• Anonym (piotor)

Betala extra skatt??

Fick typ 6000 i kvarskatt i fjol pga att jag haft olika anställningar men nu i år är det samma som gäller. En kollega brukar tydligen betala in extra skatt på 300 kr i månaden då han inte litar på att det dras tillräckligt på lönen.

Är det verkligen nödvändigt? Han berättade att han fick typ 1200 tillbaka på skatten, borde ju vara uppåt 3-4000 om han betalat extra, eller hade han fått 2-3000 i kvarskatt annars?

• Svar på tråden Betala extra skatt??
  • Anonym (???)
    Anonym (piotor) skrev 2018-05-02 10:24:27 följande:
    Fick typ 6000 i kvarskatt i fjol pga att jag haft olika anställningar men nu i år är det samma som gäller. En kollega brukar tydligen betala in extra skatt på 300 kr i månaden då han inte litar på att det dras tillräckligt på lönen.

Är det verkligen nödvändigt? Han berättade att han fick typ 1200 tillbaka på skatten, borde ju vara uppåt 3-4000 om han betalat extra, eller hade han fått 2-3000 i kvarskatt annars?
    Du vet inte hans bakomliggande ekonomi. Ingen annan än han själv vet den. Det ligger så mycket annat bakom än vad jobbet drar för skatt. 
    Jag betalar in min skatt själv. Men betalar in "för lite", dvs jag jämkar eftersom jag har bolån som skall betalas. Men räntorna gör att jag ändå får tillbaka på skatten. Så du har inte en aning om hur din kollegas ekonomi ser ut och hur hans skattesituation ser ut.
  • Anonym (piotor)
    Anonym (???) skrev 2018-05-02 10:36:31 följande:

Du vet inte hans bakomliggande ekonomi. Ingen annan än han själv vet den. Det ligger så mycket annat bakom än vad jobbet drar för skatt. 

Jag betalar in min skatt själv. Men betalar in "för lite", dvs jag jämkar eftersom jag har bolån som skall betalas. Men räntorna gör att jag ändå får tillbaka på skatten. Så du har inte en aning om hur din kollegas ekonomi ser ut och hur hans skattesituation ser ut.

När jag tar ut VAB blir det ju 30 % avdrag, med jobbetä r det ju på skattetabell, så var det ju när jag hade flera jobb.

Är det någon nackdel att betala in extra skatt? Jag menar, de gör ju massa jobbskatteavdrag sen vet jag... Eller ska man se det som ett tillfälligt sparande som betalas ut sen i juni? 300 per månad blir ju nästan 4000 på ett år.
  • Anonym (.)
    Anonym (piotor) skrev 2018-05-02 11:02:36 följande:

När jag tar ut VAB blir det ju 30 % avdrag, med jobbetä r det ju på skattetabell, så var det ju när jag hade flera jobb.

Är det någon nackdel att betala in extra skatt? Jag menar, de gör ju massa jobbskatteavdrag sen vet jag... Eller ska man se det som ett tillfälligt sparande som betalas ut sen i juni? 300 per månad blir ju nästan 4000 på ett år.

Nackdelen är att du inte får ränta på pengarna. Det är ett sparande som är lika lönsamt som att stoppa pengarna i madrassen.
  • Anonym (???)
    Anonym (.) skrev 2018-05-02 11:06:25 följande:
    Nackdelen är att du inte får ränta på pengarna. Det är ett sparande som är lika lönsamt som att stoppa pengarna i madrassen.
    Bra för folk dock som har svårt att ha ett sparkonto som det går att ta ut pengar på när det kniper. 
  • Anonym (piotor)
    Anonym (.) skrev 2018-05-02 11:06:25 följande:

Ränta jämte mot att det sparas på ett bankkonto menar du?
  • Anonym (.)
    Anonym (piotor) skrev 2018-05-02 11:47:19 följande:

Ränta jämte mot att det sparas på ett bankkonto menar du?

