• Mami86

    Min 4 åring är rädd för att äta

    Hej

    Sen några dagar tillbaka har min dotter fått för sig att inte äta. Hon är rädd att det ska fastna i halsen. Så fort hon ska äta börjar hon gråta. Förskolan har nämnt att samma sak hänt där. Filmjölk är det enda som går ner. Hur hanterar man dessa situationer? Jätteorolig.

    För några månader sedan åt hon popcorn och fick då lite i halsen och fick då hosta en del.

    Mottages tips på hur jag kan göra..

  • Svar på tråden Min 4 åring är rädd för att äta
  • Anonym (Nina)

    Om man mosar maten går det?

    Prata om det med henne att det är inte farligt och kommer inte att fastna.

  • Anonym (Tips)

    Jag tror ibte på att mosa, när ska dey upphöra då? Mosad mat för en fyraåring är lite väl.

    Det handlar om en rädsla/känsla hos barnet som bör tas på allvar, men inte förstoras. Det är enklare att påminna barnet om mindre tuggor, och viktigast av allt TUGGA ORDENTLIGT.

    För din egen skull (för att slippa att det händer och göra hela problemet större!) laga enkel mat, typ potatismos oh falukorv, soppa osv. Men barnet förstår ju inte att du gör det för hen. För då riskerar du att förvärra problemet, faktiskt. Då kan barnet tro att du håller med, att det fantiskt är stor risk att sätta i halsen.

    Att sätta i halsen men kunna hosta upp är inte farligt, meb jag förstår oron. Som sagt, försök laga mjuk och mat som inte är svår att svälja. Mer kan du inte göra. Nu antar jag att problemet äe ganska nytt, men annars kan man ju kontakta tex Bvc och rådfråga.

  • Mami86

    Personalen på förskolan berättade att de haft några incidenter de senaste veckorna där barn sätt mat i halsen. Det måste vara det som påverkat henne. Vid ett tillfälle hade de fått gripa in ordentligt med en pojke.

    Hoppas hennes oro kan försvinna. För äter gör hon inte.

  • legomum
    Mami86 skrev 2018-04-25 12:57:41 följande:

    Personalen på förskolan berättade att de haft några incidenter de senaste veckorna där barn sätt mat i halsen. Det måste vara det som påverkat henne. Vid ett tillfälle hade de fått gripa in ordentligt med en pojke.

    Hoppas hennes oro kan försvinna. För äter gör hon inte.


    Ok.
    Även om det inte är fysiskt fel så ta dotterns oro på allvar.

    Gör pure på maten om det är det som krävs. Barn har ju tendens att få fixa ideer när det gäller mat men det går över.
    Låt det gå ett tag och se hur det utvecklar sig.
  • Ingrediensen

    Jag tror också att du ska foga dig och göra mat som inte behöver tuggas tills hon lugnat sig. Typ soppa.

    Kom också ihåg att onaturlig oro eller fobi oftast uppstår för att någon vuxen visar stress och panik. Det är troligen inte att hon eller någon på dagis faktiskt satte i halsen som är problemet utan att de vuxna visade stark rädsla. Så var noga med din egen reaktion i dessa situationer.

Svar på tråden Min 4 åring är rädd för att äta