• Anonym (ts)

När är det bäst att sälja 1a ("studentlägenhet") i GBG? + tips på bra mäklare

Funderar på att sälja lägenheten. Liten 1a som ligger i ett bra område. Gissar att många studenter skulle kunna vara intresserade.
    Någon som har koll på när på året det är bäst att lägga ut? Någon som sitter på egna erfarenheter kanske?
    Mäklarna har ju så klart bra koll, men vill gärna scanna av lite åsikter innan också. Gissar att dom hellre säljer en lägenhet lite till underpris än inte har någon lägenhet alls att sälja om det är en period då det är lite tomt på marknaden..

Söker också tips på bra mäklare om någon har något att rekommendera?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-26 12:54
    Förtydligande:
    Det är alltså inte i första hand en studentlägenhet, utan passar vem som helt som kan tänka sig bo lite mindre. Förstalägenhet, veckopendlare osv. Vi har bott 2 pers här i 6 år. Stilen på lägenhet är ett rum med kök i samma rum - alltså i stil som studentlägenheterna ser ut. Jag är alltså nyfiken att veta rent generellt när det är bäst att sälja, och om det är något med bostadsmarknaden just nu som gör att man bör skynda eller avvakta.

• Svar på tråden När är det bäst att sälja 1a ("studentlägenhet") i GBG? + tips på bra mäklare
  • LFF

Om den funkar bra som studentlägenhet och studenter har råd med den så skulle jag säga "i samband med att antagningsbeskeden kommer" eftersom det är då man vet om man kommer att behöva en lägenhet.

I övrigt har jag noll koll på bostadsmarknaden i Göteborg.

• Anonym (ts)
    LFF skrev 2018-04-26 11:27:53 följande:
    Om den funkar bra som studentlägenhet och studenter har råd med den så skulle jag säga "i samband med att antagningsbeskeden kommer" eftersom det är då man vet om man kommer att behöva en lägenhet.
    Smart. Det låter ju helt klart vettigt.
  • sextiotalist
    LFF skrev 2018-04-26 11:27:53 följande:

I övrigt har jag noll koll på bostadsmarknaden i Göteborg.

Skulle nog säga lite efter, då man landat lite och vet var man ska bo. De som har råd med bostadsrätter som student ser nog på hela marknaden av lägenheter.
  • Anonym (ts)
    sextiotalist skrev 2018-04-26 11:37:52 följande:
    Skulle nog säga lite efter, då man landat lite och vet var man ska bo. De som har råd med bostadsrätter som student ser nog på hela marknaden av lägenheter.
    Svårt att veta hur folk tänker. Det är rätt rejäl bostadsbrist här så frågan är hur länge folk vågar vänta och "landa"?

Kanske stämmer...men bara för att man har råd med en 1a så är det ju inte nödvändigtvis så att man har råd med "hela marknaden" Det skiljer ju miljoner... Vi är inte uppe i Sthlms-priser men det är inte billigt att köpa lgh i gbg.. Däremot så kan jag tänka mig att någon som har lite att lägga och som står och väljer mellan utbildning i sthlm och gbg kan bli frestad av bostadspriserna här.
  • sextiotalist
    Anonym (ts) skrev 2018-04-26 11:57:36 följande:
    Svårt att veta hur folk tänker. Det är rätt rejäl bostadsbrist här så frågan är hur länge folk vågar vänta och "landa"?

Kanske stämmer...men bara för att man har råd med en 1a så är det ju inte nödvändigtvis så att man har råd med "hela marknaden" Det skiljer ju miljoner... Vi är inte uppe i Sthlms-priser men det är inte billigt att köpa lgh i gbg.. Däremot så kan jag tänka mig att någon som har lite att lägga och som står och väljer mellan utbildning i sthlm och gbg kan bli frestad av bostadspriserna här.
    De ungdomar jag känner till som börjat läsa i höstas i Göteborg har nu börjat leta efter mer permanent boende efter det de landat (lite smartare eftersom de nu kan söka mer långsiktigt och inte ta första bästa). Nu har det inte varit bostadsrätter i första hand, utan andra lägenheter.

Jag hade rekommenderat mitt eget barn att ta något kortsiktigt till att börja med och sedan leta mer när man har landat (och det var exakt vad min egen son gjorde)
  • Anonym (ts)
    sextiotalist skrev 2018-04-26 12:05:20 följande:
    De ungdomar jag känner till som börjat läsa i höstas i Göteborg har nu börjat leta efter mer permanent boende efter det de landat (lite smartare eftersom de nu kan söka mer långsiktigt och inte ta första bästa). Nu har det inte varit bostadsrätter i första hand, utan andra lägenheter.

