• Anonym (Funderar)

Engelska skolan

Mitt äldsta barn går på en lågstadieskola och ska börja årskurs 4 år 2019. De mellanstadieskolorna som finns i området verkar inte så bra. Någon som har erfarenhet av engelska skolan i tex Älvsjö ?

• Svar på tråden Engelska skolan
  • Anonym (Funderar)

Ingen som har barn på engelska skolan ?

• PH76

Jag känner flera med barn på IES (Stockholm och Täby) och alla är väldigt nöjda.

Vår två små står i kö sedan länge, så att valmöjligheten finns om det behövs när dom kommer till den åldern.

• Anonym (Funderar)
    PH76 skrev 2018-04-27 15:08:01 följande:

Jag känner flera med barn på IES (Stockholm och Täby) och alla är väldigt nöjda.

Vår två små står i kö sedan länge, så att valmöjligheten finns om det behövs när dom kommer till den åldern.

Vad tycker ni har varit särskilt bra med engelska skolan - och finns det något som fungerar sämre ?
  • PH76
    Anonym (Funderar) skrev 2018-04-27 15:13:58 följande:
    Vad tycker ni har varit särskilt bra med engelska skolan - och finns det något som fungerar sämre ?

Dom håller väldigt bra ordning, inget fjantande med mobiler och liknande. En bra studietakt med engagerade lärare. Sen att allt är på engelska varannan vecka är väldigt bra tycker jag.

men som sagt, detta är hörsägen från vänner och kollegor, våra barn är för unga just nu.

Vi kommer heller inte tvinga dit dom, vill dm stanna i skolan dom kommer att gå i då så är det fine, men jag vet att det är en hel del som byter från 3an till 4an.

• Anonym (Lärare)

För mig går engelska skolan bort då jag är emot belöningssystem.

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Lärare) skrev 2018-04-27 15:31:18 följande:

För mig går engelska skolan bort då jag är emot belöningssystem.

Vad är det för belöningssystem ?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Funderar) skrev 2018-04-27 15:40:11 följande:

Som jag hört det
    Anonym (Funderar) skrev 2018-04-27 15:40:11 följande:

Bl.a så här

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5141876
  • Anonym (nja)

Min son testade att gå där i åk 6 (på en annan ort) men det var ett jäkla tjat om straff hela tiden, blev rätt förskräckt (jag är själv lärare på annan skola och det var rena 1800-talet at thöra på lärarna när de informerade på föräldramötet) 

Om man kommer för sent får man en prick, om man gör si eller så får man en prick - om du har 3 prickar blir det omvandlat till minuter och när man har tillräckligt många minuter blev det en kvarsittningstimme. Det var SÅ mycket fokus på detta system att prat om pedagogik alldeles försvann. 

Min son tyckte att lektionerna var roliga men detta ständiga prat om straff för allt möjligt gjorde honom så nervös så trots att han inte hade en andra prick efter en halv termin, så ville han inte vara kvar där. Jag som pedagog själv tyckte alltsammans var rätt hemskt. Det var liksom själva sättet de pratade om det. Inget fel på regler och konsekvenser men det här var too much. 

Man skulle ha en badge på sig med "besökare" när man skulle dit och när vi skulle ha utvecklingssamtal med vår son, och de hade glömt ge oss en sån badge, blev han riktigt nervös när vi skulle gå in, för det visste han att man absolut inte fick göra. Hela tiden sånt här. Ett fokus på att ha en gammaldags auktoritär stil, men de försöker maskera det med moderna ord. Men att öppet säga att kvarsittning ska vara en bestraffning och att de inte fick sitta och göra läxor på den tiden, för det skulle vara orättvist mot de andra barnen som inte hade fått kvarsittning - nej där fick jag lite grann nog faktiskt. 

Mobilfritt är det på de flesta skolor idag så det är inget som just engelska kan stoltsera med. De har relativt lågt antal lärare per elev (som de flesta friskolor har) och jag vet att många som jobbar där känner en press, för det här strikta sättet gäller givetvis personalen också. 

