• Anonym (Hm.)

Var det magsjuka jag hade?..

Okej, jag känner att jag måste fråga om det ens vore möjligt att få magsjuka utan att någon annan i familjen blir smittad, vi är 5 personer.

Jag började må illa på lördagskvällen, reagerade på att jag rapade illa som fan. Somnade ganska tidigt, vaknade upp mitt i natten och kräktes ganska rejält och hade vattnig diarré..Somnade efter några timmar och kräktes igen på morgonen. Sen var det lugnt, var bara slö resten av dagen. Började förbereda mig för att få sjuka barn i hemmet, men ingen annan har varit dålig än. Bara jag. Så då började jag fundera på matförgiftning, men vi alla har ätit samma saker så det känns inte så troligt..

Är det verkligen möjligt att ingen annan blivit smittad om det var magsjuka? Eller vad kan jag annars råkat ut för? Jag har varit väldigt förskonad när det kommer till magsjuka i mitt liv så jag har faktiskt ingen större koll..

• Svar på tråden Var det magsjuka jag hade?..
  • Anonym (Hm.)

Ingen som har någon tanke?

• Anonym (mor)
    Anonym (Hm.) skrev 2018-05-01 10:21:04 följande:

Okej, jag känner att jag måste fråga om det ens vore möjligt att få magsjuka utan att någon annan i familjen blir smittad, vi är 5 personer.

Jag började må illa på lördagskvällen, reagerade på att jag rapade illa som fan. Somnade ganska tidigt, vaknade upp mitt i natten och kräktes ganska rejält och hade vattnig diarré..Somnade efter några timmar och kräktes igen på morgonen. Sen var det lugnt, var bara slö resten av dagen. Började förbereda mig för att få sjuka barn i hemmet, men ingen annan har varit dålig än. Bara jag. Så då började jag fundera på matförgiftning, men vi alla har ätit samma saker så det känns inte så troligt..

Är det verkligen möjligt att ingen annan blivit smittad om det var magsjuka? Eller vad kan jag annars råkat ut för? Jag har varit väldigt förskonad när det kommer till magsjuka i mitt liv så jag har faktiskt ingen större koll..

Och du stoppade inte i dig ngt extra som inte barnen åt? Kanske redan på fredagen? Har liten erfarenhet av magsjuka och hos oss är det bara den äldsta (30) som hade den när hon var två-tre år en gång OCH ingen av oss föräldrar blev sjuka. Hon kräktes till och från i tre dygn men åt och var frisk mellan varven. Kanske är det där med att hela familjen ska ligga och spy ngt som lever kvar från förr? Nu för tiden har vi bättre hygien och kunskap.
  • Mandel

Ibland kan det faktiskt ta flera dagar innan det bryter ut hos nästa person.
    Är det en familj på 4-5 personer kan det ta veckor innan det gått igenom alla.
    Först börjar en och blir frisk, sedan är alla friska 2-3 dagar och sedan insjuknar nr 2. Sedan är alla friska 1-3 dagar och sedan insjuknar nr 3 osv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (frisk)

Omöjligt att veta vad det var, men spontant säger jag att matförgiftning går snabbare. Jag tycker att man känner på lukten om det är magsjuka (virus) eller matförgiftning (dåliga bakterier). Utgår ändå från att alla symptom från magen är "magsjuka" och ska hanteras därefter, dvs sörj för god hygien. Har du kräkts på toaletten gör du klokt i att sanera med klorin eller virkon (som tar kål på virus), annars är badrummet en smitthärd. Glöm inte handtag på dörr och vattenkran, spolknapp på toaletten, lysknapp etc. Allt som du har tagit i med dina händer när du var magsjuk.

• Anonym (Hm.)

Ne, jag och resten av familjen åt samma saker..nu har jag åkt på en liten förkylning också så jag verkar ha riktig otur. Aptiten är åtminstone tillbaka fast jag får ont i övre delen av magen ett tag efter jag ätit, dock ingen spya eller så..skumt. Badrummet är noggrant sanerat :)

• Anonym (mor)
    Mandel skrev 2018-05-02 08:29:10 följande:

Ibland kan det faktiskt ta flera dagar innan det bryter ut hos nästa person.
    Är det en familj på 4-5 personer kan det ta veckor innan det gått igenom alla.
    Först börjar en och blir frisk, sedan är alla friska 2-3 dagar och sedan insjuknar nr 2. Sedan är alla friska 1-3 dagar och sedan insjuknar nr 3 osv.

Läser att inkubationstiden är ett till två dygn på vinterkräksjuka, så efter två dygn så borde man kunna känna sig liiiite säker. Jag skulle nog vänta tre dygn innan jag andades ut.
  • Anonym (frisk)
    Anonym (mor) skrev 2018-05-03 06:31:41 följande:
    Läser att inkubationstiden är ett till två dygn på vinterkräksjuka, så efter två dygn så borde man kunna känna sig liiiite säker. Jag skulle nog vänta tre dygn innan jag andades ut.
    Inkubationstiden är ju tiden från smittillfället till utbrottet. Calicivirus kan leva ett par veckor i miljön och det behövs pyttelite för att bli smittad. Så man kan inte andas ut på länge utan att vara stensäker på att man har sanerat duktigt.
  • Anonym (frisk)
    Anonym (mor) skrev 2018-05-03 06:31:41 följande:
    ...så jag tänker att i ett sådant fall när det går många dagar mellan insjuknandet hos olika familjemedlemmar är det förmodligen för att man har missat att sanera någon plats där det har hamnat en droppe kräks eller så. Lätt att förstå, om man tänker på hur man använder sina händer, och att det händer att små barn kräks på andra platser än toaletten, t ex. Men viruset finns alltså inte bara hos människorna, utan också i miljön där folk har varit sjuka. 
Svar på tråden Var det magsjuka jag hade?..