Anonym (-) skrev 2018-04-27 12:59:36 följande:
Hej!
Om jag gör en kreditupplysning på mig själv så står det att jag har en anmärkning för en faktura jag glömt betala "misskötte" med Qliro.
Jag ska nu flytta och det är hos en privat hyresvärd och har inte fått något svar från honom ännu. Är de noga med att man inte har något alls? Visste inte ens om att jag hade en anmärkning förrän jag kollade själv.
Fattar inte heller om den är hos kronofogden eller inte? Kan någon hjälpa mig, snälla?
Tack på förhand
Du kan kontakta kronofogden för att se om du har något som ligger hos dem, har du inte det så hör du av dig till företaget för att få reda på om de skickat den till inkasso. Är det en felaktig faktura så kan du bestrida den, hände mig - var på väg att hamna hos kronofogden pga av en faktura för ett abonnemang jag redan hade sagt upp för länge sedan. Bestred fakturan och företaget/inkasso drog tillbaka den.
Vad gäller anmärkningen och hyresvärden, ta först reda på vad anmärkningen gäller om du inte vet det. Bra att veta om den är felaktig eller vad det rörde sig om om den är riktig. Sen ringer du hyresvärden och förklarar situationen vad det nu är som gäller. Betalningsanmärkningar är inte bra att ha när man vill hyra, men det är inte omöjligt - speciellt inte om det bara rör sig om en enstaka anmärkning och man kan förklara den på ett bra sätt. Skillnad om man har flera anmärkningar eller om anmärkningen är mer relaterad till bostad osv.