• Kaysaxo

Bebis skiftar i temperatur, hjälp?

Hej!

Vi har en bebis på snart sju veckor, och allt har gått bra hittills!

För ungefär tio dagar sedan kände jag dock att hon var lite väl varm (ligger i bara blöja på en filt) och jag tog tempen på henne i ändtarmen, med en ny Temp som köptes strax innan hon kom till världen. Tempen visade 38,5 och jag läste lite på nätet att det är feber. Jag hade även under förmiddagen märkt att hon inte verkade lika pigg som vanligt och att hon var väldigt glansig i ögonen, men inga andra symptom på sjukdom. Jag ringde min bvc och de sa att de tyckte att vi skulle åka in till barnakuten om febern inte gick ner. Tempen skiftade upp och ner under dagen från 37.8-38.5 och då hade hon inte "aktiverat" sig eller fått mer/mindre kläder på sig.

På kvällen var tempen på 38.5 så vi åkte in till sjukan för säkerhets skull, då hon bara var strax 6 veckor vid tillfället. De tog prover och allt sådant rutinmässigt och de hittade inget som tyder på sjukdom förutom någon liten odling i urinen. Detta har inte följts upp docl, utan var "nog inget att oroa sig för" enligt läkaren.

Vi har tagit tempen varje dag sedan dess, på morgonen, eftermiddagen, kvällen och natten och hon ligger ofta kring 38, men pendlar mellan 37.3-38.5 (detta gjorde vi för att vi ville veta hennes "normala" kroppstemperatur för att lära känna henne). Jag har letat på nätet och hittar inget som kan förklara dessa skillnader. Jag vet att de inte kan reglera sin kroppstemperatur ännu men kan det skifta så mycket utan yttre påverkan av miljö/kläder/aktiviteter?

Hennes allmäntillstånd är enligt oss bra men BVC skrämmer upp oss då de säger att vi ska åka in med henne vid Temp över 38.

Detta är vårt första barn så vi är lite okunniga och säkert oroar vi oss i onödan!

Någon som vet om detta är normalt eller som har varit med om liknande? ??

• Svar på tråden Bebis skiftar i temperatur, hjälp?
  • Iowhannah

Jag har ingen erfarenhet men vill säga att bvc har rätt här. Så små bebisar bör kollas upp ordentligt om de har en temp över 38 grader. Trist att ni fick ett så slappt bemötande förra gången men åk in igen och förklara att hon har haft feber i X antal dagar nu.

• ESEP

Vet inte alls ang temp men varit med om att BVC gärna skickar upp lite väl snabbt så man känner sig nästan lite idiotförklarad på akuten. På vårt sjukhus kunde vi bli kopplade så man faktiskt fick prata med de på barnakuten. Ringde växeln och frågade och helt enkelt förklarade att vi är på väg upp men tror själva att det är onödigt vill gärna rådfråga personalen. De vill ju inte heller att man kommer om det inte behövs.

Å andra sidan kan det ju som orolig mamma vara skönt att någon kollar av läget igen så man kan släppa det.

• Anonym (Åk in!)

Det där är INTE normalt! 38 grader är feber och absolut inte bebisens normaltemperatur! Det räknas även om det ibland pendlar några tiondelar neråt under dagen. Åk in på en gång och berätta hur länge hon varit så (det låter i din trådstart som att hon haft feber i en hel vecka nu, men det hoppas jag är en feltolkning från min sida).

• Carambolan

Har ni testat termometern på någon annan? Tänker att med en ny termometer och ett barn som inte verkar anmärkningsvärt sjukt så kan det ju vara där felet ligger.

• Kaysaxo

Tack för svar allihopa!

Jo visst fasiken tycker jag och min sambo att detta är konstigt och det känns inte helt normalt. Hon har alltså haft temperaturer upp mot 38.5 nästan varje dag sen den första dagen hon hade feber första gången, men några timmar senare har det varit 37.3 till exempel, för att sedan bli 38 och sedan 38,5 och så här håller det på och vi står där som två frågetecken och fattar inte vad som händer.

Jag har så jäkla svårt för att stå på mig när det gäller sjukvården, om de säger att allt ser okej ut så ler jag och tackar artigt, men när jag kommer hem känner jag mig inte alls nöjd och går och lägger mig orolig ändå.

Jag ska ringa 1177 för att rådfråga ikväll. ??

• Anonym (Mia)
    Kaysaxo skrev 2018-05-01 20:25:07 följande:

Tack för svar allihopa!

Jo visst fasiken tycker jag och min sambo att detta är konstigt och det känns inte helt normalt. Hon har alltså haft temperaturer upp mot 38.5 nästan varje dag sen den första dagen hon hade feber första gången, men några timmar senare har det varit 37.3 till exempel, för att sedan bli 38 och sedan 38,5 och så här håller det på och vi står där som två frågetecken och fattar inte vad som händer.

