• MammaMaa

    Ångest inför 4-årings kalas

    Hej! Min dotter fyller fyra år om en månad och har senaste tiden pratat om hennes kalas mycket... om att hennes kompisar från förskolan ska komma och allt hon vill göra på kalaset.

    Nu är det så att jag känner ingen av barnen som går på hennes förskolas föräldrar... min dotter har aldrig blivit bjuden på kalas (kan ju bero på att hon är så liten än) (men klandrar mig själv för det).

    Jag vill verkligen inte göra henne besviken att ingen kompis kommer... hur går jag tillväga? Finns två på förskolan som hon verkar leka mest med. De har aldrig lekt på fritiden. Blir de konstigt att bjuda de? Och hur bjuder jag de då jag inte känner dem? Är också så orolig att de ska tacka nej...

    Tips?

  • Svar på tråden Ångest inför 4-årings kalas
  • trash panda

    Finns det något mailutskick från förskolan så du kan se allas mailadresset och på så vis maila ut inbjudan till de övriga barnens föräldrar? Annars kan du väl lägga inbjudningarna på de andra barnens hyllor så föräldrarna ser dem vid hämtning?

    Jag ser inget konstigt med att bjuda in förskolegruppen fastän du inte känner de övriga föräldrarna.

  • elsi
    MammaMaa skrev 2018-04-24 10:55:29 följande:

    Hej! Min dotter fyller fyra år om en månad och har senaste tiden pratat om hennes kalas mycket... om att hennes kompisar från förskolan ska komma och allt hon vill göra på kalaset.

    Nu är det så att jag känner ingen av barnen som går på hennes förskolas föräldrar... min dotter har aldrig blivit bjuden på kalas (kan ju bero på att hon är så liten än) (men klandrar mig själv för det).

    Jag vill verkligen inte göra henne besviken att ingen kompis kommer... hur går jag tillväga? Finns två på förskolan som hon verkar leka mest med. De har aldrig lekt på fritiden. Blir de konstigt att bjuda de? Och hur bjuder jag de då jag inte känner dem? Är också så orolig att de ska tacka nej...

    Tips?


    Du behöver inte känna föräldrarna för att bjuda i till dotterns kalas!

    Bjud till exempel alla flickor i samma ålder på avdelningen eller om det är för många 3-5 barn som din dotter leker med eller pratar om. 

    Sen tar du reda på adresser eller mail till föräldrarna och skickar en inbjudan. På vår förskola fanns en kompispärm där föräldrarna skrev upp adress, tfn, mail etc så man kunde ta kontakt. 

    Finns det nån särskild anledning att du tror att ingen skulle komma på din dotters kalas? Min erfarenhet är att i den åldern älskar barnen att gå på kalas och kommer gärna även om det inte är bästisen som de leker jättemycket med. Så bjud in ett antal barn och ha ett jättekul kalas för din dotter.
  • OkejOkej

    Det där kan vara lite knepigt...

    Ett av våra barn har precis fyllt 4år och vi valde att vänta med allmänt kalas, då ingen har börjat med sådant hos oss (vad vi vet om).

    Men till dig nu, jag tycker att det är viktigt att prata med sitt barn lång tid i förväg om att alla kanske inte kan komma som man bjuder.

    Man bör ha ett datum för slutanmälan, då finns det iaf en föraning om intresse, även om något barn blir sjukt.

    Skulle verkligen ingen komma, ha en backup plan, åk till ett lekland eller något liknande...

    Gällande andra, bjud in dom ni vill. Brukar inte kräva rocket science för att ta reda på någons uppgifter.

  • Almina

    Vi bjöd in hela förskolegruppen, trots att det är flera föräldrar jag knappt hälsat på (fick chans till det på kalaset ;) ). Vi la inbjudningarna i barnets fack, vilket inte brukar vara något problem för förskolan så länge hela gruppen bjuds. De flesta kom, men några hade ju förhinder (utlandsresa, mormor som fyllde jämnt och firades i annan stad osv), det får man räkna med, och förklara för barnet. Jag tyckte det var svårt att bara välja ut ett fåtal barn i den åldern.

