• FruFrau

Mjölk hämmar järnupptaget, hur är det med havremjölk?

Min järndipå är i underkant. Vill undvika jörntabletter under graviditeten då min mage redan är förstoppad av den. Så läser på lite hur man gör kring kosten. Hittar dock ingen information om järnprodukter och havremjölk. Vanlig mjölk hämmar upptaget, vad är det i mjölken som hämmar? Om jag tex ska göra en smoothie, och ha havremjölk i den ist för någon mjölkprodukt, kommer det fungera bra K kombination med järnet?

• Svar på tråden Mjölk hämmar järnupptaget, hur är det med havremjölk?
  • mmel

Å andra sidan innehåller säd, som havre, fytinsyra som också hämmar järnupptaget. Du kanske kan hitta något annat alternativ att ha i en smoothie?

• FruFrau

Jasså? Där ser man! Men det är i första hand kalciumet som är boven?

• Afterlife

Den vanliga havremjölken som finns i affärerna är även kalciumberikad så den kan innehålla nästan lika mycket kalcium som vanlig mjölk. Annars kan du ju testa kokosmjölk på burk, den är i regel inte kalciumberikad. (om man inte väljer den som kallas "kokosdryck" ex.vis.)

• Iowhannah

Sen så vet du ju inte hur din mage skulle reagera på järntabletter heller. När jag väntade första barnet så var jag ganska hård i magen men det gick över när jag började med järntabletter (det vet jag för det kom tillbaka när jag slutade med dem, så jag började igen trots att jag egentligen inte behövde).

• nnnnnnnn

alla ekologiska havredrycker och liknande mjölkersättningsdrycker är utan kalcium, man får inte tillsätta sådant om det är eko-märkt.
    Så om man har barn som äter mjölkfritt måste man hålla sig till oekologiska produkter! Annars missar man kalciumet...
    Så kör eko så är det inte kalcium i som hämmar upptaget

Svar på tråden Mjölk hämmar järnupptaget, hur är det med havremjölk?