Ett vanligt bankkonto är ju lika illa. Det finns bättre sätt att spara pengar om man vill att de skall öka i värde.
  • cb66

Om du får kvarskatt varje år ska du prata med dina arbetsgivare så att du slipper den. Kvarskatt är onödigt och blir alltid jobbig att betala.

Får du tillbaka på skatten varje år kan du välja att se det som ett sparande och en trevlig extra peng i april. Räntan på det året du är utan pengar är inte så stor. Vill du trots allt använda pengarna tidigare så ska du jämka.

• Anonym (piotor)
    cb66 skrev 2018-05-02 12:04:46 följande:

Om du får kvarskatt varje år ska du prata med dina arbetsgivare så att du slipper den. Kvarskatt är onödigt och blir alltid jobbig att betala.

Får du tillbaka på skatten varje år kan du välja att se det som ett sparande och en trevlig extra peng i april. Räntan på det året du är utan pengar är inte så stor. Vill du trots allt använda pengarna tidigare så ska du jämka.

Vad innebär egentligen jämka?

Jag känner nån snubbe som alltid får kvarskatt, kan diffa flera tusen spänn varje år. Och ändå har han bett om att arbetsgivaren ska betala in extra skatt varje månad (vilket de tydligen inte gör). Förstår dock inte hur det kommer sig. Skulle röra sig om 500-800 eller mer i skatt som diffar per månad.

Drar de på skattetabellen ska det väl inte vara minus på skattekontot i slutändan?
  • Iowhannah
    Anonym (piotor) skrev 2018-05-02 23:03:50 följande:

Jag känner nån snubbe som alltid får kvarskatt, kan diffa flera tusen spänn varje år. Och ändå har han bett om att arbetsgivaren ska betala in extra skatt varje månad (vilket de tydligen inte gör). Förstår dock inte hur det kommer sig. Skulle röra sig om 500-800 eller mer i skatt som diffar per månad.

Drar de på skattetabellen ska det väl inte vara minus på skattekontot i slutändan?

Jag tycker också att det där är konstigt. Jag fick kvarskatt i ett par år när jag precis hade börjat på min nuvarande arbetsplats. Pratade med min chef om detta och fick veta att AG helt enkelt drar för lite, så jag började betala 300 extra varje månad. Nu får jag istället tillbaka en helt okej summa varje år. Bättre det än kvarskatt, men det är konstigt att det kan dras för lite skatt.
  • Deacon
    Anonym (piotor) skrev 2018-05-02 23:03:50 följande:

Det innebär att du betalar en procentsats i skatt som är lägre än den "normsla". Man jämkar om man räknar med att tjäna en låg lön under beskattningsåret eftersom du alltid har rätt till olika avdrag.... storleken på dessa beror delvis på den beräknade årslönen.

Ett exempel om man sommarjobbar som bananböjare i två månader och får 15 000 i månaden före skatt för detta. Då kan du titta i skattetabellen för 180 000 kr som blir den beräknade årslönen. Vi antar att man då ska betala 33% i skatt och får således behålla 20 000 av de intjänade 30 000 kronorna. Detta är utan jämkning.

Om man jämkar säger man till Skatteverket att man förväntar sig att tjäna 30 000 på ett år. De beräknar de en mer korrekt skattesats som bland annar tar hänsyn till grundavdrag och andra avdrag. Man har kanske avdrag på 25 000 kronor och ska därför bara skatta på 5 000 kronor. Kanske man då får skatta 30% på detta dvs 1500 kronor alternativt så får man en skattesats på 5% på hela intjäningen under sommaren. Jämkar man inte så får man tillbaka mellanskillnaden mellan 10 000 och 1 500 i samband med deklarationen men pengarna gör mer nytta i ens egna fickor än statens

Skulle man tjäna mer än 30 000 under året så får man istället räkna med kvarskatt då förutsättningarna ändras och därmed även skattesatsen som ska tillämpas.
  • Anonym (???)
    Deacon skrev 2018-05-02 23:33:40 följande:
    Det innebär att du betalar en procentsats i skatt som är lägre än den "normsla". Man jämkar om man räknar med att tjäna en låg lön under beskattningsåret eftersom du alltid har rätt till olika avdrag.... storleken på dessa beror delvis på den beräknade årslönen.

