• Anonym (Mamma)

Finns det nån gräns för hur dyra presenter man får ge?

Vill ge barnens lärare en present vid skolavslutningen, men kom att tänka på nåt jag läste om att man inte får ta emot något ?dyrare? än symboliskt om det är från nån i beroendeställning. Hur fungerar det med lärare?

• Svar på tråden Finns det nån gräns för hur dyra presenter man får ge?
  • Carambolan

Kolla om det finns en policy mot mutor på din kommunes hemsida. I min kommun får anställda inom skola eller vård inte ta emot gåvor för mer än 500 kr, även om det är en gemensam gåva som hela klassen skramlat till.

• Anonym (Mmm)

Vi får inte ta emot något alls.

• Anonym (Gör ändå.)
    Carambolan skrev 2018-05-01 07:37:33 följande:

Kolla om det finns en policy mot mutor på din kommunes hemsida. I min kommun får anställda inom skola eller vård inte ta emot gåvor för mer än 500 kr, även om det är en gemensam gåva som hela klassen skramlat till.

Dock hör ju många det ändå. Vem ska kontrollera liksom? Det står inte en vakt i varje klassrum vid avslutningen.
  • Anonym (Mamma)

De får definitivt ta emot presenter, men hittar inget om något maxvärde.

Och det är verkligen inte tal om någon muta.

• Elis73
    Anonym (Gör ändå.) skrev 2018-05-01 07:54:29 följande:
    Dock hör ju många det ändå. Vem ska kontrollera liksom? Det står inte en vakt i varje klassrum vid avslutningen.
    Men det sätter läraren i ett taskigt dilemma - att ta emot gåvan och bryta mot reglerna och riskera sitt rykte, eller vara oartig mot en person som bara vill väl och visar uppskattning. 

Jag skulle absolut inte vilja hamna i den situationen om jag vore lärare.
  • JGBM

Köp ingenting. Ge en teckning från barnet typ. jag har nångång planderat en stickling och gett. De sakerna är utan penningvärde men visar uppskattning ändå ????

• Carambolan
    Anonym (Gör ändå.) skrev 2018-05-01 07:54:29 följande:

Underskatta inte vad avundsjuka och griniga kollegor kan åstadkomma
  • Anonym (gräns)

Håll er inom gränsen om ni faktiskt vill att mottagaren ska glädjas av presenten. Jag har själv hamnat i situationer där kunder velat ge mig presenter (när jag jobbade i matbutik) som gav mig mer problem än glädje, trots att de bara ville vara snälla.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (gräns) skrev 2018-05-01 21:53:14 följande:

Håll er inom gränsen om ni faktiskt vill att mottagaren ska glädjas av presenten. Jag har själv hamnat i situationer där kunder velat ge mig presenter (när jag jobbade i matbutik) som gav mig mer problem än glädje, trots att de bara ville vara snälla.

Ja, men vad är den gräsen? Hittar ju inget om det.
  • Anonym (Present?)

Sluta med det där tramset. Lärare har HÖG lön för det arbete de utför.

De ska inte ha presenter!

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Present?) skrev 2018-05-02 06:19:19 följande:

Verkligen inte, deras lärare förtjänar så mycket mer.

Det är inte trams att visa uppskattning.
  • Carambolan
    Anonym (Mamma) skrev 2018-05-02 05:49:28 följande:

Håll dig på blommor och choklad-nivå så är du på den säkra sidan. Du kan ju köpa fina handgjorda chokladbräck från NK snarare än en Aladdin-ask om du vill vara fancy.
  • Anonym (gräns)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-05-02 05:49:28 följande:

lararnastidning.se/oklara-regler-kring-larargavor/

Detta hittade jag. Visserligen från 2012, med det ger en fingervisning.

Artikeln rekommenderar att höra med arbetsgivaren, så rektorn om vad som är rimligt.

Ger man för mycket så kan man råka göra läraren skyldig att betala skatt.

Den ger också begreppet "mutlagstiftning" som du kan läsa mer om.
  • Anonym (Kommunanställd)

Vi får ta emot present ?för ringa värde?, vilket beskrivs med exemplet ?en egenplockad bukett blommor?.

• tolvtretton
    Anonym (Present?) skrev 2018-05-02 06:19:19 följande:

Vad har presentgivandet med deras lön att göra? Det är ju knappast för att man tycker synd om den fattiga stackars läraren man vill ge en present...
Svar på tråden Finns det nån gräns för hur dyra presenter man får ge?