Jag jobbar som lokalvårdare kvällstid i ett kontorshus. När jag kommer kan det vara en och annan kvar som jobbar, men de flesta går oftast innom en timme. Hälsar alltid och är trevliga, om någon blir kvar länge kan vi fika ihop.
Det är ju mest bara damma och torka, dammsuga och ibland kör jag en diskmaskin om det behövs. Toaletterna är oftast ok, men behöver så klart sin dagliga uppfräschning. Jag ser också till att saker är påfyllt, som servetter, toappapper, tvål, diskmedel, och så vidare. En gång i veckan bonar jag golven. Jag kollar alla växter också, men oftast sköter de som arbetar där sina växter själva.
Helt utan att snoka har jag så klart lärt mig lite om de som jobbar, så vid födelsedagar och så kan jag göra något extra för just den personen.
Jag gillar att jobba i min ensamhet och i min takt, och att sprida lite enkel glädje omkring mig. Det kan verka otacksamt att vara lokalvårdare ibland, få tackar en och få märker ens att det är städat, men jag tänker att så länge ingen klagar så är ju alltid bra och de är nöjda över resultatet. Hälsan tiger still, som det heter.
Att städa i skolor, förskolor, sjukhus mm är säkert mycket värre.