• prmatno11

Första barnet planeras

Hej!

Min fru och jag har fattat beslutet att försöka bli gravida, och ska börja försöka nu runt hennes nästa ägglossning i maj.

Vi är båda sjuksköterskor, så vi har koll på den medicinska biten med kosttillskott, träning, etc etc etc ect, men utöver det kan vi relativt lite om barn. Det vi kan är det vi snappat upp från våra kompisar som skaffat barn (det är det inte många nära som har än) och våra praktiker på BVC.

Jag undrar såklart tiotusen saker, men för att börja praktiskt:

Vad är en rimlig siffra på utgifter den första tiden, tänker från konception till att barnet är fem veckor gammalt. Vilka tingestar behöver man ha köpt (vagn, kläder, babynest, etc)?

Tusen tack i förväg!

• Svar på tråden Första barnet planeras
  • Fjäril kär

Kostnad allt från gratis till tusentals kronor. Allt beror på hur mycket ni tycker saker är värt.

Ni kan få via Facebooksidor saker till skänks, ni kan låna från vänner , önska i present , köpa begagnat eller välja allting nytt.

Nya barnvagnar kan kosta allt från 500 kronor till 20.000...

• prmatno11

Jo, att det kan vara gratis om man har en givmild familj eller om man lyckas göra extremkap förstår jag med.

Om jag ändrar frågan till:

Vad la ni och tyckte var rimligt inför första barnet?

• Fjäril kär
    prmatno11 skrev 2018-04-26 18:56:58 följande:

Jo, att det kan vara gratis om man har en givmild familj eller om man lyckas göra extremkap förstår jag med.

Om jag ändrar frågan till:

Vad la ni och tyckte var rimligt inför första barnet?

För min del spenderade jag ca 2000 kr . Begagnad vagn i nyskick för 1000 kr, ny spjälsäng komplett med madrass o lakan ca 700 och så köptes några uppsättningar kläder. Det var det jag köpte under graviditeten.

Sen första veckorna efter förlossning gick nog max en tusenlapp på förbrukningsvaror som blöjor, våtservetter, amningsinlägg, amningsnapp, bindor till mig , salvor och annat från apoteket och även nappflaskor och ersättning då jag både ammade o gav ersättning.

Kläder första tiden var kanske en 500-ing då man kan få mycket bebiskläder för liten peng både på rea och second hand.
  • prmatno11
    Fjäril kär skrev 2018-04-26 19:17:08 följande:

För min del spenderade jag ca 2000 kr . Begagnad vagn i nyskick för 1000 kr, ny spjälsäng komplett med madrass o lakan ca 700 och så köptes några uppsättningar kläder. Det var det jag köpte under graviditeten.

Sen första veckorna efter förlossning gick nog max en tusenlapp på förbrukningsvaror som blöjor, våtservetter, amningsinlägg, amningsnapp, bindor till mig , salvor och annat från apoteket och även nappflaskor och ersättning då jag både ammade o gav ersättning.

Kläder första tiden var kanske en 500-ing då man kan få mycket bebiskläder för liten peng både på rea och second hand.

Gött, det var GRYMT mycket lägre än jag tänkt. Kollat på Jollyroom och Blocket etc, såg ut att bli en resa runt 10-15k den första tiden (självklart skulle familjen hjälpa till).

Gäller att vara smart med andra ord (till skillnad från när..?) :D

Okej, följdfråga: Ungen är ute, vi har legat på BB, och ska nu åka hem. Vad gör man första dygnen? Skriv som att jag vore korkad (vilket stämmer i detta fallet). Vet att BVC kommer på hembesök inom de första sju dygnen.
  • Anonym ($$$)

Vi har nog lagt rätt mycket pengar, men barnet var mycket efterlängtat och det bidrog säkert lite till ?hysterin?.

Vi har lagt ca 45000 kr och då är det vagn, vagga, säng, kläder, babysitter, lite leksaker etc

Mycket märkesgrejer som Stokke, Babybjörn, Ergobaby och Bugaboo.

Har även sparat en extra buffert för föräldraledighet samt att kunna göra en resa under föräldraledigheten.

• Fjäril kär
    prmatno11 skrev 2018-04-27 11:08:34 följande:

Gött, det var GRYMT mycket lägre än jag tänkt. Kollat på Jollyroom och Blocket etc, såg ut att bli en resa runt 10-15k den första tiden (självklart skulle familjen hjälpa till).

Gäller att vara smart med andra ord (till skillnad från när..?) :D

Okej, följdfråga: Ungen är ute, vi har legat på BB, och ska nu åka hem. Vad gör man första dygnen? Skriv som att jag vore korkad (vilket stämmer i detta fallet). Vet att BVC kommer på hembesök inom de första sju dygnen.

De första dygnen lär man känna sin bebis och på något sätt också försöker man få vardagen att flyta på. Man myser, ammar, byter blöjor, sover, ägnar timmar åt att bara beundra den lilla, tar promenad med barnvagn, handlar, lagar mat. Kort sagt försöker leva som vanligt.

Som mamma var jag öm och hade ont efter förlossningen så även om vardagen måste funka så var jag mycket i stillhet i alla fall första veckan efter hemkomsten.
Svar på tråden Första barnet planeras