• tuntemattomana

    Måste skola in barn på fel dagis för att få stå kvar i kön :C jävla skitsystem!

    Snälla hjälp med frågan i slutet!
    I vår kommun måste barnen börja på "fel" dagis, det man blir erbjudet om man inte får plats på sitt förstahandsval.
    Om man inte gör det så förlorar man sin köplats..!
    Helt sinnessjukt. 
    Vi hade tänkt att vår ettåring skulle börja på samma dagis som äldre syskonet till hösten. Vi har syskonförtur men det är så dåligt med dagisplatser i kommunen att han antagligen inte får någon plats där..
    Han ska alltså skolas in på ett dagis, gå där några månader för att sedan skolas in på nytt.
    Vi kan inte ens välja att vara föräldralediga i väntan på nya platsen..!

    Vi letar dessutom nytt boende och ev hamnar vi utanför kommungränsen vilket gör att de måste byta dagis igen!
    Ett byte känns ju ok pga flytten men att börja på fel bara för att få stå kvar i kön gör mig tokig. Helt idiotiskt eftersom att det är så dåligt med platser som det är. Då är det ju bättre att barnen är hemma i väntan på rätt plats..

    Så till frågan!!

    Tror ni att det är till för eller nackdel att man ringer och säger att vi ev ska flytta och inte vill att minstingen ska behöva ha tre inskolningar. Eller tycker de då att det inte spelar så stor roll med oss som ändå ska flytta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-26 12:14
    eller kom gärna med idéer om ni har!
  • Svar på tråden Måste skola in barn på fel dagis för att få stå kvar i kön :C jävla skitsystem!
  • Tow2Mater

    Tycker det är bra man inte bara kan tacka nej, och nej, och nej och fortsätta köa till ett specisifkt dagis. Då blir det ju att folk ställer nyfödda i kö till de dagis de vill ha tre år senare.

    Flytta den äldre dit där du får plats för den yngre?

  • Anonym (Anonym)

    Du har ju ingen aning om hur lång tid det tar att få plats på det dagis ni tänkt er, då är det väl bättre att låta ungen gå kvar på samma tills ni flyttat. Kommunen kommer inte att ta hänsyn till om ni ska ha en eller tio inskolningar eller om ni ska flytta, vilket man inte heller vet när eller ens om det blir osv. Det finns regler och de följs.

    Det här är vardagen för många familjer, deal with it.

  • ventilera mera
    Tow2Mater skrev 2018-04-26 21:35:06 följande:

    Tycker det är bra man inte bara kan tacka nej, och nej, och nej och fortsätta köa till ett specisifkt dagis. Då blir det ju att folk ställer nyfödda i kö till de dagis de vill ha tre år senare.

    Flytta den äldre dit där du får plats för den yngre?


    Det kan man inte, iallafall inte i Göteborg. Här kan man bara sätta i kö ett visst antal månader innan.
  • Anonym (Anonym)
    ventilera mera skrev 2018-04-27 13:23:18 följande:
    Det kan man inte, iallafall inte i Göteborg. Här kan man bara sätta i kö ett visst antal månader innan.
    Det verkar gälla lite överallt i landet. Ingen plats före ett års ålder och kö från några månader innan man behöver platsen. Det är väl 3 (?) månader man max ska behöva vänta.
  • zdudmwml

    Bästa tipset är väl att du får välja dina krig. Lägg energin på bättre saker än att reta dig på sådant du knappast kan påverka.

  • Anonym (M)

    Jag vet inte riktigt vad du vill ha som ett alternativ? Antingen behöver man platsen eller inte och därmed står barnet i kö eller inte. När man ställer sig i kö så skriver man ju i när man vill att barnet ska börja, har man inte ett faktiskt behov så känns det ju självklart att de med faktiskt behov ska få gå före och man själv får avstå att stå i kö. 

