• anynom

    Planerar tredje barnet, fler?

    Hej!

    Har två barn med 19 månaders mellanrum. En flicka nu 4 år och en pojke 2,5 år. Har velat ha en trea ett tag men maken har inte varit lika säker. Nu har vi dock bestämt oss för att starta bebisverkstaden nästa cykel och jag är jättepirrig!

    Fler som planerar en trea snart och vill följas åt? :)

  • Svar på tråden Planerar tredje barnet, fler?
  • anynom

    Ingen som vill hänga på? :) hade varit kul att dela lite funderingar med andra som hoppas bli trebarnsföräldrar! (fler barn går också bra)

  • Iväntanpåtrean

    Vi kör första försöket nu i maj! Har två barn som fyller 6 nu i sommar, så det blir lite som att börja om igen.

  • anynom

    Vi ska också köra första nu i maj! Spännande :) jaså, har du tvillingar? så kul! tog det lång tid för dig att bli gravid med dom? 

  • Iväntanpåtrean

    Ja, precis. Skulle tycka det var lite roligt att få tvillingar igen, det tycker INTE maken...

    Blev gravid på första försöket, men förväntar mig inte att det ska gå lika lätt den här gången. 6år och ett kejsarsnitt senare liksom.

    Hur lång tid har det tagit för dig de andra gångerna?

  • anynom

    Så kul :)

    jag blev också gravid lätt. Första försöket med första och andra var inte ens planerad utan mer en "vi behöver inte skydda oss eftersom vi ändå vill ha fler". Så väldigt lätt med andra ord. men säger som du, det är inget jag förväntar mig nu eller tar för givet. Hoppas ju det ska bli lätt, men har mer oregelbunden cykel nu. Kan variera mellan 24-31 dagar så tänkte köra på ägglossningstest. Har haft sån tur, aldrig fått missfall eller något. Men av någon anledning oroar jag mig mycket för denna gången. Tänker typ "Kan man verkligen ha sån tur tre gånger?". Mannen är också mer orolig nu än inför de två första.

    Har du börjat med några förberedelser? :) typ vitaminer eller ägglossningstest eller nått?

  • Iväntanpåtrean

    Håller med, är mycket mer medveten den här gången om allt som kan gå fel...

    Jag testade med äl-tester förra månaden för att se om det kommit igång efter många år med Minipiller. Kör nog med det den här månaden också, skulle bli mer stressad att inte göra det tror jag. Började med folsyra för några månader sen och har dragit ner på kaffet. Du då? :)

    Förstår att det är lite knepigt med oregelbunden cykel, men har du något hum om när du tror det är dags för äl?

  • Pixma

    Vi vill gärna ha en trea...men är också ner orolig denna gång för allt som kan hända.

    Just nu är mitt stora problem min rädsla för att få värre foglossning än jag fick med tvåan. Har fortfarande känningar av foglossning (6 år efter sista graviditeten) och ständigt stel och ont i ländrygg och höft... så här 19 piller kvar men velar fortfarande om det är värt riskerna...längtar trots allt så mycket efter en till!

  • närkommertrean

    Här försöker vi också få till en trea! Vi har två barn sen tidigare, lilla fyller 2 år om några veckor och stora fyller 5 år i juli.

    Vi var egentligen färdiga med barn och hade ingen tanke på ett tredje. Jag var iofs sugen på ett till barn men min man sa tvärnej. Men i mars blev jag oplanerat gravid och precis som jag respekterade hans vilja att inte skaffa fler barn respekterade han min vilja att inte göra en abort. Så efter ett par stormiga veckor med en massa olika känslor landade vi ändå i tanken på att vi skulle bli trebarnsföräldrar. Men då fick jag mf. Kroppen skötte det hela väldigt bra och jag hade äl redan två veckor efter blödningen började men psykiskt tog jag det hårt och jag och min man fick mycket att fundera över. Nu har vi ändå landat i att vi vill ha ett tredje barn och min äl beräknas komma i början av nästa vecka. Tyvärr är jag bortrest över helgen och glömde min termometer hemma men jag kom iaf ihåg äl-testerna. Jag fick mf i samma vecka för tre år sedan och då blev min cykel helt knasig, äl kom inte igång och när den väl gjorde det uteblev den varannan månad. Så jag vågar inte lita på att kroppen är helt på banan igen trots att jag redan har haft en äl. Vi får se hur det går helt enkelt men ni får gärna hålla tummarna att äl-testen blir positiva imorgon! :)

    Jag började ta folsyra när jag fick veta att jag var gravid i mars och har fortsatt med det nu (glömde iofs även tabletterna hemma...). Jag har två väldigt olika graviditeter bakom mig och hoppas det blir som första när jag mådde toppen rakt igenom i princip. Andra mådde jag illa första halvan av graviditeten och fick foglossning i v 14. Jag fick dessutom en stor förlossningsskada när jag födde min yngsta och har efter mycket kämpande nyligen blivit i princip återställd så oroar mig redan för förlossningen och om jag ska kräva snitt, vilket jag kommer få om jag vill (jag är så otroligt rädd för alla typer av operationer). Mår illa och kallsvettas bara av tanken på ks! Hur som helst, det var lite om mig och min situation. :)

  • Iväntanpåtrean

    Kul att vi blir fler som kan snacka och hoppas tillsammans!

    Oj, vad jobbigt med sån brutal foglossning! Hoppas att den inte blir värre den här gången om ni bestämmer er för att våga satsa på en trea!

    närkommertrean, beklagar mf{#emotions_dlg.flower}
    Håller tummarna för att du fick positivt äl-test idag eller att det kommer inom de närmaste dagarna!

    Jag har gjort ett snitt, och tycker att det gick jättebra. Sörjer lite att jag inte fick upp dem på bröstet på en gång, men då de är födda för tidigt hade jag inte fått det i vilket fall. Alla var jättegulliga under op och jag tycker att läkningen efteråt gick bra, även om det såklart är en stor bukoperation. Jag är istället livrädd för en vanlig förlossning...

  • Missdecibel86

    Planerar också en trea, vi har en 7-åring och en 9-åring men kände att det var dags igen, jag är 32.

    Äl nu i dagarna så vi kör på

Svar på tråden Planerar tredje barnet, fler?