• Anonym (?)

Går det att skicka ett paket till ett Annat uthämtningsställe än där man är skriven?

En bekant vill skicka ett paket till mig som jag ska hämta ut på närmaste uthämtningsställe, jag är för tillfället i en stad som är långt ifrån där jag är folkbokförd. problemet är att jag tror bara det går skicka till uthämtningsställe där jag är folkbokförd. Någon som vet om det går att skicka till ett Annat ställe?? Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Går det att skicka ett paket till ett Annat uthämtningsställe än där man är skriven?
  • EmberEyes

Be bekanten adressera paketet till
    Anna Andersson
    c/o Sven Svensson (eller Scandic Hotell)
    Adress adress.

Om du har jobb/praktik på orten kan du fråga om du kan adressera paketet dit.

• Anonym (Y)

Nä, det är väl bara för din bekant att ange den adress du är på nu?

• Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2018-04-22 08:24:46 följande:

En bekant vill skicka ett paket till mig som jag ska hämta ut på närmaste uthämtningsställe, jag är för tillfället i en stad som är långt ifrån där jag är folkbokförd. problemet är att jag tror bara det går skicka till uthämtningsställe där jag är folkbokförd. Någon som vet om det går att skicka till ett Annat ställe?? Hur ska jag göra?

Har jag gjort många gånger. Bara kryssa i ett annat utlämningställe så kommer det dit.

Om du bara får upp utlämningaställen där du bor får du byta ut postnummret till ett i närheten. Öppna en kartsida och klicka på vilken byggnad som helst så du ser postnummret.

Så fick jag göra en gång när jag beställde från apotea och var 40 mil hemifrån.
  • hejnina
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-22 09:10:06 följande:

Har jag gjort många gånger. Bara kryssa i ett annat utlämningställe så kommer det dit.

Om du bara får upp utlämningaställen där du bor får du byta ut postnummret till ett i närheten. Öppna en kartsida och klicka på vilken byggnad som helst så du ser postnummret.

Det är ju en kompis som ska skicka, så inte så mycket att klicka i.

Men ja, det är inga problem. #1 och #2 har rätt, bara att skriva adressen du är på nu.
  • Anonym (?)
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-22 09:10:06 följande:

Gäller inte det bara när man beställer varor? Hon ska skicka ett privat paket till mig
  • Anonym (Madde)
    Anonym (?) skrev 2018-04-22 10:05:25 följande:
    Gäller inte det bara när man beställer varor? Hon ska skicka ett privat paket till mig
    Nej. Posten behöver bara namn och adress. De kommer inte sen jämföra det namnet med vad som står i folkbokföringen.
  • Anonym (C)

När man beställer varor brukar det bara gå att få dem till folkbokföringsadressen. Jag förmodar att det är för att minska risken för bedrägerier där någon annan beställer varor till sig själv i ditt namn. Men ett privatpaket borde gå att skicka till en c/o-adress.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (C) skrev 2018-04-22 10:29:21 följande:

När man beställer varor brukar det bara gå att få dem till folkbokföringsadressen. Jag förmodar att det är för att minska risken för bedrägerier där någon annan beställer varor till sig själv i ditt namn. Men ett privatpaket borde gå att skicka till en c/o-adress.
    Aldrig varit med om, är det nytt? Hur funkar det? Måste man nu beställa med sitt personnummer och sedan fylls adressfälten i automatiskt, eller? Så vitt jag vet har jag alltid kunnat skriva vilket namn och vilken adress som helst.
  • Anonym (Y)
    Anonym (C) skrev 2018-04-22 10:29:21 följande:

Stämmer inte. Jag beställer privata grejer till jobbet ganska ofta. Utan c/o adress. Har också beställt grejer i ett annat namn.

Företag bryr sig liksom inte vem det är som betalar, det viktigaste är att de får betalt.
  • Anonym (Anna)

Då får hon c/o annars skickar de tillbaka paketet. Brevbärare har stenkoll på vem som bor var.
Svar på tråden Går det att skicka ett paket till ett Annat uthämtningsställe än där man är skriven?