• Anonym (Har jag verkligen fått jobbet?)

Börjat nytt arbete utan skrivit på anställningsavtal?

Jag sökte ett jobb för 1,5 månad sedan ungefär. Tanken är att jag ska börja på onsdag och försökt fått tag på chefen hela onsdagen torsdagen och i fredags utan framgång. 
    Hade ni börjat jobba första dagen utan att skrivit på något anställningsavtal? Chefen vet att jag inte kommer kunna träffa henne på tisdag och när jag frågade om hon kunde vara på arbetsplatsen på onsdag så visste hon inte.

Har jag fått jobbet, eller varför drar chefen ut på att jag ska få skriva anställningsavtalet? 

• Svar på tråden Börjat nytt arbete utan skrivit på anställningsavtal?

Snälla kan någon svara, vet inte alls hur ja ska göra om jag ska jobba utan att ha skrivit på ngt avtal eller inte

• Anonym (Boss)

Generellt nej, skulle jag säga.

Men det beror lite på också. Vad är det för jobb? Stort företag? Tror du själv att det är något lurt? Det måste ju ha funnits möjlighet att skriva anställningsavtal under de här 1,5 månaderna kan jag tycka. Jag förstår inte heller varför du väntat in till sista dagarna innan du ska börja med att söka chefen.

• Anonym (Fyll i anonym signatur.)

Dåligt kommunicerat av arbetsgivaren men tycker absolut du ska gå dit som ni har kommit överens om. Brukade ofta göra så att jag skrev ut och la anställningsbiviset för påskrift första dagen när jag hade personalansvar. Dock noga med att vara tydlig med att det var så jag la upp det.

• Anonym (??)

Men du måste väl vetta om du öht FÅTT jobbet? Har de kontaktat dig och sagt rakt ut att de vill anställa dig? Har ni diskuterat lön? Har du fått veta var och när du ska börja och med vad?

• lullis94

Jag har gått på ett vikariat på 4 månader och efter 3 månader skrev jag på avtalet :P

• Anonym (Anna)
    Anonym (Har jag verkligen fått jobbet?) skrev 2018-04-22 14:20:24 följande:

Jag sökte ett jobb för 1,5 månad sedan ungefär. Tanken är att jag ska börja på onsdag och försökt fått tag på chefen hela onsdagen torsdagen och i fredags utan framgång. 

Hade ni börjat jobba första dagen utan att skrivit på något anställningsavtal? Chefen vet att jag inte kommer kunna träffa henne på tisdag och när jag frågade om hon kunde vara på arbetsplatsen på onsdag så visste hon inte.

Har jag fått jobbet, eller varför drar chefen ut på att jag ska få skriva anställningsavtalet? 

Jag har varit på massor av jobb utan att få anställningsavtal förrän några dagar senare. När jag frågat runt verkar ingen tycka det är konstigt. Rent lagligt gäller muntligt avtal.
  • fjanten

På vissa ställen har första momentet på första arbetsdagen varit att skriva på avtalet. På andra ställen har det skett innan.

Anonym (??) skrev 2018-04-22 16:11:46 följande:

Men du måste väl vetta om du öht FÅTT jobbet? Har de kontaktat dig och sagt rakt ut att de vill anställa dig? Har ni diskuterat lön? Har du fått veta var och när du ska börja och med vad?

Dom ringde några veckor efter intejeruvn och sa att jag fått jobbet men vi skulle höras vidare längre fram. Chefen visste inte min lön när jag frågade utan skulle kolla med lönekontoret. vet vad jag ska göra på arbetet och vilken dag men inte fått någon tid
Svar på tråden Börjat nytt arbete utan skrivit på anställningsavtal?