E-cigg/Vapor vs vanliga ciggaretter?
Vilka är fördelarna och nackdelarna om man väljer att gå över till E-cigg/vapor från vanliga cigaretter (om man har svårt att helt sluta)?
Vilka är fördelarna och nackdelarna om man väljer att gå över till E-cigg/vapor från vanliga cigaretter (om man har svårt att helt sluta)?
Finns bara fördelar med vapes om man jämför med cigaretter. 97.5% säkrare än cigaretter. Kör på
Har också bestämt mig för att testa. Låter ju hur bra som helst men har ingen erfarenhet so far.
Har också bestämt mig för att testa. Låter ju hur bra som helst men har ingen erfarenhet so far.
Hur är det med kostnaderna, hälsoeffekter, innehåll mm?
Jag har gått över från cigaretter till e-cigg och är nöjd då jag slipper tjäran, inte luktar illa och spar en hel del pengar. Förstår ju att vätskan inte är ofarlig men inbillar mig att den inte kan vara lika farlig som vanliga cigg.
Vilken nikotinstyrka man väljer beror ju på hur mycket samt hur starkt man rökt/röker. Om TS dagligen röker 1 ask av den starkare graden så kommer 6mg nikotin troligtvis inte att hjälpa så mycket. Rekommenderar denna länk: www.elekcig.se/blog/nikotinstyrka
Bortsett från det så håller jag med. Det är verkligen värt det.
Fördelar
Så himla skönt att inte behöva lukta cigaretter, nu får parfymer ett helt annat värde, känslan av att känna sig nyduschad och fräsch är hemskt trevlig.
Nice att slippa tvinga sig ut i regn och rusk pga röksuget.
Kul med alla olika smaker.
En del affärer/livs har dessutom erbjudanden som typ 3 för 100:-, har man koll på sådana erbjudanden så kan man hålla nikotinkostnaderna på en schysst nivå, sådana erbjudanden har de ju aldrig för cigaretter.
Behöver inte känna att man stör någon med sin rök på samma sätt, det är en helt annan rök, helt annan (betydligt svagare) lukt.
Smidig - behöver inte passa in den i schemat, vill man ta ett enda bloss så gör man det, sen stänger man av den.
Jag tycker att nikotinstyrkan framgår mer tydligt på förpackningarna till e-juicen än cigaretterna. Visst, light cigaretter finns, men det är inte som att man kunde eller brukade besvära sig och be personen i affären om en specifik nikotinstyrka på cigaretterna man skulle köpa. Och så finns det ju, såvitt jag vet, inga nikotinfria cigaretter.
Nackdelar
Svårare att få tag på juice än cigg om man inte bor i stan. Jag får antingen beställa, åka in till stan, eller köpa från ett livs som ligger en bra bit bort och säljer för samma pris som en ask cigg.
Viktigt att rengöra e-cigaretten så man håller den i gott skick.
Bra att ha reservdelar hemma, t.ex. coils.
E-ciggen är mer ömtålig än ett paket cigg. Du kan tappa ett paket cigg varje dag utan att något händer, samma gäller inte för e-ciggen.