Ett exempel om man sommarjobbar som bananböjare i två månader och får 15 000 i månaden före skatt för detta. Då kan du titta i skattetabellen för 180 000 kr som blir den beräknade årslönen. Vi antar att man då ska betala 33% i skatt och får således behålla 20 000 av de intjänade 30 000 kronorna. Detta är utan jämkning.

Om man jämkar säger man till Skatteverket att man förväntar sig att tjäna 30 000 på ett år. De beräknar de en mer korrekt skattesats som bland annar tar hänsyn till grundavdrag och andra avdrag. Man har kanske avdrag på 25 000 kronor och ska därför bara skatta på 5 000 kronor. Kanske man då får skatta 30% på detta dvs 1500 kronor alternativt så får man en skattesats på 5% på hela intjäningen under sommaren. Jämkar man inte så får man tillbaka mellanskillnaden mellan 10 000 och 1 500 i samband med deklarationen men pengarna gör mer nytta i ens egna fickor än statens smile1.gif

Skulle man tjäna mer än 30 000 under året så får man istället räkna med kvarskatt då förutsättningarna ändras och därmed även skattesatsen som ska tillämpas.
    33%?!!! Folk betalar INTE 33% i skatt om de inte har relativt höga inkomster. Är kommunalskatten exvis 32,8% så innebär det inte att man betalar 33% i skatt utan att man ska dra skatt efter TABELL 33. Och det är ca 22-25% i skatt om man har en normallön. Du är inte påläst för fem öre.
  • Deacon
    Anonym (???) skrev 2018-05-04 11:29:23 följande:

33%?!!! Folk betalar INTE 33% i skatt om de inte har relativt höga inkomster. Är kommunalskatten exvis 32,8% så innebär det inte att man betalar 33% i skatt utan att man ska dra skatt efter TABELL 33. Och det är ca 22-25% i skatt om man har en normallön. Du är inte påläst för fem öre.

Var skriver jag att man betalar 33% skatt om man ska använda tabelll 33? Var skriver jag att vi i exemplet ska använda tabell 33? Jag skriver "vi antar att" oxg anledningen till detta är att det var ett exempel för att illustrera vad jämkning innebär inte att det skulle vaea en perfekr bild av verkligheten.... Tycker du att ngt är tokigt med inlägget så beror det på att du läser in i ngt som inte finns med i texten.
  • Anonym (A)
    cb66 skrev 2018-05-02 12:04:46 följande:

Håller med
  • Anonym (m45)

Så här, Stina på lönekontoret är inte tankeläsare. Mao, se till att meddela vilken skattetabell du tillhör, så lägger säkert Stina in den. Givet hur din privatekonomi ser ut så kan det ibland även vara klokt att kontakta SKV och begära ett beslut om jämkning. Det är inte heller något som Stina kan bara göra på eget bevåg, du bör tala om hur du vill ha det, eller visa upp ett jämkningsbeslut från SKV.

Är det så att du har flera arbetsgivare, dvs uppbringar inkomster från flera håll så kan det ibland vara bra att begära att någon arbetsgivare drar rak skatt, dvs 30%.

Det är din samlade årsinkomst som slutligen taxeras, och som du skall deklarera.
    Det är inte Stinas ansvar, det är ditt!

De flesta seriösa arbetsgivare har ett lönesystem. Stina sitter inte och räknar ut skatten på varje anställd, det sköter systemet om. Har du en oregelbunden inkomst, eller jobbar "lite" (men kanske hos flera AGs) så kan din taxering bli skev, för AG 1s lönesystem samarbetar inte med AG 2s nämligen. Förstå hur en skattetabell fungerar, läs din självdeklaration och se själv hur mycket reell skatt du betalar. Ta ett eget ansvar för att det ska bli så rätt som möjligt, oavsett hur du vill ha det med kvarskatt eller skatteåterbäring.

mvh

Svar på tråden Betala extra skatt??