• AnonymMS

    Behöver hjälp ang min bräda!

    Hej!

    Jag och min sambo är ofta ute och åker bräda (Penny board) tillsammans. Idag så märkte vi båda att jag/min bräda rullar bättre, så jag tog en titt på brädan när vi kom hem. Jag testade att "rulla" hjulen på både min och hennes för att se om mina rullade fortare/längre tid, vilket de verkligen gjorde. Mina hjul rullar i kanske nån minut medan hennes kanske stannar redan efter typ 30 sek (mina låter medan hennes är helt tysta också om det skulle betyda något).

    Hennes hjul sitter inte fast hårdare än mina, men kan det vara så att de behöver smörjas? Känns konstigt då hennes bräda är flera år nyare än min. Brädorna är båda äkta Penny boards, samma typ/storlek av bräda och samma storlek på hjulen.

    Har någon en idé om vad detta kan bero på?! Skulle vara väldigt tacksam :)

  • Svar på tråden Behöver hjälp ang min bräda!
  • Rabarbapuppa

    Om hennes bräda är relativt ny så är det kanske inte jättekonstigt att lagren är tysta. Du har formodligen slitit lite mer på din och lagren kan börja låta lite efter en tid. Ofta är ju kullagren av typen "sealed" så du kommer inte åt att smörja ändå inuti dem, och de är med andra ord smorda från tillverkningen. Jag rekommenderar inte att göra det, det samlar bara mer skit om man försöker smörja vilket gör att det går sämre. På mina brädor är det i 99% av fallen så att på den bräda där hjulen rullar snabbare så sitter hjulen åtdragna någon halvmillimeter mindre. Trots vad du säger om att hjulen sitter "lika hårt" så skulle jag rekommendera att lossa skruven nåt tiondels varv på hennes och se om du kan få dem att rulla lika länge i så fall. 

    Om du ska smörja något så lägg en droppe olja på axeln där hjulen sitter på möjligen. Annars rekommenderar jag att du köper två uppsättningar nya, identiska lager och helt enkelt byter lager på både hennes och din bräda samtidigt. Då är förutsättningarna helt lika och de bör snurra lika mycket/fort. 

    Rekommenderar MiniLogo's kullager som är prisvärda och bra, eller Bronson Bearings som är lite dyrare men erkänt bra. 

    Även om det är en kvalitetsbräda så är inte skateboarding någon exakt vetenskap, att sambons bräda rullar lite långsammare även om den är nyare kan bero på att tillverkaren inte alltid har samma kullager jämt och ständigt i hjulen, det kan vara en annan batch eller annan tillverkare motsv din bräda. 

    /Puppa 

Svar på tråden Behöver hjälp ang min bräda!