• Tihi

    Är hårda resväskor bättre än mjuka?

    Har alltid haft mjuka resväskor men läste att det är bättre att resa med en hård väska pga vägglöss. Och vem vill få med sig vägglöss hem? Kräks  Jag har fått för mig att en hård väska lätt kan spricka stämmer det? Det vore ju inte så kul om alla ens saker ligger över hela flygplatsen. Jag är bara intresserad av kvalitetsväskor som Samsonite eller Delsey t ex. Berätta om för-och nackdelar med hårda väskor please.

  • Svar på tråden Är hårda resväskor bättre än mjuka?
  • Tihi

    Nu när flygbolagen har börjat ta betalt för väskor så är det kanske smartare att ha en större modell istället för två mindre? Finns det någon begränsning för hur stor den får vara eller går dom bara på vikt?

  • flygrl

    E hårda resväskor bättre mot vägglöss? Varför då?

    Själv reser jag med hårda resväskor för jag tycker dom känns stabilare och säkrare mot inbrott. Det e inte min erfarenhet att hårda väskor av bra kvalité spricker särskilt lätt (har aldrig hänt mig). Utöver att väskan ska va hård kan jag rekommendera en väska som stängs med spännen (eller va det kallas) istf blixtlås då det e mer hållbart. Blixtlås löper ständigt risken att paja. Min stora väska e en hård Samsonite med spännen och 4 hjul.

  • Tihi
    flygrl skrev 2018-05-01 22:45:52 följande:
    E hårda resväskor bättre mot vägglöss? Varför då?
    Själv reser jag med hårda resväskor för jag tycker dom känns stabilare och säkrare mot inbrott. Det e inte min erfarenhet att hårda väskor av bra kvalité spricker särskilt lätt (har aldrig hänt mig). Utöver att väskan ska va hård kan jag rekommendera en väska som stängs med spännen (eller va det kallas) istf blixtlås då det e mer hållbart. Blixtlås löper ständigt risken att paja. Min stora väska e en hård Samsonite med spännen och 4 hjul.
    Vägglössen glider av och kan inte grotta ner sig i tyget, tyget som inte finns haha. Har läst det på många ställen så därför funderar jag på en hård väska som ska inhandlas imorgon. Spännen låter bra men hur låser man en sån väska?

    Jag avskyr fyra hjul men det verkar vara omöjligt att hitta gamla hederliga på två hjul idag. Obestämd
  • Hermioney
    Tihi skrev 2018-05-01 16:12:41 följande:

    Har alltid haft mjuka resväskor men läste att det är bättre att resa med en hård väska pga vägglöss. Och vem vill få med sig vägglöss hem?   Jag har fått för mig att en hård väska lätt kan spricka stämmer det? Det vore ju inte så kul om alla ens saker ligger över hela flygplatsen. Jag är bara intresserad av kvalitetsväskor som Samsonite eller Delsey t ex. Berätta om för-och nackdelar med hårda väskor please.


    Jag har två vänner som flyger hela tiden.

    De vill bara ha mjuka väskor eftersom hårda spricker när de kastas omkring bakom kulisserna.
  • flygrl
    Tihi skrev 2018-05-01 22:51:58 följande:

    Vägglössen glider av och kan inte grotta ner sig i tyget, tyget som inte finns haha. Har läst det på många ställen så därför funderar jag på en hård väska som ska inhandlas imorgon. Spännen låter bra men hur låser man en sån väska?

    Jag avskyr fyra hjul men det verkar vara omöjligt att hitta gamla hederliga på två hjul idag.


    Aha, då vet jag om vägglössen. ;)

    Min väska har ett inbyggt lås (kombinationslås) så man behöver inte krångla med typ hänglås.

    Fördelen med 4 hjul e ju att man lättare kan rulla den i trånga utrymmen jmf med en 2 hjulig. :)
  • Tihi
    Hermioney skrev 2018-05-02 00:21:09 följande:
    Jag har två vänner som flyger hela tiden.
    De vill bara ha mjuka väskor eftersom hårda spricker när de kastas omkring bakom kulisserna.
    Kan tänka mig att det är så faktiskt.
    flygrl skrev 2018-05-02 10:35:42 följande:
    Aha, då vet jag om vägglössen. ;)
    Min väska har ett inbyggt lås (kombinationslås) så man behöver inte krångla med typ hänglås.
    Fördelen med 4 hjul e ju att man lättare kan rulla den i trånga utrymmen jmf med en 2 hjulig. :)
    Snygg färg. Ingen risk att någon tar din väska i misstag heller.

