• Anonym (Suck)

Vad ska jag göra åt detta helvete

Vad fan gör man åt kronisk huvudvärk som kommer från spänningar? Ja man slappnar av, det fattar jag med, men det är inte så lätt ju. Jag har haft ont i huvudet minst 5 dagar i veckan i flera år. Är rätt säker på att det är spänningshuvudvärk då jag spänner käkarna dagtid och ofta spänner upp axlarna.

Har gått på flera olika slags massage, druckit mängder med magnesiumcitrat, avslappningsörter, yoga, styrketräning, löpning, koffein, koffeinfritt, värktabletter, ändrad kost, meditation, stretching, bettskena. Vad finns kvar? Akupunktur?

• Svar på tråden Vad ska jag göra åt detta helvete
  • Anonym (Sjuksyrra)

Ja du kan ju börja med en utredning och söka om remiss, ta en Scan på hjärnan och göra prover.

Sen kan du alltid operera eller få gas att ta med hem.

Hjälper oftast för de som har Hortons eller migrän. En sk "spänningshuvudvärk" ska alltid utredas.

Ring redan i morgon.

• sebbe420

Du får ju öva dig i att inte spänna käkarna och axlarna. Du är medveten om att du gör det. Så så fort du blir medveten om att du gör det igen, slappna av, andas och och sänk axlarna. En bra käkövning är att gapa stort och stänga munnen 10 ggr, sedan vrida underkäken åt vänster samt höger sida 10 ggr, sedan framåt och bakåt 10 ggr. Sedan försöka bibehålla den avslappning som kommer från det.

• Ingrediensen

Styrketräning!
    Hjälper jättebra mot spända axlar och sen följer förhoppningsvis avslappnade käkar.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Sjuksyrra) skrev 2018-04-29 21:19:35 följande:

Ja du kan ju börja med en utredning och söka om remiss, ta en Scan på hjärnan och göra prover.

Hjälper oftast för de som har Hortons eller migrän. En sk "spänningshuvudvärk" ska alltid utredas.

Ring redan i morgon.

Vad innebär ?gas att ta med hem?? Vadå för gas?

Jag har tidigare sökt vård men fått rekommenderat att ta alvedon. Jag funderar på att använda någon läkar-app typ Kry för att be om remiss istället för att gå till VC.
  • Anonym (Suck)
    sebbe420 skrev 2018-04-29 21:25:21 följande:

Du får ju öva dig i att inte spänna käkarna och axlarna. Du är medveten om att du gör det. Så så fort du blir medveten om att du gör det igen, slappna av, andas och och sänk axlarna. En bra käkövning är att gapa stort och stänga munnen 10 ggr, sedan vrida underkäken åt vänster samt höger sida 10 ggr, sedan framåt och bakåt 10 ggr. Sedan försöka bibehålla den avslappning som kommer från det.

Det är bara så jäkla svårt att inse att jag spänner mig tills det är för sent. När jag redan spänt mig i en timme så kommer jag på det, slappnar av i tio minuter men sen åker axlarna upp igen
  • Anonym (mindful)

Hade samma problem, och mindfulness hjälpte mig bra! Tog lite tid, men såå bra.

Finns ibland gratis kurser på vårdcentraler. Gratis appar, så kan man testa lite först.

• Anonym (mindful)
    Anonym (Sjuksyrra) skrev 2018-04-29 21:19:35 följande:

Ring redan i morgon.
    Men hjälp!! :-O
    En spänningshuvudvärk som kommer när du spänt dig men inte annars behöver inte undersökas med nån hjärnröntgen. Gas...??
  • Anonym (mindful)

Kolla synen förresten hos optiker om du inte redan gjort det.

• Anonym (Sarasitcom)

Tandreglering, hjälpte mig bäst. Drog ut några tänder och flyttade fram tandraderna för att lindra trycket i käkar/huvud. I kombination med botox (så att jag inte kan spänna käkarna så hårt).

Vet flera som använder botox i panna/runt ögon också mot migrän och spänningshuvudvärk.

• Anonym (Hasse)

Jag vet att det är förbjudet men om inga alternativ finns kvar, har du prövat cannabis ?

Svar på tråden Vad ska jag göra åt detta helvete