• PH76

Det är synd att de inte kan införa skoluniform, men det gäller såklart alla skolor.

• Anonym (Funderar)
    Anonym (nja) skrev 2018-04-27 16:47:24 följande:

Min son testade att gå där i åk 6 (på en annan ort) men det var ett jäkla tjat om straff hela tiden, blev rätt förskräckt (jag är själv lärare på annan skola och det var rena 1800-talet at thöra på lärarna när de informerade på föräldramötet) 

Om man kommer för sent får man en prick, om man gör si eller så får man en prick - om du har 3 prickar blir det omvandlat till minuter och när man har tillräckligt många minuter blev det en kvarsittningstimme. Det var SÅ mycket fokus på detta system att prat om pedagogik alldeles försvann. 

Min son tyckte att lektionerna var roliga men detta ständiga prat om straff för allt möjligt gjorde honom så nervös så trots att han inte hade en andra prick efter en halv termin, så ville han inte vara kvar där. Jag som pedagog själv tyckte alltsammans var rätt hemskt. Det var liksom själva sättet de pratade om det. Inget fel på regler och konsekvenser men det här var too much. 

Man skulle ha en badge på sig med "besökare" när man skulle dit och när vi skulle ha utvecklingssamtal med vår son, och de hade glömt ge oss en sån badge, blev han riktigt nervös när vi skulle gå in, för det visste han att man absolut inte fick göra. Hela tiden sånt här. Ett fokus på att ha en gammaldags auktoritär stil, men de försöker maskera det med moderna ord. Men att öppet säga att kvarsittning ska vara en bestraffning och att de inte fick sitta och göra läxor på den tiden, för det skulle vara orättvist mot de andra barnen som inte hade fått kvarsittning - nej där fick jag lite grann nog faktiskt. 

Mobilfritt är det på de flesta skolor idag så det är inget som just engelska kan stoltsera med. De har relativt lågt antal lärare per elev (som de flesta friskolor har) och jag vet att många som jobbar där känner en press, för det här strikta sättet gäller givetvis personalen också. 

Ok - det låter ju inte så bra. Man behöver ju studiero och att eleverna är hyggliga mot varandra och lärarna. Fast det får ju inte bli helt knasigt - som det verksr ha blivit på den skolan som ditt barn gick på.
  • Anonym (Trivs bra)

Jag har en grabb som gått IES Liljeholmen sedan de öppnade, vi har varit nöjda hela tiden. 

De har inte engelska varannan vecka som någon skrev ovan, de har vissa ämnen på engelska, hela tiden. 50% av undervisningen är på engelska. 

Det här med straff känner jag inte alls igen från vår skola och då är min unge en sådan som kommer försent ibland, skojbråkar med andra elever (vilket man inte får) osv. Han får kvarsittning 1-2 gånger per termin och då pratar de om varför barnen är där, vilket beteende som orsakat det, vad man kan göra i stället och hur man undviker det osv. Jag tycker det är rätt bra. 

Det är inte världens bästa skola men vi är helt klart nöjda med den. För att bli bättre skulle det vara mindre klasser och ännu mer ordning.

• Anonym (Funderar)

Ingen mer ?

• Anonym (Länna)

Jag puffar tråden också för vill också ha mer info om engelska skolan då min son fått plats i engelska skolan som öppnar i Länna i augusti

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Länna) skrev 2018-04-29 19:39:03 följande:

Jag puffar tråden också för vill också ha mer info om engelska skolan då min son fått plats i engelska skolan som öppnar i Länna i augusti

Ja, det är märkligt tyst om engelska skolan. Det går trots allt ändå väldigt många barn på engelska skolan.
  • Anonym (.)

Hej! Har själv inga barn som går i engelska skolan(Linköping). Men har flera vänner vars barn går där och de är mycket nöjda!:)

Svar på tråden Engelska skolan