• Salkin

    Jag håller på bli galen

    Hej

    Jag lider av ocd och ångest.. Är sjukt rädd för att få en psykos.. Har haft alla möjliga konstiga tankar/katastroftankar.. Men igår snackade jag med mina kompisar medans vi spelade dator. En kille berättade om att de med psykos kan inte skilja på dröm/verklighet... Vet att det låter löjligt.. men direkt började mina katastroftankar.. Tänk om jag blir så osv osv. Tänk om jag drömmer nu . Vet ju att de inte är så... Är så rädd att tappa kontrollen och bli galen o t.ex. skada min flickvän usch.. Idag kände jag mig så tom och allmänt lost typ.. svårt o förklara.. Går till psykolog och pratar med min familj om det hela tiden de alla säger att de är lugnt och att de är ocd;n som spökar.. Tänk om jag förlorar verklighetsupfattningen och blir galen! ????

    Alla svar uppskattas

  • Svar på tråden Jag håller på bli galen
  • lindalicious

    Tror inte du skadar din tjej eftersom du är rädd att du aka göra det dvs har tvångstankar runt det. Du kan styra över dina handlingar även om du har tvångstankar.

    Tror även dina anhöriga hade märkt om du var psykotisk faktiskt och du hade nog inte suttit och reflekterat över det på sättet du gör nu.

    Är du däremot uppriktigt rädd att du faktiskt kan komma att skada din tjej (eller dig själv) så tycker jag psykakuten är det bästa alternativet. Du kan få lite lugn och ro och förhoppningsvis prova ut en medicin eller annan behandling som kan dämpa dina tvångstankar. Det är inget att skämmas för och du måste vara utmattande med alla dessa tvångstankar. Lycka till, ta emot den hjälp som finns för dig. Du har samma rätt att må bra som alla andra!


    Don't get mad, get even.
  • Marvinio

    Mediterar du något? Kan hjälpa med att få distans från sina tankar/känslor.

    Har själv hamnat i en psykos som var jobbig men som de sade hade med att jag nog hade sårbara sidor som går att arbeta med.

    Fått någon medicin eller dylikt att ha till hands? kan hjälpa för att ha en mer lugn att ha dem redo, då man vet med sig om man börjat ?tappa? det att medel m.m. finns inom räckhåll.

    Lugn, oftast är det tankarna m.m. som triggar det, läs lite om vad som kan hjälpa så lugnar sig säkerligen symptomen likväl ????

Svar på tråden Jag håller på bli galen