• Anonym (Hannah)

För hög dos av Ipren?

Hej, jag är en tjej på 14 år som har en kompis som inte mår så bra. Det har verkat okej ett tag nu, men har märkt att hon börjat må sämre igen. Hon går inte till skolan längre av olika anledningar osv, och hon skär sig.

Nu till saken, är jätteorolig just nu för hon hade mensvärk idag och tog Ipren. Först tog hon bara 1 men sedan fler, folk skrev till henne att det kunde vara farligt och så och nu har hon tagit 10 tabletter (4000mg). Hon blev väldigt yr och fick ont i magen, men hon verkar må lite bättre nu (detta var ca 2 timmar sedan).

Har försökt googla runt för har för mig att det kan vara farligt för levern eller något sådant, men hittar inget speciellt så det är därför jag skriver här.

Är rädd att hon ska ta fler, eller att hon ska börja må sämre igen. Borde jag göra något? Kan det vara livsfarligt, ska jag försöka få henne att åka till sjukhuset eller något? Vet inte vad jag ska göra, därför skriver jag här. Är bara sjukt orolig. Jättetacksam för svar

• Svar på tråden För hög dos av Ipren?
  • Anonym (-)

Du borde ringa 1177 och höra. Antar att du menar att det var 400mg och inte 4000? Då borde hon ha magpumpats för längesen.

• Anonym (Hannah)
    Anonym (-) skrev 2018-04-26 12:52:59 följande:

Du borde ringa 1177 och höra. Antar att du menar att det var 400mg och inte 4000? Då borde hon ha magpumpats för längesen.

Hon sa att hon tagit 4000mg men vet inte om det är sant, det var 10 tabletter iaf
  • Anonym (-)
    Anonym (Hannah) skrev 2018-04-26 12:55:11 följande:

Hon sa att hon tagit 4000mg men vet inte om det är sant, det var 10 tabletter iaf

Det finns inte 4000mg.

10st 400mg är alldeles för mycket, det gör ingen skada på levern om det är en engångsförteelse, men det spelar ingen roll för din kompis behöver hjälp och det hade varit redan igår. Ringa mobila teamet!
  • Anonym (,,,)
    Anonym (-) skrev 2018-04-26 12:57:10 följande:

Det finns inte 4000mg.

10st 400mg är alldeles för mycket, det gör ingen skada på levern om det är en engångsförteelse, men det spelar ingen roll för din kompis behöver hjälp och det hade varit redan igår. Ringa mobila teamet!

"Ring mobila teamet"? TS och kompisen är 14 år gamla och har knappast koll på hur psykvården funkar. "Ring kompisens mamma" eller "prata med skolsyster" är väl mer verklighetsförankrade råd.

(Sen antar jag att hon menade att 10x400 mg = 4000 mg.)
  • Anonym (,,,)
    Anonym (Hannah) skrev 2018-04-26 12:51:44 följande:

Hej, jag är en tjej på 14 år som har en kompis som inte mår så bra. Det har verkat okej ett tag nu, men har märkt att hon börjat må sämre igen. Hon går inte till skolan längre av olika anledningar osv, och hon skär sig.

Nu till saken, är jätteorolig just nu för hon hade mensvärk idag och tog Ipren. Först tog hon bara 1 men sedan fler, folk skrev till henne att det kunde vara farligt och så och nu har hon tagit 10 tabletter (4000mg). Hon blev väldigt yr och fick ont i magen, men hon verkar må lite bättre nu (detta var ca 2 timmar sedan).

Har försökt googla runt för har för mig att det kan vara farligt för levern eller något sådant, men hittar inget speciellt så det är därför jag skriver här.