    Det blev en mjuk Delsey, vägglössen till trots, för att dom hårda var väldigt spartanska inuti och hade typ inga fickor varken inne eller utanpå. Jag gillar många fickor och så hade den bara två hjul. Jag ogillar verkligen fyra. Tror att jag ska åka och köpa en till bara för att spara för det är ju verkligen hopplöst att försöka hitta tvåhjulingar nu.

  • Coccolina

    www.aftonbladet.se/resa/a/bKBVwA/undvik-vaggloss-pa-resan--valj-ratt-resvaska


    Det finns massor med anledningar att hårda väskor är bättre, det med vägglöss är bara ett av dem. En bra väska går sällan sönder. Och det handlar mer om vilken typ av plast än märket. Jag har haft både Samsonite och Delsy som slagits sönder på flyget, medan jag idag har en rosa köpt på Rusta som jag haft i 5 år och den är fortfarande perfekt trotts flera resor om året. Den är hård men av en segare typ av plast... Du kan känna av på plasten för att se om en är stenhård (lättare spricker) eller lite segare... 


    Jag skulle aldrig köpa en i tyg då de inte har skydd nog för det jag packar...


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Tihi
    Coccolina skrev 2018-05-02 15:35:08 följande:

    www.aftonbladet.se/resa/a/bKBVwA/undvik-vaggl...


    Det finns massor med anledningar att hårda väskor är bättre, det med vägglöss är bara ett av dem. En bra väska går sällan sönder. Och det handlar mer om vilken typ av plast än märket. Jag har haft både Samsonite och Delsy som slagits sönder på flyget, medan jag idag har en rosa köpt på Rusta som jag haft i 5 år och den är fortfarande perfekt trotts flera resor om året. Den är hård men av en segare typ av plast... Du kan känna av på plasten för att se om en är stenhård (lättare spricker) eller lite segare... 


    Jag skulle aldrig köpa en i tyg då de inte har skydd nog för det jag packar...


    Varför skulle hårda vara bättre än mjuka bortsett från vägglössen? Jag har aldrig lyckats få något sönderslaget i en mjuk. Men du har alltså fått kvalitetsväskor sönderslagna? Du och många fler verkar det som när man läser recenssioner. Jag håller mig till den mjuka som är väldigt funktionell med alla fickor och fack och hoppas på att jag slipper vägglöss i framtiden också. Jag köpte tom en reserv idag då den bara har två hjul.
  • flygrl
    Tihi skrev 2018-05-02 15:03:44 följande:

    Snygg färg. Ingen risk att någon tar din väska i misstag heller.

    Det blev en mjuk Delsey, vägglössen till trots, för att dom hårda var väldigt spartanska inuti och hade typ inga fickor varken inne eller utanpå. Jag gillar många fickor och så hade den bara två hjul. Jag ogillar verkligen fyra. Tror att jag ska åka och köpa en till bara för att spara för det är ju verkligen hopplöst att försöka hitta tvåhjulingar nu.


    Tack, jag gillar färgen! Bra att ha en väska som står ut lite.

    Och bra att du hittade en väska som passar dig perfekt. Hoppas du får göra många trevliga resor med den!
  • EE2017

    Jag har haft min hårda resväska sedan jag var 14-15, är nu 37 år. Den är fortfarande i perfekt skick, och har gjort väldigt många resor genom åren då jag även lånat ut den

  • Coccolina
    Tihi skrev 2018-05-02 21:28:46 följande:

    Varför skulle hårda vara bättre än mjuka bortsett från vägglössen? Jag har aldrig lyckats få något sönderslaget i en mjuk. Men du har alltså fått kvalitetsväskor sönderslagna? Du och många fler verkar det som när man läser recenssioner. Jag håller mig till den mjuka som är väldigt funktionell med alla fickor och fack och hoppas på att jag slipper vägglöss i framtiden också. Jag köpte tom en reserv idag då den bara har två hjul.


    De mjuka tål inte smällar lika bra, de kan pressas ihop och innehållet mosas, hade en mjuk väska engång, slutade med vin på alla mina kläder.....

    En anna gång skar de upp min mjuka väska på flygplatsen.

    Finns även hårda med många fack. Jag kör sedan med packpåsar i väskan så blir allting ordentligt. Reser i jobbet väldigt mycket och finns inte en chans att jag skulle köra med mjukväska....
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Är hårda resväskor bättre än mjuka?