Vanligt att små barn sätter i halsen?
Är bara 20 så för min del är inte eventuella barn aktuellt för ens minst om 7-10 år kanske, men tänker oftare på hur det är att vara förälder. Något jag hakat upp mig på är det här med att små barn kan sätta i halsen, är det vanligt eller klarar de flesta av småbarnsåren utan sånna incidenter? Själv har jag aldrig satt i halsen vad jag kommer ihåg, jag är en sån som alltid varit extremt långsam med att äta så det kanske bidragit, men kommer ihåg att min lillasyster som 1-2-åring ofta satte i halsen och mina föräldrar fick lyfta henne upp och ner och slå på ryggen. Jag förstod ju inte allvaret då men nu inser jag vilken panik man som förälder måste få när det inträffar. Eller som förskolepersonal.
Så, händer detta ofta? Att små barn slarvar med att tugga, äter för fort eller så? Jag vet att alla oavsett ålder kan råka sätta i halsen men tänker att små barn kanske inte har koll på motoriken riktigt än? Är det något man kan vänta sig som förälder? Jag kanske låter överdriven men har alltid varit en oroligt lagd person och inser redan nu att jag förmodligen skulle vara en väldigt överbeskyddande mamma.