• Anonym (Kvinna)

Att resa ensam

Hej
    Jag undrar om det är ok att resa som ensam kvinna till Turkiet.
    De flesta jag känner avråder mig att resa ensam till Turkiet. Varför är te.x. Alyana eller Atalayna värre än andra 
    Varför är det inte ok att vara i Turkiet som kvinna?

• Svar på tråden Att resa ensam
  • Anonym (ib)

Männen respekterar inte kvinnor som inte är i mäns sällskap.

• Anonym (Ju)

Åker aldrig mer tillbaka till Turkiet. Var där i gymnasiet med min kompis å våra mammor. Helt galet. Folk försökte dra in en i butikerna, vart arga om man inte köpte något. Alla killar var så jävla på, en som till och med drog in mig på toaletten och tryckte upp mig mot väggen. Kommer aldrig mer åka dit. Hatar Turkiet

• Anonym (ab)

Skulle nog säga att det finns andra platser att resa till som ensam, särskilt för sol och bad - ex spanien, södra frankrike där människor är lite mer respektfulla inför ensamma kvinnor. Har själv rest i frankrike en del själv, och alltid känt mig respekterad av majoriteten av män. Dock så kan språket vara ett problem om man inte talar franska. 

• Anonym (Turkusch)

Jag har samma erfarenhet som Ju, killar drar i en och ropar saker efter en. När man vänligt men bestämt avvisar, oavsätt om det är saker i en butik eller en flört börjar de skrika könsord efter oss.

Vi var inne i en butik med krimskrams och skulle köpa solglasögon, de var dyrare än hemma så vi tackade för oss och försökte gå därifrån varpå säljaren håller kvar oss, skriker att va fan kommer vi till hans land för om vi inte tänkt shoppa, han började kalla oss för feta kossor och spotta på marken bredvid.

En kväll var vi ute med ett par svenska killar som vi hade träffat på stranden, vi fick ett helt annat bemötande. Dagen efter frågade vi en turk varför det var så och han svarade att vi då tillhörde killarna och att de måste visa respekt till dem.

Jag har tidigare varit där med mina föräldrar som barn, och har då en helt annan bild av Turkiet, eftersom de då ansåg att jag var min pappas egendom så var turkarna då väldigt trevliga. Jag skulle aldrig åka dit själv eller med vänninor igen.

• Pope Joan II

Jag har bara varit i Istanbul i Turkiet men där var det inga problem att vara ensam kvinna. 

• Anonym (inte igen)

Jag var där när jag var 15. Männen var så sjukt jobbiga. Hela tiden och precis var man än var. Efter att ha försökt avvisa en kille som var sjuk på när jag och en kompis promenerade efter strandvägen så slutade det med att vi fick springa från honom...Riktigt obehagligt. En annan gång försökte någon köpa mig för 2 kr. Efter det höll vi os till hotellområdet resten av resan..skittråkigt eftersom det var superlitet och inte direkt särskilt spännande..

• smulpaj01

Nej res absolut inte dit som ensam kvinna! Det är riktigt farligt!!
    Jag bodde och jobbade i alayna ett tag tillsammans med min dåvarande fästman. Inte ens en man vid min sida höll de vidriga turkarna borta.
    Jag var ofta rädd och till slut flydde vi.
    Kommer ALDRIG sätta min fot i Turkiet igen!

Välj Spanien, Grekland, Cypern, Frankrike, Italien eller något annat mer civiliserat land istället.

Svar på tråden Att resa ensam