej, det behöver det inte alls vara. Det mesta i munnen är snabbt övergående. Gör ont precis när det händer men läker fort och efterlämnar kanske bara en blodprick som sedan absorberas av kroppen. Håll koll och om den inte försvinner så visar du upp den antingen för tandläkaren - de är vana vid att bedöma avvikelser i munslemhinnan - eller beställer en tid på vårdcentralen. 
    Okej! 
    Ska till tandhygienist nästa vecka, så jag tänker nog att jag ska nämna det då om det är kvar. Även om hon "bara" är tandhygienist borde hon kunna avgöra om det är något en tandläkare bör titta på va?
  • Duckan
    Ska till tandhygienist nästa vecka, så jag tänker nog att jag ska nämna det då om det är kvar. Även om hon "bara" är tandhygienist borde hon kunna avgöra om det är något en tandläkare bör titta på va?

Ja, be att hon kikar på det. Min tandläkare sa att ett sår bör läka inom två veckor och om inte kan man gå vidare och undersöka det.
Svar på tråden Mörk prick i munnen