Är rädd att hon ska ta fler, eller att hon ska börja må sämre igen. Borde jag göra något? Kan det vara livsfarligt, ska jag försöka få henne att åka till sjukhuset eller något? Vet inte vad jag ska göra, därför skriver jag här. Är bara sjukt orolig. Jättetacksam för svar

Kan du få tag på hennes föräldrar? Det här är absolut inget som du eller de andra kompisarna kan eller ska ta ansvar för, ni måste lämna över till vuxna. Kan ni kanske gå till skolsyster på er skola och förklara läget och kolla om hon kan nå föräldrarna?
  • Anonym (d)

Man kan ringa 112 och be om att bli kopplad till giftinformationscentralen, det är dom som kan saker om överdoseringar. Jag vet inte om just ipren är livsfarligt att ta mycket utav, möjligen att det ger en ökad risk för magsår.

• Anonym (K)
    Anonym (Hannah) skrev 2018-04-26 12:55:11 följande:
    10 tabletter á 400mg blir vad jag vet 4000mg. Din väns mattekunskap är det inget fel på i alla fall.

Jag har dock inga svar till dig, bara rådet att ringa giftinformationscentralen 010-456 67 00 är telefonnumret dit.
  • Anonym (föräldrar)

Nja alltså klart man kan få biverkningar men det är inget allvarligt eller dödligt. Leverskador sker inte av så lite. Det största problemet är snarare att din vän mår dåligt och självmedicinerar sig på ett väldigt ohälsosamt sätt. Det behöver hon få professionell hjälp med och du borde berätta för hennes föräldrar vad som pågår. Du kan inte hantera det själv. 

• Anonym (Hannah)
    Anonym (föräldrar) skrev 2018-04-26 13:43:29 följande:

Nja alltså klart man kan få biverkningar men det är inget allvarligt eller dödligt. Leverskador sker inte av så lite. Det största problemet är snarare att din vän mår dåligt och självmedicinerar sig på ett väldigt ohälsosamt sätt. Det behöver hon få professionell hjälp med och du borde berätta för hennes föräldrar vad som pågår. Du kan inte hantera det själv. 

Hej igen, tack så mycket för alla svar.

Jag fick tag i hennes mamma och dom åkte in till akuten. Där fick hon lite medeciner, och dom sa att det inte var någon fara. Däremot såg dom såren på hennes armar och hon fick därför åka till psykiatrin som nu ska ta hand om henne. Förhoppningsvis kan dom hjälpa henne att må bättre <3
  • Anonym (Herregud)

Ja hennes lever kan ta stryk , låter som hon bara vill ha uppmärksamhet . Ta bort tableterna från henne

• Anonym (K)
    Anonym (Herregud) skrev 2018-04-27 07:48:41 följande:

Ja hennes lever kan ta stryk , låter som hon bara vill ha uppmärksamhet . Ta bort tableterna från henne

Får man fråga om du mått så dåligt att du inte vill leva längre?
  • Anonym (Bra vän)
    Anonym (Hannah) skrev 2018-04-27 07:45:26 följande:

Jag fick tag i hennes mamma och dom åkte in till akuten. Där fick hon lite medeciner, och dom sa att det inte var någon fara. Däremot såg dom såren på hennes armar och hon fick därför åka till psykiatrin som nu ska ta hand om henne. Förhoppningsvis kan dom hjälpa henne att må bättre <3

Vilken fin vän du är ts. Verkligen. Bra att du kontaktade hennes mamma och jättebra att du faktiskt frågade på ett forum så här. Det är inte lätt att veta vad man ska göra i en sån situation. Jag tycker det var moget av dig. Hoppas nu din vän får hjälp.
  • SysterY
    Anonym (-) skrev 2018-04-26 12:57:10 följande:

Det finns inte 4000mg.

Det går utmärkta att få i sig 4000mg (4g) om man tar 10stk à 400mg. Hur är det med dina matte- och läskunskaper egentligen?
  • Anonym (A)
    Anonym (Hannah) skrev 2018-04-27 07:45:26 följande:

Det var väldigt moget och bra gjort av dig, du ska vara stolt!

Sen vet jag av erfarenhet att det är svårt att se någon nära en som mår så dåligt och veta hur man ska hantera situationen. Du kan finnas där för henne, lyssna, trösta men när såna här saker händer med skurna armar och tabettöverdoser är det jätteviktigt att du gör som du gjorde idag och ringer hennes mamma.
Svar på tråden För hög dos av Ipren?