• mommadearest

Psoriasis, cellgifter, någon som har erfarenheter?

Är det någon som har erfarenheter eller något kunnande om att man kan få cellgifter när man har psoriasis?? 
    Har en bekant som de pratat om att testa det på, dock är inte alla läkare överens om att det är psoriasis.. Hen har väldigt känslig hy och får stora sår i solen bland annat. 

Tycker det låter lite konstigt med cellgifter även fast det är väldigt låg dos..
    Sedan blir man ju steril under tiden man tar det,, är det stor risk att det kvarstår efter? En oro som finns för hen.. 

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Psoriasis, cellgifter, någon som har erfarenheter?
  • cissi82

Jag har psoriasis artrit som jag fått cellgifter för nyligen. Men fick hemska biverkningar av dom så provar nya mediciner nu...

• Tzzz

Fick också jobbiga biverkningar, tyckte inte att det var värt det.

• Gurka

Hej! Jag har haft alla sorters mediciner för psa psoriasis artrit. Alltså tabletter, sprutor och IV (jag har sprutorna just nu). Alla de medicinerna är cellgifter/kemoterapi/cytostatika (det är samma sak alla tre) och sprutorna och IV-formen är biologiska och alla tre immunosuppressiva vilket betyder att de sätter ned immunförsvaret. Immunförsvaret attackerar ens egna kropp när man har en autoimmun sjukdom som psoriasis och artriten.

Man kan ha psoriasis sjukdomen med de klassiska psoriasisutslagen men även sår, blåsor, röda utslag, nässelutslagsliknande psoriasis - det finns jättemånga.

Nej, man blir inte infertil av medicinerna. Man skall dock inte BLI gravid med medicinerna för att det kan få allvarliga konsekvenser på fostret som missbildningar.
    Däremot kan man bli det av långvarig användning av kortison som man kan få för att dämpa inflammationerna som immunförsvaret skapar. Man kan även få kortison för att dämpa smärtor och utslagen - det fungerar på samma sätt som med artriten - kortisonet hämmar inflammationerna.

Det finns allvarliga biverkningar med all cytostatika men biverkningarna från sjukdomen är sååå mycket värre utan medicin. Patienter med psa kan bli rullstolsbundna alltså inte kunna gå, kroniska smärtor och försämrade organ och nedbrutning av muskler, senor, nerver och ja, hela kroppen faktiskt. Vid psoriasis kan utslagen till slut drabba hela kroppen och 30% av de med psoriasis får artriten. Så det gäller att bromsa sjukdomsförloppet i tid vilket medicinerna gör. De är alltså bromsmediciner då det inte finns något som botar.

Råder din bekant att gå med i psoriasis grupper på facebook och googla! Det finns nästan bättre grupper på engelska än svenska på Facebook har jag upptäckt.

Här kan du och din bekant läsa mer:

www.psoriasisforbundet.se/fakta-o-rad/om-psoriasis/behandling-av-psoriasis/invartes-behandling/biologiska-lakemedel/

Lycka till! Åh fan vad fint att du som bekant vill veta mer och stötta. Älskar sådant!

Svar på tråden Psoriasis, cellgifter, någon som har erfarenheter?