Bebis skiftar i temperatur, hjälp?
Hej!
Vi har en bebis på snart sju veckor, och allt har gått bra hittills!
För ungefär tio dagar sedan kände jag dock att hon var lite väl varm (ligger i bara blöja på en filt) och jag tog tempen på henne i ändtarmen, med en ny Temp som köptes strax innan hon kom till världen. Tempen visade 38,5 och jag läste lite på nätet att det är feber. Jag hade även under förmiddagen märkt att hon inte verkade lika pigg som vanligt och att hon var väldigt glansig i ögonen, men inga andra symptom på sjukdom. Jag ringde min bvc och de sa att de tyckte att vi skulle åka in till barnakuten om febern inte gick ner. Tempen skiftade upp och ner under dagen från 37.8-38.5 och då hade hon inte "aktiverat" sig eller fått mer/mindre kläder på sig.
På kvällen var tempen på 38.5 så vi åkte in till sjukan för säkerhets skull, då hon bara var strax 6 veckor vid tillfället. De tog prover och allt sådant rutinmässigt och de hittade inget som tyder på sjukdom förutom någon liten odling i urinen. Detta har inte följts upp docl, utan var "nog inget att oroa sig för" enligt läkaren.
Vi har tagit tempen varje dag sedan dess, på morgonen, eftermiddagen, kvällen och natten och hon ligger ofta kring 38, men pendlar mellan 37.3-38.5 (detta gjorde vi för att vi ville veta hennes "normala" kroppstemperatur för att lära känna henne). Jag har letat på nätet och hittar inget som kan förklara dessa skillnader. Jag vet att de inte kan reglera sin kroppstemperatur ännu men kan det skifta så mycket utan yttre påverkan av miljö/kläder/aktiviteter?
Hennes allmäntillstånd är enligt oss bra men BVC skrämmer upp oss då de säger att vi ska åka in med henne vid Temp över 38.
Detta är vårt första barn så vi är lite okunniga och säkert oroar vi oss i onödan!
Någon som vet om detta är normalt eller som har varit med om liknande? ??