• Daniboy96

Sveriges lagar

Hur skulle det gå till om Sverige antog en ny lag som exempelvis sockerskatt. Hur skulle det gå till stegvis?

Hur påverkas vårt samhälle av denna nya lag då?

• Svar på tråden Sveriges lagar
  • Carambolan

Har du någon gissning?

• Daniboy96
    Carambolan skrev 2018-04-28 16:14:56 följande:

Har du någon gissning?

Jag vet att lagar verkställs i regeringen, och att riksdagen föreslår nya lagar. Socker skulle också vara bra för hälsan att konsumera i mindre mängder? Men jag vill ha idéer av hur sockerskattet det kan påverka samhället så kan jag utveckla det, och jag vet inte om det var allt kring händelseförloppet av hur nya lagar föreslås?
  • nnnnnnnn

läs på!

Har ni inte läxhjälp?

Annars kan du plugga med studiekamrater...

• Sandraberg
    Daniboy96 skrev 2018-04-28 17:07:07 följande:
    Jag vet att lagar verkställs i regeringen, och att riksdagen föreslår nya lagar. Socker skulle också vara bra för hälsan att konsumera i mindre mängder? Men jag vill ha idéer av hur sockerskattet det kan påverka samhället så kan jag utveckla det, och jag vet inte om det var allt kring händelseförloppet av hur nya lagar föreslås?
    Mexico har infört skatt på läsk och det har gjort att konsumtionen har minskat.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6663573

Skulle det införas någon socker skatt i Sverige så misstänker jag att det skulle vara något liknande och inte skatt på socker generellt.

• EnAnonumius
    Daniboy96 skrev 2018-04-28 15:37:12 följande:

Hur skulle det gå till om Sverige antog en ny lag som exempelvis sockerskatt. Hur skulle det gå till stegvis?

Du kanske skall börja med att lära dig skillnaden mellan "lag" och "skatt" så kan du komma och diskutera sedan.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Carambolan
    EnAnonumius skrev 2018-04-28 21:15:28 följande:

Du kanske skall börja med att lära dig skillnaden mellan "lag" och "skatt" så kan du komma och diskutera sedan.

Hur menar du nu? Alla skatteuttag är lagreglerade.
  • Carambolan
    Daniboy96 skrev 2018-04-28 17:07:07 följande:

Riksdagen beslutar om lagar. Regeringen verkställer, det stämmer, men det också regeringen som tar fram de förslag som riksdagen röstar ja eller nej till. Inte personligen förstås utan genom sina departement och utredningskommittéer. Kolla i din bok om det finns någon bild som visar lagstiftningsprocessen steg för steg.

Hur samhället påverkas? Där tror jag att du lättast kommer fram till svaret om du tänker utifrån de olika aktörerna. Hälsa är en bra aspekt. Hur skulle enskilda människor påverkas tror du? Hur skulle vården påverkas? Skattebetalarna? Godistillverkarna? Frukttillverkarna?
  • Aniiee
    Sandraberg skrev 2018-04-28 19:41:34 följande:
    Mexico har infört skatt på läsk och det har gjort att konsumtionen har minskat.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6663573

Skulle det införas någon socker skatt i Sverige så misstänker jag att det skulle vara något liknande och inte skatt på socker generellt.
    Jag kontrar med att det har den inte alls....

www.foodbev.com/news/lessons-mexico-sugar-tax-hasnt-worked-says-beverage-association/
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • EnAnonumius
    Carambolan skrev 2018-04-28 21:41:31 följande:
    Hur menar du nu? Alla skatteuttag är lagreglerade.
    Ja du har rätt. Satt och tänkte på något annat när jag skrev detta.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee
    Sandraberg skrev 2018-04-29 13:48:57 följande:
    Har du läst vad länkat? Även deras studie visar ju att konsumtionen minskar sen också.

Sen är det ju alltid frågan vem man ska lita på

British Medical Journal eller bryggeri föreningen i Mexico.
    Ja, alltså, jag litar nog mer på bryggeriföreningen när de säger att deras försäljningssiffror inte sjunkit än vad jag litar på SRs journalistik.
  • Aniiee
    Sandraberg skrev 2018-04-29 13:48:57 följande:
    Har du läst vad länkat? Även deras studie visar ju att konsumtionen minskar sen också.

Sen är det ju alltid frågan vem man ska lita på

British Medical Journal eller bryggeri föreningen i Mexico.
    För övrigt står det ju klart och tydligt i SR-artikeln att läskkonsumptionen endast sjönk i Berkeley, vilket är förståeligt, då Berkeley är en studentstad, och studenter i regel är rätt fattiga. 

En annan orsak varför jag litar mer på bryggeriernas försäljningssiffror än dessa studier är för att det ena är försäljningssiffror, och det andra är ett urval människor som svarat på enkäter.
  • Konservativ

Konsekvensen blir väl att man importerar socker från Danmark istället. Om det blir skatt på den också så blir det väl privatimport. Låt folk äta som de vill. 

• Clark73
    Daniboy96 skrev 2018-04-28 15:37:12 följande:

Sverige älskar all skatt! Nu med så många nyanlända så höjer dom skatterna, dom kommer med den ena ursäkten dummare än den andra, bara för att kunna täcka deras utgifter.

Det råder bostadsbrist för svenska ungdomar, ändå tar dom in fler nyanlända, som dessutom får högre bidrag än svenska pensionärerna, som har jobbat hela sitt vuxna liv å betalt skatt på skatt.
Svar på tråden Sveriges lagar