• Anonym (-)

Betalningsanmärkning

Hej!

Om jag gör en kreditupplysning på mig själv så står det att jag har en anmärkning för en faktura jag glömt betala "misskötte" med Qliro.

Jag ska nu flytta och det är hos en privat hyresvärd och har inte fått något svar från honom ännu. Är de noga med att man inte har något alls? Visste inte ens om att jag hade en anmärkning förrän jag kollade själv.

Fattar inte heller om den är hos kronofogden eller inte? Kan någon hjälpa mig, snälla?

Tack på förhand

• Svar på tråden Betalningsanmärkning
  • Långbenopluto

Ring kronofogden och prata med dom.

Dom flesta hyresvärdar är hård på att man inte får ha en enda betalningsanmärkning.

• Anonym (kfm)
    Anonym (-) skrev 2018-04-27 12:59:36 följande:
    Hej!
    Om jag gör en kreditupplysning på mig själv så står det att jag har en anmärkning för en faktura jag glömt betala "misskötte" med Qliro.

Jag ska nu flytta och det är hos en privat hyresvärd och har inte fått något svar från honom ännu. Är de noga med att man inte har något alls? Visste inte ens om att jag hade en anmärkning förrän jag kollade själv.

Fattar inte heller om den är hos kronofogden eller inte? Kan någon hjälpa mig, snälla?

Tack på förhand
    Att ha en anmärkning är inte bra. Och alla hyresvärdar tar kreditupplysning. Hade jag varit du hade jag ringt till hyresvärden och förklarat. Det är ju inte en hyra eller så som du misskött. Det är inte kronofogden som delar ut dessa anmärkningar. Du kan läsa på kronofogdens hemsida om anmärkningar, det är många missförstånd som handlar just om anmärkningar där människor tror att det är kfm som står för. Det är det inte. 
  • Anonym (J)
    Anonym (kfm) skrev 2018-04-27 13:04:04 följande:

Att ha en anmärkning är inte bra. Och alla hyresvärdar tar kreditupplysning. Hade jag varit du hade jag ringt till hyresvärden och förklarat. Det är ju inte en hyra eller så som du misskött. Det är inte kronofogden som delar ut dessa anmärkningar. Du kan läsa på kronofogdens hemsida om anmärkningar, det är många missförstånd som handlar just om anmärkningar där människor tror att det är kfm som står för. Det är det inte. 

Så vem är det då som delar ut anmärkningar?! Såvitt jag vet så är det så att ett krav först kommer via inkasso och om man inte betalar så går det vidare till KF . Då har du möjlighet att antingen bestrida eller betala inom 3 veckor och om du inte gör det så simsalabim så har du en betalningsanmärkning som registreras och syns i alla register. Och när du betalt den skulden så kommer anmärkningen synas i ytterligare 3 år innan den tas bort. Men förklara gärna hur det annars går till att få en anmärkning? För du tror väl ändå inte att det är privata företag som sätter anmärkningar i kreditupplysngsregister?
  • Anonym (kfm)

Se nedan: saxat från kfm.se 

En betalningsanmärkning är en anteckning hos ett kreditupplysningsföretag om att någon inte har skött sina betalningar.
    Det är alltså inte vi som ger en betalningsanmärkning.

...

Kreditupplysningsföretag har register med information om personer och företag. Där registreras bland annat uppgifter om inkomst, fastighet och även betalningsanmärkningar. Vissa av uppgifterna hämtar de från oss..

Anonym (J) skrev 2018-04-27 13:11:32 följande:
    Så vem är det då som delar ut anmärkningar?! Såvitt jag vet så är det så att ett krav först kommer via inkasso och om man inte betalar så går det vidare till KF . Då har du möjlighet att antingen bestrida eller betala inom 3 veckor och om du inte gör det så simsalabim så har du en betalningsanmärkning som registreras och syns i alla register. Och när du betalt den skulden så kommer anmärkningen synas i ytterligare 3 år innan den tas bort. Men förklara gärna hur det annars går till att få en anmärkning? För du tror väl ändå inte att det är privata företag som sätter anmärkningar i kreditupplysngsregister?
    Anonym (J), som du kan läsa ovan så är det INTE kfm som delar ut några anmärkningar. Det är en mycket vanlig missuppfattning.
  • Anonym (M)
    Anonym (-) skrev 2018-04-27 12:59:36 följande:

Hej!

Tack på förhand

Du kan kontakta kronofogden för att se om du har något som ligger hos dem, har du inte det så hör du av dig till företaget för att få reda på om de skickat den till inkasso. Är det en felaktig faktura så kan du bestrida den, hände mig - var på väg att hamna hos kronofogden pga av en faktura för ett abonnemang jag redan hade sagt upp för länge sedan. Bestred fakturan och företaget/inkasso drog tillbaka den.

Vad gäller anmärkningen och hyresvärden, ta först reda på vad anmärkningen gäller om du inte vet det. Bra att veta om den är felaktig eller vad det rörde sig om om den är riktig. Sen ringer du hyresvärden och förklarar situationen vad det nu är som gäller. Betalningsanmärkningar är inte bra att ha när man vill hyra, men det är inte omöjligt - speciellt inte om det bara rör sig om en enstaka anmärkning och man kan förklara den på ett bra sätt. Skillnad om man har flera anmärkningar eller om anmärkningen är mer relaterad till bostad osv.
  • Anonym (-)

Nu ringde jag och hörde med både Qliro och deras inkassobolag och det visade sig att jag inte alls har en betalningsanmärkning när de själva gör en upplysning på mig över telefon, de såg ingen anmärkning.

Men jag ser den själv.

Konstigt? Eller? Någon som varit med om liknande? Tack för era svar.

• Anonym (M)
    Anonym (-) skrev 2018-04-27 13:50:14 följande:

Nu ringde jag och hörde med både Qliro och deras inkassobolag och det visade sig att jag inte alls har en betalningsanmärkning när de själva gör en upplysning på mig över telefon, de såg ingen anmärkning.

Men jag ser den själv.

Konstigt? Eller? Någon som varit med om liknande? Tack för era svar.

Låter konstigt, ring kreditupplysningen du tog upplysning på dig själv ofrån och fråga.
Svar på tråden Betalningsanmärkning