• Anonym (Cissan)

    Tuggummi till 6-månaders?

    Min son (6 mån) är så fasligt nyfiken på mina tuggummin. Tänkte ge han ett ifall han tycker om det. Är det någon som provat? Ska jag tugga det mjukt innan jag ger det?

  • Svar på tråden Tuggummi till 6-månaders?
  • sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 14:10:39 följande:

    Min son (6 mån) är så fasligt nyfiken på mina tuggummin. Tänkte ge han ett ifall han tycker om det. Är det någon som provat? Ska jag tugga det mjukt innan jag ger det?


    Nej, det kan fastna i halsen, inte en chans
  • Anonym (E)

    En 6 månader gammal unge kan väl inte ens prata, det känns som en ypperligt dålig idé att ge ett tuggummi till någon som inte förstår att man inte ska svälja det.. 

  • Klora
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 14:10:39 följande:

    Min son (6 mån) är så fasligt nyfiken på mina tuggummin. Tänkte ge han ett ifall han tycker om det. Är det någon som provat? Ska jag tugga det mjukt innan jag ger det?


    Är du seriös?
  • Anonym (Absolut inte!!!)
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 14:10:39 följande:

    Min son (6 mån) är så fasligt nyfiken på mina tuggummin. Tänkte ge han ett ifall han tycker om det. Är det någon som provat? Ska jag tugga det mjukt innan jag ger det?


    Inget tuggummi!!! Och ge aldrig honom något från din mun/med ditt saliv på!!! Aldrig dela sked!! Streptokockerna du har smittar tills barnet blir ungefär 3 år gammal och då har hunnit bygga upp sin egen tandflora.

    Sluta med tuggummi tuggade om det är ett problem!
  • Anonym (Cissan)
    Klora skrev 2018-04-26 14:17:28 följande:

    Är du seriös?


    Ja jag vet inte mycket om vad bebisar kan äta. Han ammar mest, har bara smakat varm choklad (avsvalnad) och osaltade jätte små tacochipsbitar, typ smulor.
  • Anonym (Cissan)
    Anonym (Absolut inte!!!) skrev 2018-04-26 14:22:18 följande:

    Inget tuggummi!!! Och ge aldrig honom något från din mun/med ditt saliv på!!! Aldrig dela sked!! Streptokockerna du har smittar tills barnet blir ungefär 3 år gammal och då har hunnit bygga upp sin egen tandflora.

    Sluta med tuggummi tuggade om det är ett problem!


    Har inte tänkt på det, bra synpunkt. Tror dock inte jag har några bakterier. Haha mitt tuggande är inget problem.
  • Mandel

    Jag personligen skulle aldrig komma på tanken att ge vare sig avsvalnad choklad, tuggummi eller tacochips till en 6 månaders bebis, men det är ju jag det...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Tuggummi till 6-månaders?