När är rätt ålder att skaffa barn?
Hej på er!
Jag tänkte starta en liten tråd här där tanken är att diskutera (på en vuxen nivå) om när ni tycker det är rätt ålder att skaffa barn? Är det någon ålder ni tycker är ett big no no?
Berätta!
Hej på er!
Jag tänkte starta en liten tråd här där tanken är att diskutera (på en vuxen nivå) om när ni tycker det är rätt ålder att skaffa barn? Är det någon ålder ni tycker är ett big no no?
Berätta!
Jag tycker inte det handlar så mycket om ålder.. det är mer hur man är som person. Det finns 20-åringar som skulle bli toppenföräldrar och det finns 40-åringar som är alltför omogna för att skaffa barn. Själv var jag 31 när jag skaffade mitt första. Ångrar inte en sekund att jag väntade då jag var alldeles för upptagen med mig själv innan..
Kan tycka att det är bra att man är över 25, i alla fall som man, för att säkra en viss mognad. Gärna yngre än 45 och i så fall i god form för att orka med sina barn.
Annars hänger det mest på andra faktorer. Stabil ekonomi, engagemang och boende i ett lite barnvänligt område (lämpligt att undvika ungdomsgäng, raggare och kriminella).
Jag tycker inte det handlar så mycket om ålder.. det är mer hur man är som person. Det finns 20-åringar som skulle bli toppenföräldrar och det finns 40-åringar som är alltför omogna för att skaffa barn. Själv var jag 31 när jag skaffade mitt första. Ångrar inte en sekund att jag väntade då jag var alldeles för upptagen med mig själv innan..
Jag tycker, inte innan 18år, inte över 45år
Mellan 25-35 optimalt
Gäller båda könen btw!
Jag fick mitt första när jag var 24år och andra när jag var 26år, är 28år nu och vill ha ett till om 3-4år
MEN visst finns det dom som klarar av de innan 18år och efter 45år, men knappast alla och det verkar kräva en hel del för att de ska funka, och visst pappor kan vara äldre än 45år rent biologiskt, men de är inget jag gillar
Spännande! Tycker det är så roligt att se vad alla tycker och tänker.
Dom säger att det aldrig är rätt tid att skaffa barn ;)
Jag skulle säga att ålder inte är särskilt relevant,om man bortser från extremerna åt båda håll.
Jag skulle hellre säga att det handlar om var man är i sitt förhållande. Jag känner mig bekvämare med att skaffa barn med min man nu när vi levt ihop i fler år. Vi är inte längre nykära, vi har gått igenom en kris ihop (=jag känner mig tryggare med att vi inte kommer separera under småbarnsåren som sägs vara lite "krisiga"), vi känner varandra, vet hur vi vill uppfostra våra barn (och är överens), vi har hunnit göra saker enbart som ett par, köpt huset där vi vill bo "för resten av våra liv", hunnit med dom största renoveringarna och allt sådant som är skönt att ha gjort medan man har tiden.
Väldigt individuellt! Själv fick jag mitt första vid 37 och det var precis lagom för mig. För någon annan hade det kanske varit för sent.
Big no-no är egentligen bara under 16 år, tänker på eventuella juridiska aspekter då.
Olämpligt är det väl för det mesta om man är under 18, eftersom man inte ens själv är vuxen i lagens mening.
Lagom däremot är nog 20-47 ca, eftersom kroppen är mogen och klarar att bli gravid och man klarar generellt att ta hand om barnet färdigt. Vi är tänkta att vara klar med barna-födande en bit före 50 års ålder och därför tycker jag det är olämpligt att skaffa senare oavsett om man är man eller kvinna. Lagom alltså, inte samma som att jag tycker det borde vara förbjudet att gå via konstgjorda metoder eller inte tänka sig för (som man).
Var 21 och 27 år när jag fick mina barn. Idag är jag 38 år. Tycker väl att om man är tillräckligt mogen och har bra förutsättningar med ekonomi så är mellan 20-30 enligt mig bästa åldern. Då är man fortfarande ?ung? när barnen själv kommit upp i vuxen ålder.
Tycker inte det är speciellt viktigt att ha precis allt ordnat som tex som att ha skaffat hus, kombibil mm innan man skaffar barn. Det är nåt som man kan göra under tiden om man vill ha det.
Det är liksom inget krav att bo i hus eller ens ha kombibil bara för att man har barn. Det är ju upp till var och en. Man kanske hellre prioriterar annat.
Väldigt individuellt! Själv fick jag mitt första vid 37 och det var precis lagom för mig. För någon annan hade det kanske varit för sent.