• Orolig gravid

Är det något konstigt med min 8 månaders bebis? ????

Hej!

Jag har en 8 månaders bebis som älskar att kolla på paddan.

Han kan sitta i köks stolen efter maten i timmar och kolla. Även i babysittern.

Han leker även med lite leksaker när han sitter där.

Han tycker inte att leksaker är så intressant, inte heller Baby gym eller hoppgunga.

Han sitter inte själv, han kryper inte, ålar inte, pratar inte, står bara upp med stöd i Från mig.

Har inget större närbehov så behöver inte gå och bära på honom.

Sovit hela nätter sen han var 3 månader.

Vaknar han så vill han bara ha nappen.

Jag kan inte undvika att bli orolig.

Äter som han Ska och följer sin kurva.

Men orolig än då! ????

Någon som har ett svar.

• Svar på tråden Är det något konstigt med min 8 månaders bebis? ????
  • Anonym (Men)

Varför har han paddan öht? Han är åtta månader? Då blir han matad med stimuli istället för att anstränga sig och utforska själv fysiskt och psykiskt. Gör han inga ljud alls?

Är han på golvet och får träna styrka/motorik varje dag?

• Anonym (Femman)
    Anonym (Men) skrev 2018-04-21 10:33:44 följande:

Varför har han paddan öht? Han är åtta månader? Då blir han matad med stimuli istället för att anstränga sig och utforska själv fysiskt och psykiskt. Gör han inga ljud alls?

Håller med!! Jag må vara en taskig morsa men inte ens min fyraåring får ha mobilen/paddan...
  • Anonym (Stella)

Det låter som att han är sent utvecklad motoriskt. Vad säger BVC ? Får han vara på golvet och bli uttråkad och frustrerad ibland ? Han kanske bara är sen för att han inte fått träna som han behöver. Om han inte får titta på paddan en dag, hur är han då?

• nnnnnnnn

Kör skärmfritt i 4 månader, samtidigt som ni passar på att vara ute massor.
    Läs varje dag, gärna minst 3 böcker tex morgon innan man går upp, efter lunchen när vilan börjar och efter kvällsmaten. Kör gärna efter: 1 favorit som man läser varje dag + 1 ny + 1 som man läst innan men inte varje dag. Gå till biblioteket om ni inte har 7 olästa böcker/vecka.

• Anonym (Stella)
    Anonym (Femman) skrev 2018-04-21 10:36:15 följande:

Håller med!! Jag må vara en taskig morsa men inte ens min fyraåring får ha mobilen/paddan...

OT men blir nyfiken. Vid vilken ålder tycker du man ska få börja öva på paddor o mobiler ? Jag tycker inte att man ska få sitta i timtal men att aldrig ens få prova som fyraåring låter sent i mina öron.

Jag menar verkligen inte att vara otrevlig eller ifrågasättande, du är säkert en jättebra förälder.
  • lullis94

Vår son tyckte också om mobilen även om han bara tittade på den när vi skulle göra något på mobilen och hade honom nära. Så det är inget konstigt att de gillar paddan. Men jag skulle undvika att låta en så liten bebis sitta en massa med padda eller mobil. Deras hjärna är inte så väl utvecklad så jag skulle vara rädd att den påverkar huvudet negativt. Även att den inte kommer vilja leka med vanliga leksaker framöver. Jag har jobbat på förskola där barn inte kan leka pga att de bara sitter med paddan hemma. Sen ska du vara glad att den inte är beroende av dig och att den sover bra på natten :)

• Orolig gravid
    Anonym (Men) skrev 2018-04-21 10:33:44 följande:

Han är på golvet varje dag men tröttnar fort.

Han kollar inte på paddan vid mat men efter maten.

Han får gegga i maten och allt möjligt.
  • Orolig gravid
    Anonym (Stella) skrev 2018-04-21 10:40:47 följande:

Det låter som att han är sent utvecklad motoriskt. Vad säger BVC ? Får han vara på golvet och bli uttråkad och frustrerad ibland ? Han kanske bara är sen för att han inte fått träna som han behöver. Om han inte får titta på paddan en dag, hur är han då?

De har givetvis gått dagar då han inte sitter med paddan. Bvc säger ingenting om detta.

Fullt normalt säger hon, men jag blir orolig ändå. Han är på golvet varje dag :)
  • Anonym (Femman)
    Anonym (Stella) skrev 2018-04-21 10:51:54 följande:

OT men blir nyfiken. Vid vilken ålder tycker du man ska få börja öva på paddor o mobiler ? Jag tycker inte att man ska få sitta i timtal men att aldrig ens få prova som fyraåring låter sent i mina öron.

Jag menar verkligen inte att vara otrevlig eller ifrågasättande, du är säkert en jättebra förälder.

Han får titta på barnprogram på tv en liten stund på morgonen och en liten stund innan läggdags, finns ingen mening med att ge honom telefon/padda när han har ett rum fullt av leksaker, trädgård full med leksaker och går till förskola tre dagar i veckan.
  • nnnnnnnn
    Orolig gravid skrev 2018-04-21 10:21:12 följande:
    Hej!

Jag har en 8 månaders bebis som älskar att kolla på paddan.
    Han kan sitta i köks stolen efter maten i timmar och kolla. Även i babysittern.
    Han leker även med lite leksaker när han sitter där.
    Han tycker inte att leksaker är så intressant, inte heller Baby gym eller hoppgunga.
    Han sitter inte själv, han kryper inte, ålar inte, pratar inte, står bara upp med stöd i Från mig.
    Har inget större närbehov så behöver inte gå och bära på honom.
    Sovit hela nätter sen han var 3 månader.
    Vaknar han så vill han bara ha nappen.
    Jag kan inte undvika att bli orolig.
    Äter som han Ska och följer sin kurva.

Men orolig än då! ????
    Någon som har ett svar.
    Det är väl att du skriver "i timmar och kolla" som gör att många reagerar, så även jag.
    Känns som att 5-10 min någon/några gånger per dag är max. Kanske 15-30 min per dag totalt. Men inte 30 min i sträck.
    Det som tas energi och tid ifrån är ju det du saknar: leka med leksaker, stå, prata, krypa osv.
Svar på tråden Är det något konstigt med min 8 månaders bebis? ????