  • MammaMaa

    Man får inte lämna inbjudningar på förskolan. Hade en plan att söka upp på fb och där skriva och fråga? Eller ska jag leta adress och skicka kort? Tänker också att man ska anmäla sig och att jag inte säger till min dotter att jag skickar inbjudan om hon blir besviken om ingen kan komma...

    Har kanske dålig självkänsla när jag tänker att ingen vill komma, alla föräldrar verkar känna varandra lite iaf... de är som i samma åldersgrupp... jag blir oftast tyst och i bakgrunden om de är tex. Lucia på förskolan.

    Tänkte bjuda två men kanske kan bjuda fyra...

  • NELJ
    MammaMaa skrev 2018-04-24 11:22:09 följande:

    Man får inte lämna inbjudningar på förskolan. Hade en plan att söka upp på fb och där skriva och fråga? Eller ska jag leta adress och skicka kort? Tänker också att man ska anmäla sig och att jag inte säger till min dotter att jag skickar inbjudan om hon blir besviken om ingen kan komma...

    Har kanske dålig självkänsla när jag tänker att ingen vill komma, alla föräldrar verkar känna varandra lite iaf... de är som i samma åldersgrupp... jag blir oftast tyst och i bakgrunden om de är tex. Lucia på förskolan.

    Tänkte bjuda två men kanske kan bjuda fyra...


    Får man inte lämna inbjudningar kan man ändå lämna en lapp till föräldern på barnets hylla. Det har jag gjort några gånger och det har varit ok. Skriv nåt i stil med att barnen verkar komma bra överens och kanske vill leka nån dag efter förskolan, här är mitt nummer, messa gärna ditt.
  • elsi
    MammaMaa skrev 2018-04-24 11:22:09 följande:

    Man får inte lämna inbjudningar på förskolan. Hade en plan att söka upp på fb och där skriva och fråga? Eller ska jag leta adress och skicka kort? Tänker också att man ska anmäla sig och att jag inte säger till min dotter att jag skickar inbjudan om hon blir besviken om ingen kan komma...

    Har kanske dålig självkänsla när jag tänker att ingen vill komma, alla föräldrar verkar känna varandra lite iaf... de är som i samma åldersgrupp... jag blir oftast tyst och i bakgrunden om de är tex. Lucia på förskolan.

    Tänkte bjuda två men kanske kan bjuda fyra...


    Men tänk inte så. De vill säkert komma även om de inte känner dig så bra. Men prata med din dotter också om att det finns många anledningar att man inte kan komma på kalas - man kan resa bort, vara sjuk och annat. 

    Jag letade upp adresserna när vi bjöd in till första kalaset, kände inte heller så många föräldrar då. Mina barn älskade hela processen; välja inbjudningskort, skriva lite på dem, dela ut i brevlådorna.

    Kan nämna som en kul grej; när min dotter hade sitt 4-årskalas så fick hon vattkoppor som bröt ut dagen innan kalaset. jag hörde av mig till alla som tackat ja och meddelade att hon hade koppor men i övrigt mådde bra så de som ville fick komma till kalaset ändå. Och alla kom :) De hade antingen redan haft vattkoppor eller ville passa på att få det. 

    Bjud fyra eller fler så har ni lite marginal ifall någon har förhinder. 
  • MammaMaa

    Ja men mitt självförtroende o lämna lapp på nåns hylla finns nog inte, känns som pinsamt om de inte hör av sig.

    Tanken med att bjuda två stycken kompisar bara var att jag inte väljer bort någon som om jag bjuder tex. Fem. Men vill ju att hon också blir bjuden på kalas nån gång...