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2018-04-27 13:30:42 följande:

    Jag vet inte riktigt vad du vill ha som ett alternativ? Antingen behöver man platsen eller inte och därmed står barnet i kö eller inte. När man ställer sig i kö så skriver man ju i när man vill att barnet ska börja, har man inte ett faktiskt behov så känns det ju självklart att de med faktiskt behov ska få gå före och man själv får avstå att stå i kö. 


    Jag tycker att det du beskriver låter vettigt men som jag förstår på ts så tappar hon sin köplats helt och måste börja från noll. Det borde gå att ha ett flexiblare system.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-27 13:32:54 följande:
    Jag tycker att det du beskriver låter vettigt men som jag förstår på ts så tappar hon sin köplats helt och måste börja från noll. Det borde gå att ha ett flexiblare system.
    Om man ändrar startmånad brukar man väl inte tappa köplats? Är om man tackar nej till en plats bara. Kan ju variera mellan kommuner, men tror att det generellt är okej att ändra startmånad.  
  • KaeJ

    Kan bara tala från min erfarenhet av detta, men när min minsting fick plats på en annan förskola än storasyster så reagerade jag precis som du. Dessutom var den på andra sidan stan, men vad hade vi för val, båda skulle jobba och vi behövde en plats. Vi fick en garantiplats, men det var bara att köra.

    Det positiva är att sonen fick bli lite sin egen person där, inga syskon som la sig i eller sprang över till hans avdelning, eller på utegården. Ingen personal som visste hur en annan var sen tidigare osv. Sonen trivdes och jag tyckte det funkade riktigt bra. 
    Det jobbiga var för oss föräldrar som fick hämta och lämna på två olika ställen, men allt som allt rörde det sig om ett halvår och det funkade.

    Andra inskolningen var inga problem. han hade ju varit på förskola förr, varm i kläderna liksom. Personalen sa att det märktes att han var van med. Kändes som att vi föräldrar mest va i vägen. Inskolningen gick på 3 dagar, de hade bokat in 10 dagar.
    Det beror ju förstås lite på hur barnet är, men oftast har ju förskola någorlunda samma upplägg. 

    Jag skulle säga att hela grejen med att få byta förskola inte var så hemsk nu efter allt. Så var öppen i sinnet, men gör det som ni tycker känns bäst.
    Kanske inte svarade på din fråga men va fasiken

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2018-04-27 13:38:12 följande:
    Om man ändrar startmånad brukar man väl inte tappa köplats? Är om man tackar nej till en plats bara. Kan ju variera mellan kommuner, men tror att det generellt är okej att ändra startmånad.  
    Fast det är ju vad ts säger, att om hon vill fortsätta vänta på rätt fsk istället för att ta en erbjuden fsk tappar de platsen i kön? Att ändra startmånad är nåt annat.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-27 13:39:45 följande:
    Fast det är ju vad ts säger, att om hon vill fortsätta vänta på rätt fsk istället för att ta en erbjuden fsk tappar de platsen i kön? Att ändra startmånad är nåt annat.
    Ja, och det är precis det som är min poäng. Förskoleplatser finns till för att föräldrar ska kunna jobba framförallt, och de flesta föräldrar behöver jobba. Behöver man inte det har man inte ett riktigt behov av förskoleplatsen. Behöver man jobba har man ett riktigt behov av förskoleplatsen, även om det inte blir ens förstahandsval. 

    Så därför menar jag på att det är helt rätt att man inte ska kunna tacka nej till platsen man blir erbjuden utan att förlora sin köplats, för tackar man nej till en plats har man ju bevisligen inte ett riktigt genuint behov av platsen. Om man däremot ändrar startmånad, det är ju helt rimligt och okej, dock ingen garanti att man får in sitt barn på förstahandsvalet ändå - för de som behöver platser före kommer gå före. 
  • Mascaraklumpar

    Vi skickade ett ödmjukt mail till kommunen och förklarade vår situation vilket ledde till att de faktiskt lyckades ordna fram en plats till oss. Nu har förstås inte alla samma tur och i vissa kommuner gör de kanske inga undantag från reglerna, men det skadar inte att försöka.

