• Anonym (Orolig kvinna)

Cancer i livmodern?

Nu har jag planerat ett besök hos gyn då så det är väl snart...dock inte idag och jag kan inte sluta tänka på detta. Jag vet att det inte alltid är smart att fråga på familjeliv då man får de mest skrämmande kommentarer "Du har Mykolempus liranus en sjukdom som gör att du kan dö när som helst" ja men typ sådana liknande, vill helst ha en seriös kommentar från en kunnande person! Jag hade en medicinsk abort i mitten av oktober förra året, var rädd att jag inte skulle få mensen efter det eftersom det vart en väldigt skrämmande blödning så att jag fick vara inlagd på sjukhus två dagar. Inte kul. Hur som helst...tick Tack och 6 månader (och lite mer...) senare torkade jag muffen och där fanns den, jättelite! Dagen efter försvann den helt och jag vart besviken, men dagen efter det kom dem tillbaks och då var det en matsked under dagen...nu är jag på min sjätte dag och jag blöder väldigt lite, jag har en "heavy flow" annars så att jag måste tömma koppen 7 gånger per dag typ men...inte längre. Nu till det konstiga. Lite såhär i slutet har det kommit astjocka bruna flytningar samt blod i, och ibland bara bruna flytningar och sen bara blod men mest av de två kombinerade...och det luktade verkligen inte gott alltså. Det luktar hemskt!! Så finns det någon som har någon aning om vad det KANSKE kan vara? Är det någon som har haft samma? Jag orkar inte sitta och stressa över detta, vill ha några få svar iallafall. En vän till mig så att det kunde vara cancer i livmodern...hon vet ju inte så mycket om det men nu tänker jag mycket på det också. Skitskakis så snälla hjälp mig lätta på detta någon!!!

• Svar på tråden Cancer i livmodern?
  • Anonym (Kvinna37)

Din kompis är ju dum i huvudet!! Det där är inte alls några typiska tidiga tecken på livmodercancer! Om du oroar dig för det är bästa sättet att ta ett cellprov.

Mensen ändrar sig flera gånger i livet och det är helt normalt som du har det!

• Tveksamt

Din kompis verkar lite korkad.
    Vad har hon för belägg för att det skulle vara cancer?
    "Jag har flytningar."
    "Aha, det måste vara cancer."

Känn dig lugn, avvakta din gynundersökning och prata med vårdpersonalen när du är där.
    Du har med största sannolikhet inte cancer.
    Känner du dig trots svaren här fortfarande orolig så ring 1177, det är utbildad personal som kan ge dig svar på dina funderingar utan inslag av "jag hörde en gång en som..." eller "jag är nästan helt säker på att det är ... för jag läste på internet en gång att...".

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Johanneshovare

Du har inte cancer, du har med stor säkerhet bara någon inflamation och behöver en pnicillinkur. Efter abort kan det ta ganska lång tid innan mensen stablilserar sig, och dess karaktär kan förändras kraftgt. Gå till gyn ha ett snack, så löser det sig.

• EpicNurse

Håller med de tidigare svaren här! :)

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Cancer i livmodern?