NELJ skrev 2018-04-20 14:00:51 följande:
IQ-tester av den typ som Mensa använder mäter din förmåga att se rumsliga och matematiska samband. Det är en typ av intelligens men det finns ju många andra delar som IQ-testet missar. Gör man ett mer omfattande begåvningstest brukar man även ta hänsyn till verbal förmåga, arbetsminne mm.
Sen är det ju så att om man har lätt för något så är det ju per automatik inte svårt så det är svårt för den som är begåvad inom ett område att uppskatta sin egen "smarthet". Jag har till exempel lätt för matte och behövde sällan anstränga mig när jag pluggade, min uppfattning då var ju "det här är lätt" inte "attans vad smart jag är". Man lever ju i sitt eget huvud så den begåvning man har är det normala.
Jag tror jag har hört om begreppet EQ någon gång, om det var så det kallades, som handlade mer om hur man var med andra människor, och om jag minns rätt så var jag inte lika högt upp där, minns dock inte om jag var låg eller medel. Jag är inte speciellt bra i sociala sammanhang.
Det borde ju vara som du säger, jag vet att jag inte behövde plugga mer än rasten innan ett prov för att få mvg medan klasskamrater fick IG hit och dit trots att de ansträngt sig mer, det var ingenting jag direkt tänkte på då, men det kanske är en del av det? Under universitetstiden så bad jag om att få slippa gruppövningarna då jag upplevde att många ville stå och stampa på samma fråga i 20 min trots att svaret var funnet efter 2 minuter. Jag vet inte varför de ville dra ut på det, fråga läraren, gå in på djupet om varför det var så (trots att det var självklart)... Jag tog det som att de var riktiga plugghästar som ville ha fullständig bakgrund nedskriven till varje svar, eller att de inte trodde på oss andra som sa att "det här är svaret".
I normala sammanhang, alltså inte i skolan, så märker jag dock inte av sånna här skillnader.