  • Mirelle

    Jag förstår dig ts. Förskolor är inte generiska. Det ska vara en miljö som passar det enskilda barnet. Och olika

    barn klarar omställning på olika sätt. Vissa syskon har större behov av vara än andra. Vissa barn har större behov av rätt personkemi med personalen än andra. Vissa barn orkar en förskola med 150 barn och hög personalomsättning. Andra inte. Etc. Förskolan formar ett barns identitet på gott och ont. Tänk er själva att bara bli placerade på en arbetsplats, vilken som helst. Vi vuxna dock klarar av att ta exv ett kundtjänstjobb med taskig chef ett tag om vi måste, men många barn är känsliga. Anledningen till att man får en placering kan ju t ex vara att hälften av familjerna flytt stället på grund av att dålig personal eller whatever. När det gäller små barn bör man absolut kunna få stå kvar i kön för högre prioriterade val eller vid garantiplacering om det inte känns 100 bra med den individuella förskolan.

    .

  • tuntemattomana

    Tack för några hjälpande svar. Och några inte så hjälpande :D tänk att det alltid ska gnällas på ts.. :D

    Det här med att vi inte skulle behöva en plats, Ja det är ju en definitionsfråga.
    Behöver och behöver. Vi har föräldradagar kvar men en kass ekonomi när vi är föräldralediga. Men för mitt barns välmående kunde jag leva på kålsoppa ett par månader.. 
    Det är ju bättre för samhället att vi arbetar också rent ekonomiskt.

    Sen förstår jag att det inte finns hur många platser som helst. Men det borde ju få vara vårt val att fortsätta vara föräldralediga i väntan på rätt förskola istället för att gå på en annan förskola några månader..
    Det betyder ju inte att mans ska ställa ungarna i kö när de föds utan att man är hemma några månader längre än man tänkt.

  • Anonym (M)
    tuntemattomana skrev 2018-04-28 19:50:49 följande:

    Tack för några hjälpande svar. Och några inte så hjälpande :D tänk att det alltid ska gnällas på ts.. :D

    Det här med att vi inte skulle behöva en plats, Ja det är ju en definitionsfråga.
    Behöver och behöver. Vi har föräldradagar kvar men en kass ekonomi när vi är föräldralediga. Men för mitt barns välmående kunde jag leva på kålsoppa ett par månader.. 
    Det är ju bättre för samhället att vi arbetar också rent ekonomiskt.

    Sen förstår jag att det inte finns hur många platser som helst. Men det borde ju få vara vårt val att fortsätta vara föräldralediga i väntan på rätt förskola istället för att gå på en annan förskola några månader..
    Det betyder ju inte att mans ska ställa ungarna i kö när de föds utan att man är hemma några månader längre än man tänkt.


    Jag menade inte att bara syrlig eller något med mina inlägg, utan det var en genuint ställd fråga - vad ser du som för alternativ? För jag misstänker att det skulle bli väldigt ohållbart om man fick välja helt fritt på det viset, de som har råd att vänta ut skulle alltid få de "bästa" platserna och de som illa tvunget måste tillbaka till jobbet skulle få nöja sig med vad de kan få. Vilket jag inte tycker är särskilt bra, även om jag såklart förstår att man hemskt gärna vill att ens barn ska gå på ens förstahandsval.

    Kan nog däremot hålla med om att det borde göras undantag för den förskola där man har syskon, lite jobbigt för föräldrar att behöva flänga runt till flera olika för att hämta upp alla barn. Vet inte exakt hur det skulle fungera i praktiken, risken är ju att det ändå inte öppnas upp en plats på den förskolan i tid. 
Svar på tråden Måste skola in barn på fel dagis för att få stå kvar i kön :C jävla skitsystem!