• hallos­an
    Äldre 27 Apr 16:57
    1912 visningar
    5 svar
    5
    1912

    Gammeldags filmtal

    Jag satt och tittade på Saltkråkan idag och tänkte på det här gamla typiska filmtalet som de har som låter sådär typiskt för gamla filmer från 60-talet och tillbaka.

    Minns inte orsaken och vet inte vad fenomenet kallas men undrar, går det att göra om ljudet så de låter som om de pratade på 2000-talet?

  • Svar på tråden Gammeldags filmtal
  • Äldre 27 Apr 18:42
    #1

    Nej, det går inte. Det handlar inte om teknik, utan om skådespelarinsatser.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • hallos­an
    Äldre 27 Apr 21:22
    #2

    Du menar att de lät sådär uppspeedade på den tiden?

    Jag vet att det rör sig om nått tekniskt fenomen (eller begränsing), knappast skådespelarinsatser...

  • Äldre 27 Apr 21:40
    #3
    hallosan skrev 2018-04-27 21:22:45 följande:

    Du menar att de lät sådär uppspeedade på den tiden?

    Jag vet att det rör sig om nått tekniskt fenomen (eller begränsing), knappast skådespelarinsatser...


    Ja, faktiskt så är det så. Film funkade lite så på den tiden, av olika orsaker. Kolla in andra filmer från 1940-början av 50-talet, så får du se. Jag kan rekommendera några stycken.

    Om det inte är så att du har en dålig kopia av Saltkråkan, förstås. Du kan ju alltid testa att köra filmen långsammare....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • hallos­an
    Äldre 28 Apr 15:47
    #4
    Aniiee skrev 2018-04-27 21:40:41 följande:

    Ja, faktiskt så är det så. Film funkade lite så på den tiden, av olika orsaker. Kolla in andra filmer från 1940-början av 50-talet, så får du se. Jag kan rekommendera några stycken.

    Om det inte är så att du har en dålig kopia av Saltkråkan, förstås. Du kan ju alltid testa att köra filmen långsammare....


    Jag är ledsen men jag köper inte det där. Vill inte låta spydig men källa på det tack
  • Äldre 28 Apr 17:23
    #5
    +1
    hallosan skrev 2018-04-28 15:47:34 följande:
    Jag är ledsen men jag köper inte det där. Vill inte låta spydig men källa på det tack
    Du behöver inte köpa det. Du behöver bara läsa lite film- och teaterhistoria och se lite mer gamla filmer. Kanske lite dialekthistoria och hur synen på språk framför allt i media var. 

    Eller, igen, kanske undersöka om det är något fel på din kopia av saltkråkan.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Gammeldags filmtal