Jag har så jäkla svårt för att stå på mig när det gäller sjukvården, om de säger att allt ser okej ut så ler jag och tackar artigt, men när jag kommer hem känner jag mig inte alls nöjd och går och lägger mig orolig ändå.

Jag ska ringa 1177 för att rådfråga ikväll. ??

Rent spontant känns det inte akut nog att ringa nånstans a ikväll.. Hon verkar ju må bra.. Men kolla gärna tempen.på er själva för att se om ni också går upp och ner...Att sitta på akuten i flera timmar sent på kvällen är ingen höjdare.

Men ring annars direkt till barnmottagningen i morgon alltså hoppa över bvc..jag blandar aldrig in BVC utan ringer direkt till vårdcentral eller barnmottagningen
  • Kaysaxo
    Carambolan skrev 2018-05-01 20:21:34 följande:

Har ni testat termometern på någon annan? Tänker att med en ny termometer och ett barn som inte verkar anmärkningsvärt sjukt så kan det ju vara där felet ligger.

Haha ja jag kan ju alltid testa på min sambo, då blir han säkert jääättteglad :P

Nä men kan en helt ny Temp visa fel? Det kanske är fel på den tänker jag, men det sa BVC att det var inte möjligt men jag tycker fan det är konstigt att det pendlar så mycket.
  • Iowhannah
    Carambolan skrev 2018-05-01 20:21:34 följande:

Smart tips!

Däremot vill jag även påpeka att jag har en 2,5-åring som kan ha runt 38,5 och inte verka särskilt sjuk (förutom varm).
  • Iowhannah
    Kaysaxo skrev 2018-05-01 20:31:04 följande:

Haha ja jag kan ju alltid testa på min sambo, då blir han säkert jääättteglad :P

Nä men kan en helt ny Temp visa fel? Det kanske är fel på den tänker jag, men det sa BVC att det var inte möjligt men jag tycker fan det är konstigt att det pendlar så mycket.

Men vaddå? Testa på dig själv. Det är inte så himla farligt, tänk bara på att sprita av den efteråt.
  • Kaysaxo

Visste inte att jag kunde vända mig till andra ställen, enligt BVC är det bara barnakuten vi ska till när hon är sjuk. Och det är ju som ni säger inte särskilt kul att sitta där i flera timmar. Och jag tycker att hon verkar må bra, men är orolig ändå.

Vi ska avvakta och köpa en ny termometer imorgon och sedan jämföra (nojjiga förstaföräldrar) :')

• Anonym (Mia)
    Kaysaxo skrev 2018-05-01 20:37:48 följande:

Visste inte att jag kunde vända mig till andra ställen, enligt BVC är det bara barnakuten vi ska till när hon är sjuk. Och det är ju som ni säger inte särskilt kul att sitta där i flera timmar. Och jag tycker att hon verkar må bra, men är orolig ändå.

Vi ska avvakta och köpa en ny termometer imorgon och sedan jämföra (nojjiga förstaföräldrar) :')

Nu bor jag på mindre ort så varken här eller I närmaste stad finns en barnakuten... Utan det är vanlig akut, vårdcentral eller barnmottagningen som gäller... Men i vilket fall borde du kunna ringa till en barnmottagningen eller till barnakuten och rådfråga innan du åker dit och måste sitta i flera i flera timmar. (1177 tar sällan risker utan säger för.det mesta åka in)
  • Snuttis2

Känner igen det där o det är fullt normalt!

Har en son på 9 månader som hade feber i över en månad när han var drygt 3 månader. Jag var super orolig o vi hade kontakt med bvc ett flertal gånger, 1177 osv. Tillslut åkte vi till barnakuten då 1177 tyckte att han skulle kontrolleras pga av att han haft feber till o från länge (då kanske 2 veckor ) . Där undersökte de o tog prover men ally var normalt o de tyckte att han såg himla fin ut trots hoppande feber. Små barns immunförsvar är inte utvecklat utan tränar sig plus att de är extra känsliga för infektioner så de kan ha feber i veckor utan att vara svårt sjuka.

Det var bara hem o ta det lugnt. Vi undvek att fara runt för mkt o träffa folk, tog temp regelbundet o ammade ammade ammade då vätska är superviktigt när de är små.

Idag har vi en pigg 9 månaders som gå tränar för fullt o nu har immunförsvaret lugnat sig. Om han dock blir sjuk får han väldigt hög feber - dock bara i det normala - några dagar.

• Snuttis2

För mig är feber från 38 g men enligt akuten är det 38,5 som räknas o då är det helt okej att ge lite paracetamol som feber nedsättande om allmäntillståndet kräver det. Håll koll på temp precis som ni verkar göra , se till att amma mkt o framförallt håll koll på allmän tillståndet ! Om det är okej trots feber så kan du vara lugn!

Svar på tråden Bebis skiftar i temperatur, hjälp?