Vilket mest krävande arbeta i förskola eller förskoleklass?
Jag är relativt nyutexad förskollärare och jobbar i förskoleklass. Upplever att det är extremt stressigt och krävande då det är arbete i två verksamheter förskoleklass och sedan fritids. förutom det dagliga är man med i olika arbetsgrupper om skolutveckling på jobbet och nästan varje vecka händer saker, antingen ska vi på studiebesök med klassen, vadnringsdagar föräldramöten, nya barnen ska redan på våren förberedas för verksamheten , drop in osv osv. I de olika verksamehetsgrupperna får vi läxor mellan vi ses som ska förberedas hemma osv. Jag tycker om mitt jobb men har ingen ork för min egen familj när jag kommer hem från jobbet. på helgerna är jag så trött att jag bara vill sova, känner mig aldrig utvilad när måndagen kommer och har också fått sömnproblem under veckorna då jag vaknar kl 2 på natten och inte kan somna om förrän 5 tiden (ska upp kl 6) Detta händer 1-2 ggr/vecka. Har tre barn hemma som också kräver istt ,mycket konflikter mellan barnen, utbrott, bråk , tjafs osv. Har börjat fundera på om förskola skulle passa mig bättre? Samtidigt vet jag att förskola också är krävande men det kanske inte händer lika mycket varje vecka med olika saker ? Jag kan gå ned i arbetstid såklart men med tanke på att ju nu har studerat i många år och varit utan inkomst och insamling av pensionspengar osv så är det inte aktuellt.