• Anonym (Uoa)

    Vad visar IQ egentligen?

    Såg en tråd där olika länders medel-IQ togs upp, tråkigt som jag hade tryckte jag vidare på den och sedan gjorde jag några olika IQ-tester för kul. Jag förstår att internet-IQ-tester kanske inte är de bästa, men de jag tog verkade ändå hamna runt samma siffror.
    Jag ligger en bit över medel (mellan 125 och 135, verkar det som), men har aldrig känt mig speciellt smart. Jag lär mig saker snabbt och förstår saker jag läser med en gång, men jag är ganska lat och omotiverad.

    Efter jag fick resultaten så undrade jag: vad visar IQ egentligen? Hur snabbt man listar ut saker?
    Om medel-IQ i Sverige är 100 så betyder ju det att många ligger under mig, om IQ = intelligens (som många verkar tycka att det är då IQ verkar användas synonymt med "smart") så känns det som att min siffra inte stämmer. 

  • Svar på tråden Vad visar IQ egentligen?
  • zdudmwml

    Det visar förmåga att dra relevanta slutsatser och lösa logiska problem.
    Jag anser att hög logisk förmåga är samma sak som att vara smart som är en del av att vara intelligent. Vad är din definition?

    Sen ska man vara lite skeptisk mot nättesterna. Dels bedet på vilken skala som används, dels så vill ingen höra att den är under normalbegåvad. De som har dessa nättester vill ha många besökare därför är det ett rimligt antagande att de friserar siffrorna uppåt. Ju fler som gillar svaret på testet desto fler kommer att dela länken.

  • NELJ

    IQ-tester av den typ som Mensa använder mäter din förmåga att se rumsliga och matematiska samband. Det är en typ av intelligens men det finns ju många andra delar som IQ-testet missar. Gör man ett mer omfattande begåvningstest brukar man även ta hänsyn till verbal förmåga, arbetsminne mm.

    Sen är det ju så att om man har lätt för något så är det ju per automatik inte svårt så det är svårt för den som är begåvad inom ett område att uppskatta sin egen "smarthet". Jag har till exempel lätt för matte och behövde sällan anstränga mig när jag pluggade, min uppfattning då var ju "det här är lätt" inte "attans vad smart jag är". Man lever ju i sitt eget huvud så den begåvning man har är det normala.

  • Anonym (Uoa)
    zdudmwml skrev 2018-04-20 13:54:24 följande:
    Det visar förmåga att dra relevanta slutsatser och lösa logiska problem.
    Jag anser att hög logisk förmåga är samma sak som att vara smart som är en del av att vara intelligent. Vad är din definition?

    Sen ska man vara lite skeptisk mot nättesterna. Dels bedet på vilken skala som används, dels så vill ingen höra att den är under normalbegåvad. De som har dessa nättester vill ha många besökare därför är det ett rimligt antagande att de friserar siffrorna uppåt. Ju fler som gillar svaret på testet desto fler kommer att dela länken.
    Tack för ditt svar! Jag vet inte riktigt vad jag har för definition för intelligent egentligen, en person som förstår och kan mycket, antar jag. Det får det att låta luddigt. I mitt huvud så känns bilden ganska klar, en person som jag kan beundra för att denne tar tag i saker och ting, men ju mer jag tänker på det så behöver ju inte det betyda att personen kan eller förstår, det enda det visar är ju egentligen att personen har självförtroende samt en viss handlingskapacitet... Din definition är nog bättre i så fall.

    Jag är också skeptisk mot testerna på nätet, men jag gjorde mensas test också, fast det var inte lika många olika delar som de andra, bara att man skulle se vad som kom näst i mönstret.
  • zdudmwml
    Anonym (Uoa) skrev 2018-04-20 14:10:49 följande:
    Tack för ditt svar! Jag vet inte riktigt vad jag har för definition för intelligent egentligen, en person som förstår och kan mycket, antar jag. Det får det att låta luddigt. I mitt huvud så känns bilden ganska klar, en person som jag kan beundra för att denne tar tag i saker och ting, men ju mer jag tänker på det så behöver ju inte det betyda att personen kan eller förstår, det enda det visar är ju egentligen att personen har självförtroende samt en viss handlingskapacitet... Din definition är nog bättre i så fall.

    Jag är också skeptisk mot testerna på nätet, men jag gjorde mensas test också, fast det var inte lika många olika delar som de andra, bara att man skulle se vad som kom näst i mönstret.
    Jag förstår vad du menar för det är ungeär så jag tänker.  Och när man tänker lite till så måste det inte bara handla om logik. Vissa är duktiga på logik, andra är skickliga på hantverk. Jag blir alltid lika förundrad när en hantverkare ser en färdig produkt i en träklump eller en härva garn där jag mest ser en härva trassel. Det är också att vara smart fast på ett annat sätt än vad jag är.
  • Anonym (Uoa)
    NELJ skrev 2018-04-20 14:00:51 följande:
    IQ-tester av den typ som Mensa använder mäter din förmåga att se rumsliga och matematiska samband. Det är en typ av intelligens men det finns ju många andra delar som IQ-testet missar. Gör man ett mer omfattande begåvningstest brukar man även ta hänsyn till verbal förmåga, arbetsminne mm.

