• Anonym (Otur)

HJÄLP! Skaffa mobilabonnemang till bekant, pengarproblem, vem ska betala?

Min sambo skaffade mobilabonnemang åt en bekant vi kan kalla Nina som inte kunde ha abonnemang, jag tror pga kronofogden.

Då vi känt henne länge och litar på henne så gick vi med på det.

Men redan efter 2 månader började strulet, hon skulle betala med hennes autogiro men när betalningen skulle dras hade hon inga pengar, så det kom fakturor på det och även inkasso kom ibland. Hon betalade i alla fall allt utan att klaga, så det var bra.

Men efter alla förseningar blev min sambo att blanda ihop vad som betalats och inte, när hon trodde allt var betalt så damp det ner ett nytt inkassokrav att det inte betalats för 3 månader sen.

Då menar Nina att hon inte ska betala den då VI inte sett att den skulle betalas och sagt att allt var betalt.

Då menar jag:
    1) Vi lät henne ta abonnemang och förväntade oss att vi inte skulle behöva krångla varje månad.
    2) Det är hon som inte följt vårat "avtal" och betalat med autogiro.
    3) Den fakturan ingick ändå i abonnemanget och ska betalas, förutom att det nu kom med förseningsavgifter.

4) Varför ska min sambo ens betala för något som hon inte bett om att ha utan endast gett till henne för att de är vänner.

Vad tycker ni, vem ska betala?

• Svar på tråden HJÄLP! Skaffa mobilabonnemang till bekant, pengarproblem, vem ska betala?
  • Tveksamt

Din sambo lämpligtvis eftersom det är hon som står på abonnemanget och är den som är betalningsansvarig.
    För att dra parallellen till lån: går man in som borgensman (din sambo) så åtar man sig att betala i det fall att låntagaren (Nina) inte kan eller vill betala.

Din sambo bör ju sedan skyndsamt antingen säga upp avtalet alternativt teckna ett skriftligt avtal med Nina för att undanröja framtida problem. Jag skulle rösta för det första alternativet om det var min egen sambo.
    Varför behöver hon ens ett abonnemang, varför räcker det inte med kontantkort?

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (sambon)

Jag antar att det är din sambo som står för abonnemanget och får fakturorna i sitt namn? Då är hon tyvärr skyldig att betala. Ställer man upp på sånt här, så bör man vara medveten om att man själv lär få stå för många av utgifterna. Ungefär som ett borgensåtagande.

Så - jag hade sagt upp abonnemanget när det är läge att göra det. Antar att det är två års bindningstid. Din sambo riskerar att förlora henne som vän, men det verkar som om Nina har dålig betalningsmoral. Inte minst med tanke på att hon är föremål för kronofogdeingripande. 

• Anonym (Otur)
    Tveksamt skrev 2018-04-27 12:24:59 följande:

Din sambo lämpligtvis eftersom det är hon som står på abonnemanget och är den som är betalningsansvarig.
    För att dra parallellen till lån: går man in som borgensman (din sambo) så åtar man sig att betala i det fall att låntagaren (Nina) inte kan eller vill betala.

Din sambo bör ju sedan skyndsamt antingen säga upp avtalet alternativt teckna ett skriftligt avtal med Nina för att undanröja framtida problem. Jag skulle rösta för det första alternativet om det var min egen sambo.
    Varför behöver hon ens ett abonnemang, varför räcker det inte med kontantkort?

Om Nina inte betalar betalar min sambo självklart för att inte hamna hos kronofogden. Hon tyckte det är bättre med abonnemang.
  • Anonym (sambon)
    Anonym (Otur) skrev 2018-04-27 12:33:08 följande:
    Om Nina inte betalar betalar min sambo självklart för att inte hamna hos kronofogden. Hon tyckte det är bättre med abonnemang.
    Jag begriper att Nina anser att det är bättre med abonnemang. Men kan man inte betala abonnemanget så ska man fan inte ha abonnemang. Att dessutom sätta din sambo i skiten, som ställde upp med detta, är ju bara helfel. Har man såna vänner behöver man inte några fiender. 
  • Anonym (Otur)
    Anonym (sambon) skrev 2018-04-27 12:35:05 följande:
    Jag begriper att Nina anser att det är bättre med abonnemang. Men kan man inte betala abonnemanget så ska man fan inte ha abonnemang. Att dessutom sätta din sambo i skiten, som ställde upp med detta, är ju bara helfel. Har man såna vänner behöver man inte några fiender. 
    Ja precis, jag varnade min sambo redan i början.