Jag hade rekommenderat mitt eget barn att ta något kortsiktigt till att börja med och sedan leta mer när man har landat (och det var exakt vad min egen son gjorde)
    okej, ur den synvinklen lär det alltså inte spela så stor roll när under året man säljer med tanke på att folk börjar plugga höst + vår och "landar" någon gång däremellan.
    Trodde det var halvt omöjligt att hitta hyresrätter i gbgFörvånad Känner flera som fått tacka nej till utbildning här för att bostad inte funnits, varken första- eller andrahandskontrakt. Men det har kanske blivit bättre. 
  • sextiotalist
    Anonym (ts) skrev 2018-04-26 12:26:33 följande:
    okej, ur den synvinklen lär det alltså inte spela så stor roll när under året man säljer med tanke på att folk börjar plugga höst + vår och "landar" någon gång däremellan.
    Trodde det var halvt omöjligt att hitta hyresrätter i gbgFörvånad Känner flera som fått tacka nej till utbildning här för att bostad inte funnits, varken första- eller andrahandskontrakt. Men det har kanske blivit bättre. 
    Min systerdotter fick ett andrahandskontrakt nu för ett tag sedan. När det går ut så räknar hon med att ha tillräckligt med poäng för att få ett eget kontrakt.
  • Anonym (ts)
    sextiotalist skrev 2018-04-26 12:30:07 följande:
    Min systerdotter fick ett andrahandskontrakt nu för ett tag sedan. När det går ut så räknar hon med att ha tillräckligt med poäng för att få ett eget kontrakt.
    Skönt att det verkar gå åt rätt håll! När vi kollade hade vi stått i kö i bra många år och det enda våra poäng räckte till var i områden där dom skjuter varandra och dit skulle jag aldrig våga flytta..  Men det var ca 6 år sedan och sedan köpte vi den här bostadsrätten ist.
  • Anonym (ts)

Ingen annan som har tips på när det är bäst att sälja? För oavsett om studenter köper eller inte köper så är det ju NÅGON som gör det eftersom lägenheterna blir sålda.. (det är inte så att det enbart är en studentlägenhet utan bara att den skulle passa bra som första boende)
    Inte bara ang när det är bäst på året att sälja, utan kanske tankar kring hur bostadsmarknaden ser ut och om man av den anledningen bör skynda sig eller avvakta?

• sextiotalist
    Anonym (ts) skrev 2018-04-26 12:32:54 följande:
    Skönt att det verkar gå åt rätt håll! När vi kollade hade vi stått i kö i bra många år och det enda våra poäng räckte till var i områden där dom skjuter varandra och dit skulle jag aldrig våga flytta..  Men det var ca 6 år sedan och sedan köpte vi den här bostadsrätten ist.
    Kö för studentbostad ? Det är kortare än 10 år (då hinner man både avsluta sin utbildning och få arbete). Självklart var det poäng för studentlägenhet och inget annat.
    Du ska inte fixera dig vid studenter utan du får se till hela marknaden, ettor är populära hos de flesta singelhushåll
  • Anonym (ts)
    sextiotalist skrev 2018-04-26 12:40:07 följande:
    Kö för studentbostad ? Det är kortare än 10 år (då hinner man både avsluta sin utbildning och få arbete). Självklart var det poäng för studentlägenhet och inget annat.
    Du ska inte fixera dig vid studenter utan du får se till hela marknaden, ettor är populära hos de flesta singelhushåll

Vet att det är jätteproblem med att få studentbostäder i gbg.. vet flera som fått tacka nej till utbildning pga det. Hur lång kötiden är vet jag inte eftersom jag själv inte studerar.

Nejdå, jag är inte alls fixerad vid studenter (se tidigare inlägg). Jag skrev "studentlägenhet" i rubriken för att markera att det är en lägenhet i den stilen. Alltså ingen stor 1a med separat kök eller liknande. Gissade att studenter alltså skulle kunna vara intresserade men är nyfiken rent allmänt när det är bäst att lägga ut - inte enbart med dom i åtanke. :)

Svar på tråden När är det bäst att sälja 1a ("studentlägenhet") i GBG? + tips på bra mäklare