    Sen är det ju så att om man har lätt för något så är det ju per automatik inte svårt så det är svårt för den som är begåvad inom ett område att uppskatta sin egen "smarthet". Jag har till exempel lätt för matte och behövde sällan anstränga mig när jag pluggade, min uppfattning då var ju "det här är lätt" inte "attans vad smart jag är". Man lever ju i sitt eget huvud så den begåvning man har är det normala.
    Jag tror jag har hört om begreppet EQ någon gång, om det var så det kallades, som handlade mer om hur man var med andra människor, och om jag minns rätt så var jag inte lika högt upp där, minns dock inte om jag var låg eller medel. Jag är inte speciellt bra i sociala sammanhang.

    Det borde ju vara som du säger, jag vet att jag inte behövde plugga mer än rasten innan ett prov för att få mvg medan klasskamrater fick IG hit och dit trots att de ansträngt sig mer, det var ingenting jag direkt tänkte på då, men det kanske är en del av det? Under universitetstiden så bad jag om att få slippa gruppövningarna då jag upplevde att många ville stå och stampa på samma fråga i 20 min trots att svaret var funnet efter 2 minuter. Jag vet inte varför de ville dra ut på det, fråga läraren, gå in på djupet om varför det var så (trots att det var självklart)... Jag tog det som att de var riktiga plugghästar som ville ha fullständig bakgrund nedskriven till varje svar, eller att de inte trodde på oss andra som sa att "det här är svaret".

    I normala sammanhang, alltså inte i skolan, så märker jag dock inte av sånna här skillnader.
  • Anonym (Uoa)
    zdudmwml skrev 2018-04-20 14:14:53 följande:
    Jag förstår vad du menar för det är ungeär så jag tänker.  Och när man tänker lite till så måste det inte bara handla om logik. Vissa är duktiga på logik, andra är skickliga på hantverk. Jag blir alltid lika förundrad när en hantverkare ser en färdig produkt i en träklump eller en härva garn där jag mest ser en härva trassel. Det är också att vara smart fast på ett annat sätt än vad jag är.
    Mm, jag vet inte om det tillhör den rätta definitionen av intelligent, men det känns ändå som en ganska naturlig del att beundra vad andra gör, speciellt om det är något som man själv inte kan göra.
  • zdudmwml
    Anonym (Uoa) skrev 2018-04-20 14:23:25 följande:
    Mm, jag vet inte om det tillhör den rätta definitionen av intelligent, men det känns ändå som en ganska naturlig del att beundra vad andra gör, speciellt om det är något som man själv inte kan göra.
    Ju mer jag sett av riktigt skickliga hantverkare OCH sådana som inte är lika skickliga men gärna skulle vilja så tror jag mer och mer att det faktiskt handlar om intelligens fast annorlunda sådan.

    Innan jag levde ihop med en hantverkare tänkte samma sätt som du men ju mer jag ser av världen desto mer komplex inser jag att den är.
  • NELJ
    zdudmwml skrev 2018-04-20 14:31:45 följande:
    Ju mer jag sett av riktigt skickliga hantverkare OCH sådana som inte är lika skickliga men gärna skulle vilja så tror jag mer och mer att det faktiskt handlar om intelligens fast annorlunda sådan.

    Innan jag levde ihop med en hantverkare tänkte samma sätt som du men ju mer jag ser av världen desto mer komplex inser jag att den är.
    Om vi byter ordet intelligens mot begåvning kanske det känns mer naturligt att inkludera t.ex. konstnärlighet, mekanisk skicklighet, hantverk etc?
  • Anonym (Uoa)
    zdudmwml skrev 2018-04-20 14:31:45 följande:
    Ju mer jag sett av riktigt skickliga hantverkare OCH sådana som inte är lika skickliga men gärna skulle vilja så tror jag mer och mer att det faktiskt handlar om intelligens fast annorlunda sådan.

    Innan jag levde ihop med en hantverkare tänkte samma sätt som du men ju mer jag ser av världen desto mer komplex inser jag att den är. smile1.gif
    Det kanske är så att intelligens som ord används på fel sätt i samhället? Alla har ju sina områden men det verkar vara allmänt kunnande som värderas högst på det sättet, eller att man lyckas lista ut saker.
    Jag älskar konst och musik, finns många genier i den världen, men om jag tänker "intelligent" så dyker inte Vivaldi upp i huvudet, även om han är fantastisk på det han gjorde så blir det snarare att jag tänker på Einstein.

    Jag förstår inte riktigt vad du menar med den sista meningen, men det kanske :)
  • Anonym (Uoa)
    NELJ skrev 2018-04-20 14:44:18 följande:
    Om vi byter ordet intelligens mot begåvning kanske det känns mer naturligt att inkludera t.ex. konstnärlighet, mekanisk skicklighet, hantverk etc?
    Ja, det är nog ett mycket bättre ord, känns inte lika riktat.
Svar på tråden Vad visar IQ egentligen?