Ni som är överviktiga och har överviktiga barn
Varje gång jag ser en vuxen överviktig person och deras också överviktiga barn tänker jag "va fan?" Och upplever att ni på sätt och vis misshandlar era barn. Ni är ju vuxna och får ta ansvar över er hälsa själva, ni kan välja då ni betalar för maten och ni lagar den (eller köper färdigt) men era barn kan INTE välja så på det sättet bestämmer ni över de och vad de ska äta och dricka varje dag förutom när de är i skolan/dagis. Jag undrar varför ni gör så mot era barn? varför ger ni de till exempel Coca-cola eller annan läsk till middag, sötsaker och chips fler än 2 ggr i veckan, varför ger ni inte de en varierad kost med grönsaker eller vanlig husmanskost, varför låter ni de småäta hela tiden, en kaka hit och dit, varför? Får ni inte ångest när ni ser till att era barn är i riskgruppen för diabetes och andra hälso-problem?
Min son sa till mig vissa som går i hans skola är så tjocka och att de dricker redbull och läsk varje dag i skolan, de smyg köper godis och äter på Mc'donalds hela tiden fast man inte får göra det på skoltid. Han säger att dessa barn säger att de får det för sina föräldrar, han frågade mig om de är dåliga föräldrar, jag vill inte snacka skit om hans klasskompisars föräldraförmåga så jag sa bara att det är ohälsosamt att göra som de gör och att jag är stolt över att han inte handlar under och efter skolan. Givetvis handlar han lite godis ibland men inte på den nivån som många unga gör idag.
Ni föräldrar som har barn/ungdomar som är så överviktiga, hur ställer ni er till detta egentligen?