  • Hi5

    Vi har alltid haft regeln att man får bjuda lika många barn som man fyller. När minstingen fyllde fyra så bjöd vi in en kompis från förskolan (för att jag känner föräldrarna), hans kusiner och en från föräldragruppen som jag fortfarande hade kontakten med, som har två barn i samma ålder.
    Det var inte förrän han fyllde 5 som vi körde "kalas på riktigt" (utan föräldrar). Då bjöd han sina fyra bästisar på lekland. Året efter hade han bowlingkalas med 5 kompisar och sin kusin, och sedan dess har jag vågat ta fullt ansvar och hyr en lokal, har lekar och varm korv och marängswiss. Då får han bjuda så många han vill, men det blir ändå samma 6-8 barn som bjuds och som kommer, med något tillskott från år till år, och någon som "faller bort" för att de inte umgås längre.


    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • NELJ
    MammaMaa skrev 2018-04-24 11:33:18 följande:

    Ja men mitt självförtroende o lämna lapp på nåns hylla finns nog inte, känns som pinsamt om de inte hör av sig.

    Tanken med att bjuda två stycken kompisar bara var att jag inte väljer bort någon som om jag bjuder tex. Fem. Men vill ju att hon också blir bjuden på kalas nån gång...


    Jag förstår. Det är ju visserligen de föräldrarna som gör bort sig i så fall som inte underlättar för sina barns kompisumgänge.

    Då är kanske det bästa ändå att försöka leta reda på deras hemadresser eller fb. Och oroa dig inte för att ingen vill komma bara för att du inte känner föräldrarna. Det är barnen som är kompisar och det är klart att de vill gå på kalas! Sen får du ta tillfället i akt och byta några ord med föräldrarna, några stannar nog kvar när barnen är så små, så blir det enklare nästa gång.

    Jag är inte heller supersocial i alla sammanhang så jag kan relatera till hur du känner. Men tänk att du gör det för din dotters skull.
  • Gryntroll

    VI har gjort olika för våra två barn.

    När dottern fyllde 4 fick hon bjuda 4 kompisar och då var det kalas med förldrarna, så mer eller mindre fika med ballonger och tårta med 4 andra familjer. Inga uppstyrda lekar förutom fiskdamm.

    När sonen fyllde 4, kollade jag med förskolan om email och mobilnr till de i gruppen som var födda samma år och mailade/sms:ade inbjudan till de föräldrarna. Så det kalaser blev större, men då kunde vi vara ute. Då hade vi någon kasta boll i en baljalek och sedan fiskdamm.

    Vid 4 blir det mest frilek och häftigt med kompisar hemma på tårta. Behövs inte så mycket Och föräldrarna som är med är ganska ockuperade att hjälpa barnen så det blir inte jobbigt trots att man inte känner varandra.

  • tulip79

    Min dotter fyllde 4 år i januari. Hon ville bara bjuda sin bästis. De hade jättekul! Blev helt perfekt! De lekte och fikade.

    Storebror hade sitt första kompiskalas när han fyllde 5 år. Då var det fyra barn som kom.

    Vi hade en lek på hans 6-års kalas, suga non-stop med sugrör - och det klarade alla av - och gillade! Adresser google vi fram.

  • MammaMaa

    Kommer nog bjuda de två kompisar hon leker mest med... kanske någon till om hon vill... men ska man skicka kort fast det är så litet kalas? Tänkte att jag kunde skriva på fb ?min dotter leker mycket med... och skulle gärna vela att hon kom på hennes kalas?

    Hoff vad det här gör mig stressad.

    Tack så mycket alla för hjälp, stöd och idéer!

  • Harvester

    Ursäkta om jag snor tråden för en fråga?

    Hur långt innan kalaset är det lagom att bjuda in till kalaset för att folk inte ska ha bokat in annat men inte så långt att det glöms bort?

  • elsi
    Harvester skrev 2018-04-24 19:45:50 följande:

    Ursäkta om jag snor tråden för en fråga?

    Hur långt innan kalaset är det lagom att bjuda in till kalaset för att folk inte ska ha bokat in annat men inte så långt att det glöms bort?


    2-3 veckor skulle jag säga. Lite framförhållning men inte alltför långt fram.
Svar på tråden Ångest inför 4-årings kalas