• Anonym (Mats)

    Får man skicka kärnor/frön med posten till Sverige?

    Jag har tänkt odla vissa citrusfrukter från kärnorna men insåg precis att limen som finns i affärerna häromkring inte har några kärnor.
    En vän i USA erbjuder sig att skicka några kärnor på posten, får man göra det? Kommer det fastna i tullen? Kan jag behöva betala för det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-22 06:50
    cirtusträd*, inte citrusfrukter. Jag räknar med att kanske få frukter på träden efter x antal år, men just nu gäller det bara att få upp träd :)

  • Svar på tråden Får man skicka kärnor/frön med posten till Sverige?
  • Anonym (Tror du citroner odlas i Sverige?)

    Min sambo har två citronträd han har planerat av frön från citroner han köpt i Sverige. Dom flesta citrusfrukter importeras ju från utlandet. Det går inte att odla dom i Sverige pga för kallt klimat. Man kan få upp en växt ja men för att det ska bli frukt behöver man nog ett växthus med rätt temperatur.

  • Anonym (Mats)
    Anonym (Tror du citroner odlas i Sverige?) skrev 2018-04-22 07:57:59 följande:
    Min sambo har två citronträd han har planerat av frön från citroner han köpt i Sverige. Dom flesta citrusfrukter importeras ju från utlandet. Det går inte att odla dom i Sverige pga för kallt klimat. Man kan få upp en växt ja men för att det ska bli frukt behöver man nog ett växthus med rätt temperatur.
    Ja, jag tänker att det inte borde vara otillåtet, men hur ska tullen veta att det är limekärnor? Eller de kanske inte kollar vanliga brev?

    Det går att odla upp inomhus samt att ha dem ute på sommaren, jag har inte tänkt plantera dem utomhus :) För att stimulera trädet att producera frukt behöver den gå igenom en lite kallare period, det är dock ingenting jag har fördjupat mig i. Det kommer ta några år innan det finns på kartan.
  • Anonym (Musse)

    Enligt Jordbruksverket är det importförbud på alla citrusfröer. Så tullen lär beslagta och förstöra dem. Det har att göra med att det kan komma med skadedjur med växtdelar.

    MEN det finns ett loop-hole: det är tillåtet att importera frukten. Så om din kompis köper eller plockar en limefrukt av en sort som har frön och lägger i en plastpåse och skickar i ett litet paket så är det lugnt!

    Har du kollat ekologiska limefrukter förresten? Har för mig att de brukar ha frön i allafall vissa av dem.

  • Anonym (Mats)
    Anonym (Musse) skrev 2018-04-22 08:20:22 följande:
    Enligt Jordbruksverket är det importförbud på alla citrusfröer. Så tullen lär beslagta och förstöra dem. Det har att göra med att det kan komma med skadedjur med växtdelar.

    MEN det finns ett loop-hole: det är tillåtet att importera frukten. Så om din kompis köper eller plockar en limefrukt av en sort som har frön och lägger i en plastpåse och skickar i ett litet paket så är det lugnt!

    Har du kollat ekologiska limefrukter förresten? Har för mig att de brukar ha frön i allafall vissa av dem.
    Ajdå, vad synd.

    Jag har aldrig sett ekologisk lime i affärerna här, gick omkring och kollade förut. Lyckades hitta en tråd på något annat forum där de sa att man ibland kunde hitta lime med kärnor i asiatiska butiker, men vad jag vet så har vi ingen sådan butik på Gotland.

    Det är ju fasligt dyrt att skicka paket från USA, så jag vet inte om det vore ett alternativ att skicka hela frukten, men bra att veta. Tack för ditt svar!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Tror du citroner odlas i Sverige?) skrev 2018-04-22 07:57:59 följande:

    Min sambo har två citronträd han har planerat av frön från citroner han köpt i Sverige. Dom flesta citrusfrukter importeras ju från utlandet. Det går inte att odla dom i Sverige pga för kallt klimat. Man kan få upp en växt ja men för att det ska bli frukt behöver man nog ett växthus med rätt temperatur.


    Citronträd går alldeles utmärkt att ha i Sverige.

    Min mormor köpte citroner i affären och sådde fröna. Sen hade hon små träd hemma i lägenheten som på sommaren stod på balkongen. Allihopa fick gula citroner.
  • Anonym (Musse)
    Anonym (Mats) skrev 2018-04-22 08:52:01 följande:

    Ajdå, vad synd.

    Jag har aldrig sett ekologisk lime i affärerna här, gick omkring och kollade förut. Lyckades hitta en tråd på något annat forum där de sa att man ibland kunde hitta lime med kärnor i asiatiska butiker, men vad jag vet så har vi ingen sådan butik på Gotland.

    Det är ju fasligt dyrt att skicka paket från USA, så jag vet inte om det vore ett alternativ att skicka hela frukten, men bra att veta. Tack för ditt svar!


    Bor du på Gotland kan jag inte tänka mig annat än att Ica Maxi utanför Visby lär ha ekologisk lime. Kanske inte året runt men nu är det ju säsong i Sydamerika för citrus. Ring dom och fråga! Eller be någon på fastlandet köpa en och pilla ur kärnorna och skicka till dig, inrikes bryr sig ju inte någon vad det är i kuverten. Billigare!
  • Anonym (Mats)
    Anonym (Musse) skrev 2018-04-22 10:42:50 följande:
    Bor du på Gotland kan jag inte tänka mig annat än att Ica Maxi utanför Visby lär ha ekologisk lime. Kanske inte året runt men nu är det ju säsong i Sydamerika för citrus. Ring dom och fråga! Eller be någon på fastlandet köpa en och pilla ur kärnorna och skicka till dig, inrikes bryr sig ju inte någon vad det är i kuverten. Billigare!
    Jag har inte sett någon ekologisk lime där, men det skadar inte att kolla igen antar jag.
Svar på tråden Får man skicka kärnor/frön med posten till Sverige?