Frågan är väl mer, är det min sambo som ska betala fakturan som "missade" att den skulle vara betald.
  • Anonym (sambon)
    Anonym (Otur) skrev 2018-04-27 12:37:12 följande:
    Ja precis, jag varnade min sambo redan i början.

Frågan är väl mer, är det min sambo som ska betala fakturan som "missade" att den skulle vara betald.
    Moraliskt sett skall din sambo INTE betala den. Men juridiskt sett så är det hon som är betalningsskyldig. Så det är en vågskål här. 
  • Anonym (Otur)
    Anonym (sambon) skrev 2018-04-27 12:38:51 följande:
    Moraliskt sett skall din sambo INTE betala den. Men juridiskt sett så är det hon som är betalningsskyldig. Så det är en vågskål här. 
    Det juridiska är självklar att min sambo ska betala, det är inget jag frågar.

Det är mer det moraliska, jag och min sambo tycker att Nina ska betala, MEN då det var min sambo som strulade så är det ju inte självklart. Alltså rent moraliskt.
  • Anonym (XYZ)

Oavsett vem som nu betalar ska ni säga upp abonnemanget direkt.

Antingen får hon nöja sig med ett kontantkort eller så kan ni tipsa om att man kan få ett abonnemang utan att kreditupplysning görs hos comviq.se, hallon.se eller vimla.se bara man har ett vanligt bankkort (som de drar pengar på varje månad i förskott).

• Anonym (Otur)
    Anonym (XYZ) skrev 2018-04-27 12:47:17 följande:

Oavsett vem som nu betalar ska ni säga upp abonnemanget direkt.

Antingen får hon nöja sig med ett kontantkort eller så kan ni tipsa om att man kan få ett abonnemang utan att kreditupplysning görs hos comviq.se, hallon.se eller vimla.se bara man har ett vanligt bankkort (som de drar pengar på varje månad i förskott).

Att säga upp abonnemanget nu kostar kanske ca 9000 kr så inget vi vill göra direkt..
  • Anonym (MS)
    Anonym (Otur) skrev 2018-04-27 12:40:31 följande:
    Det juridiska är självklar att min sambo ska betala, det är inget jag frågar.

Det är mer det moraliska, jag och min sambo tycker att Nina ska betala, MEN då det var min sambo som strulade så är det ju inte självklart. Alltså rent moraliskt.
    Spelar ingen roll i mitt tycke, om inte vännen slarvat med betalningen från början hade det inte vart något problem. Därtill hade vännen kunnat ringa företaget för att se att allt var betalt som det skulle. Vet man med sig att man inte kommer själv få hem fakturorna så är man extra noga med att de dels blir betalade och att kolla upp själv om det strular. Vännen borde vara tacksam för att din sambo ens tog på sig att stå på abonnemanget, jäkligt fult att då bete sig som hon gör nu. Men, ni kan som sagt inte tvinga henne till att betala även fast hon borde. 

Viktigare är att se vad som kan göras nu. Ring företaget och se om det går att säga upp abonnemanget eller byta in det på något sätt. Ibland är företag villiga att göra det. Om det inte fungerar, avaktivera vännens nuvarande simkort och få hem ett nytt, kanske sambon eller du kan använda sig av det om era egna abonnemang går att säga upp eller frysa. Vissa abonnemang går också att överföra på en annan person, så om ingen av er kan använda er av det kanske ni kan se om det går och höra runt om det är någon i er närhet som är intresserad av att ta över det (alltså legitimt ta över det, inte som din sambos och vännens nuvarande arrangemang).
Svar på tråden HJÄLP! Skaffa mobilabonnemang till bekant, pengarproblem, vem ska betala?