Lyckorus skrev 2018-05-03 07:17:27 följande:
Vad bra att du känner min man klart bättre än jag själv, och mer eller mindre dumförklarar mig. Tack för att du hjälpte mig att inse det...

Han kommer göra det. Han är inte rädd för det juridiska, och det han ogillar med ceremonin är att folk ska titta på och utomlands där det bara är vi är det ingen som ser på så vi ska mer eller mindre bara köpa hus först och sedan är det dags.
Fast det låter faktiskt som om du blir lurad. Han har gjort klart för dig länge att han inte vill gifta sig med dig. Så pass stark är hans ovilja att ni grälat och gråtit över det.
Sedan kommer du med ett ultimatum. Men vad har du fått av ditt ultimatum? Han fick ju sin vilja genom. Du fick inte ens ett datum!
En ring betyder ju ingenting egentligen. Du får lov att bära en ring och kalla dig förlovad men du får inte ens planera ett bröllop. Det är inte förlovning. Han drar bara ut på det. Han känns väldigt elak och kall.
Han har vill vänta till ni köpt hus, sedan vill han vänta tills barnen är xxår gamla, sedan kommer han säga att ni inte har råd och plötsligt så kommer han fram till det han sagt hela tiden, att han inte vill.
Jag känner inte din kille bättre än dig men det är ganska solklart att du blir lurad.
Dessutom: Även om han går med på en ensam ceremoni så kommer det inte kännas rätt. Vill du gifta dig med någon så blivit tvingad genom ett ultimatum? Någon som varit klar med att han verkligen inte vill gifta sig med dig?
Du kommer ångra dig. Du har redan förhandlat bort ditt drömbrölllop och nu så sitter du och väntar på en framtvingad ceremoni som han kanske kommer vilja göra... sen..
Du vill INTE gå miste om ditt drömbröllop! Att få prova klänningar, provsmaka tårtor tillsammans osv. Du vill definitivt inte gå miste om chansen att få gifta dig med någon som verkligen VILL ha dig till sin fru mer än någonting annat i världen.
tvång, ultimatum och hot är inte en bra start på ett äktenskap.