• Anonym (ts)

Vanligt att små barn sätter i halsen?

Är bara 20 så för min del är inte eventuella barn aktuellt för ens minst om 7-10 år kanske, men tänker oftare på hur det är att vara förälder. Något jag hakat upp mig på är det här med att små barn kan sätta i halsen, är det vanligt eller klarar de flesta av småbarnsåren utan sånna incidenter? Själv har jag aldrig satt i halsen vad jag kommer ihåg, jag är en sån som alltid varit extremt långsam med att äta så det kanske bidragit, men kommer ihåg att min lillasyster som 1-2-åring ofta satte i halsen och mina föräldrar fick lyfta henne upp och ner och slå på ryggen. Jag förstod ju inte allvaret då men nu inser jag vilken panik man som förälder måste få när det inträffar. Eller som förskolepersonal. 

Så, händer detta ofta? Att små barn slarvar med att tugga, äter för fort eller så? Jag vet att alla oavsett ålder kan råka sätta i halsen men tänker att små barn kanske inte har koll på motoriken riktigt än? Är det något man kan vänta sig som förälder? Jag kanske låter överdriven men har alltid varit en oroligt lagd person och inser redan nu att jag förmodligen skulle vara en väldigt överbeskyddande mamma.  

• Svar på tråden Vanligt att små barn sätter i halsen?
  • Anonym (Mamma)

Jag har tre barn i skolåldern och ingen har råkat ut för något i den vägen. Men ovanligt är det ju inte.

• nnnnnnnn

Ett av mina barn satte jämt i halsen. Inget att få panik över, bara lyfta ur barnstolen och daska till i ryggen så är det klart.
    Men man blir kanske luttrad när det händer 10 ggr/dag?

• Anonym (K)

Min yngsta som snart fyller 2 år sätter i halsen lite då och då men hostar upp det som fastnat själv. Det är ändå rätt vanligt att små barn sätter i halsen men de löser det oftast på egen hand genom att just hosta. En gång har jag fått hjälpa honom och det var när han var 1,5 år och en bit äpple hamnade fel. Då lyckades han inte hosta upp den så jag fick dunka honom några gånger mellan skulderbladen och sedan göra ett buktryck. Han blev aldrig blå och det var egentligen inte särskilt dramatiskt eftersom jag visste vad jag skulle göra och kände mig trygg och säker med det. Så jag rekommenderar dig att gå en kurs i hlr som är riktid mot små barn. Man gör på lite olika sätt på barn som är under 1 år och över 1 år. På många BVC erbjuds sådana kurser gratis när man går till föräldragruppen där när barnet är fött. Får man inte en sån kurs går det att gå den på andra sätt. Med första barnet var jag jättenojig men andra fick äta bitar från 6 månader när vi började med smakportioner och det har gått hur bra som helst. Det handlar ju mycket om sunt förnuft, att inte lämna ett litet barn själv när det äter och att dela maten i bitar så det inte täpper till helt om barnet sätter det i halsen (t ex dela runda saker i halvor). Men det absolut bästa mot rädslan är att själv skaffa sig kunskapen om hur man som vuxen ska hantera en situation där barnet sätter i halsen och behöver hjälp att få loss det!

• Carambolan

Inget av mina tre har satt i halsen värre än att de kunnat hosta upp det själva och då har ändå alla tre ätit plockmat från 6 mån.

• Anonym (Träna)

Så fort barnet får någon liten tand bör man börja ge lite större bitar, inte bara slät puread mat. Då tränar babyn sina muskler i munnen och tungan och lär sig bättre kontrollera dem, och detta kan minska risken för att "sätta i halsen" så att säga.

• Anonym (Mm)

Två barn, hänt en gång när sonen var 4-5 år att han satte så illa i halsen att han inte fick luft. Jag hann inte få panik. Lyfte upp honom i benen och slog honom hårt i ryggen medan han hängde uppochner. Det kom ut direkt.

Jag är inte direkt någon hjälte normalt sett utan mer en sån som blir förlamad, men när det hände så funkade hjärnan direkt och jag kunde omedelbart göra vad som krävdes.

Svar på tråden Vanligt att små barn sätter i halsen?