• Anonym (Trött)

Vilket mest krävande arbeta i förskola eller förskoleklass?

Jag är relativt nyutexad förskollärare och jobbar i förskoleklass. Upplever att det är extremt stressigt och krävande då det är arbete i två verksamheter förskoleklass och sedan fritids. förutom det dagliga är man med i olika arbetsgrupper om skolutveckling på jobbet och nästan varje vecka händer saker, antingen ska vi på studiebesök med klassen, vadnringsdagar föräldramöten, nya barnen ska redan på våren förberedas för verksamheten , drop in osv osv. I de olika verksamehetsgrupperna får vi läxor mellan vi ses som ska förberedas hemma osv. Jag tycker om mitt jobb men har ingen ork för min egen familj när jag kommer hem från jobbet. på helgerna är jag så trött att jag bara vill sova, känner mig aldrig utvilad när måndagen kommer och har också fått sömnproblem under veckorna då jag vaknar kl 2 på natten och inte kan somna om förrän 5 tiden (ska upp kl 6) Detta händer 1-2 ggr/vecka. Har tre barn hemma som också kräver istt ,mycket konflikter mellan barnen, utbrott, bråk , tjafs osv. Har börjat fundera på om förskola skulle passa mig bättre? Samtidigt vet jag att förskola också är krävande men det kanske inte händer lika mycket varje vecka med olika saker ? Jag kan gå ned i arbetstid såklart men med tanke på att ju nu har studerat i många år och varit utan inkomst och insamling av pensionspengar osv så är det inte aktuellt. 

• Svar på tråden Vilket mest krävande arbeta i förskola eller förskoleklass?
  • Anonym (R)

Jag har bara arbetat i förskolan så jag kan inte jämföra med förskoleklass, men jag har iaf mer att göra än vad jag hinner med varje dag och hamnar hela tiden back mer och mer fastän jag prioriterar bort mycket.

Det är bl.a. planering av undervisning/samlingar, genomförande av dessa samt dokumentation, analys och utvärdering, systematiskt kvalitetsarbete som ska fyllas i och diskuteras med kollegor, avlösa/hjälpa kollegor på andra avdelningar när de har planering/när de är sjuka/VABbar/är lediga/sjukskrivna, barnintervjuer, trygghetsvandringar, man har arbete i en kvalitetssäkringsgrupp som utvecklar något område på förskolan, EHT, utvecklingssamtal som ska diskuteras/skrivas ner/genomföras och följas upp, föräldramöten, inskolningar, schemafix, jaga vikarier och ta hand om dem, skriva/sätta upp information till föräldrar samt påminna de föräldrar som inte självmant fyller i lovledighet etc, kolla upp och skriva ner barnens scheman, möten med kollegor/specialpedagogen/chefen, städning, tvätt av leksaker m.m., disk osv, och förutom allt detta ska man hinna vara med barnen och se varje barn och stödja varje enskilt barns utveckling plus ge dem den omsorg och trygghet de behöver varje dag.

• Anonym (B)

Lite konstigt är det att ni som arbetar i förskoleklassen också ska ta hand om barnen på fritids. Borde inte ni ha samma upplägg på arbetet som en lågstadielärare? Gissar att ert jobb inte är så mycket enklare än deras?

Tycker jag, fast jag jobbar inte inom skolan så jag vet egentligen inte....

• Anonym (Trött)
    Anonym (R) skrev 2018-04-28 13:27:50 följande:

Jag har bara arbetat i förskolan så jag kan inte jämföra med förskoleklass, men jag har iaf mer att göra än vad jag hinner med varje dag och hamnar hela tiden back mer och mer fastän jag prioriterar bort mycket.

Det är bl.a. planering av undervisning/samlingar, genomförande av dessa samt dokumentation, analys och utvärdering, systematiskt kvalitetsarbete som ska fyllas i och diskuteras med kollegor, avlösa/hjälpa kollegor på andra avdelningar när de har planering/när de är sjuka/VABbar/är lediga/sjukskrivna, barnintervjuer, trygghetsvandringar, man har arbete i en kvalitetssäkringsgrupp som utvecklar något område på förskolan, EHT, utvecklingssamtal som ska diskuteras/skrivas ner/genomföras och följas upp, föräldramöten, inskolningar, schemafix, jaga vikarier och ta hand om dem, skriva/sätta upp information till föräldrar samt påminna de föräldrar som inte självmant fyller i lovledighet etc, kolla upp och skriva ner barnens scheman, möten med kollegor/specialpedagogen/chefen, städning, tvätt av leksaker m.m., disk osv, och förutom allt detta ska man hinna vara med barnen och se varje barn och stödja varje enskilt barns utveckling plus ge dem den omsorg och trygghet de behöver varje dag.

Då verkar det nog vara lika stressigt i båda verksamheterna. Man kanske kommer in i det efter ett tag. Men jobbigt att man inte bara kan slappna av när man kommer hem utan känner sig helt slutkörd av stress och trötthet. 
  • Anonym (Fröken E)

Jag säger förskola! Utan tvekan.

Inte nog med att barngrupperna ökar i storlek, barn med särskilda behov (ja de är små innan de blir stora och hamnar i skolans värld) har mer sällan extra resurser och föräldrar (eller verksamheten) ställer krav på att massa saker ska dokumenteras och fotograferas och sen delas via bloggar och forum av olika slag. Dessutom ökar antalet barnskötare i verksamheterna varpå allt mer pedagogiskt ansvar landar på oss utbildade förskollärare.

Jag bytte till förskoleklass/fritidshem och för mig är det milsvid skillnad. Så mycket lugnare nu. Liten klass och alltid stöd av en fritidspedagog.

Man behöver nog bara hitta "sin" plats. Ta dig tid att hitta Den!

Det är vår marknad pga brist på kompetens så det finns ofta många jobb att söka.

Svar på tråden Vilket mest krävande arbeta i förskola eller förskoleklass?