• UniformYankie

Studerande: någon annan som dygnar?

Ja, som rubriken lyder, någon annan som tänker dygna i studiefrämjande syfte? 

Själv har jag tenta imorgon. För mig går det som bäst när jag dygnat före, då är jag så inne i plugget och tänket att det känns lättare att besvara frågorna - jag har ju hunnit gå igenom dem några gånger någon timmar före. 

Jag vaknade senare än vanligt idag, 9-ish. Kommer försöka hålla mig vaken till 20-21 ca imorgon så att jag inte sabbar dygnsrytmen. Startar kaffekokaren om en halvtimme typ. 

Hur går det för er? När vaknade ni, hur länge förväntar ni er vara vakna? Varför dygnar ni just inatt? 

• Svar på tråden Studerande: någon annan som dygnar?
  • SysterY

Vad är meningen med att dygna före en tenta?

Aldrig gjort. Jag pluggade i god tid innan, började ca 4-6 veckor innan och ordnade ett pluggschema som jag höll mig till. Sista dagen innan tentan läste jag ienom mina papper under 2-3h och kvällen innan gick jag på bio, såg film eller bara umgicks med familj/vänner.

• UniformYankie
    SysterY skrev 2018-05-03 22:16:39 följande:

Vad är meningen med att dygna före en tenta?

Aldrig gjort. Jag pluggade i god tid innan, började ca 4-6 veckor innan och ordnade ett pluggschema som jag höll mig till. Sista dagen innan tentan läste jag ienom mina papper under 2-3h och kvällen innan gick jag på bio, såg film eller bara umgicks med familj/vänner.

Som sagt. Jag är så inne i plugget och tänket att det känns lättare att besvara frågorna - jag har ju hunnit gå igenom dem några gånger någon timmar före. I och med de där extra timmarna får jag den förberedelse jag behöver. Men så är jag också den där nattugglan som jobbar som bäst framåt kvällen. 

Går en kurs, vi har 1 månad mellan tentamen i momenten. Därav lite svårt att börja 4-6 veckor innan men såklart försöker jag ju förbereda mig redan från start Tungan ute 

• SysterY
    UniformYankie skrev 2018-05-03 22:27:30 följande:

Som sagt. Jag är så inne i plugget och tänket att det känns lättare att besvara frågorna - jag har ju hunnit gå igenom dem några gånger någon timmar före. I och med de där extra timmarna får jag den förberedelse jag behöver. Men så är jag också den där nattugglan som jobbar som bäst framåt kvällen. 

Går en kurs, vi har 1 månad mellan tentamen i momenten. Därav lite svårt att börja 4-6 veckor innan men såklart försöker jag ju förbereda mig redan från start  

Hade jag dygnat på mina tentor hade jag varken klarat dem eller lärt mig något. Men mdn alla är olika.
  • Aniiee

Det gjorde jag jämt när jag pluggade. Jag slutade inte vara vaken förän jag var klar, liksom, och då hände det ju att det inte fanns tid till att sova. Det vara bara att köra på och dricka en jäkla massa kaffe. Sova det får man göra i graven, liksom.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • UniformYankie
    Aniiee skrev 2018-05-03 22:46:00 följande:

Det gjorde jag jämt när jag pluggade. Jag slutade inte vara vaken förän jag var klar, liksom, och då hände det ju att det inte fanns tid till att sova. Det vara bara att köra på och dricka en jäkla massa kaffe. Sova det får man göra i graven, liksom.

Exakt! Skönt att höra att det inte bara är jag som är såhär. Skönt att påminnas om att det inte alltid kommer vara såhär, även om jag vet att det är nu jag suger åt mig som mest information. 
  • Kanttant

Har hänt ett antal gånger haha... i slutet av termin satt jag vaken i över 36h och bara skrev på två stora arbeten. Fy fasiken vad snurrig i huvudet jag var efter det, haha, helt surrealistisk känsla. Rekommenderas inte! Men vanliga dygningar inför sluttentor har också hänt, är ingen sådan som börjar plugga flera veckor i förväg till en tenta. Läser materialet förstås som ska läsas, men själva studerandet för en tenta gjorde jag sällan mer än dagen innan, max två dagar innan.

• UniformYankie
    Kanttant skrev 2018-05-04 02:06:56 följande:

Har hänt ett antal gånger haha... i slutet av termin satt jag vaken i över 36h och bara skrev på två stora arbeten. Fy fasiken vad snurrig i huvudet jag var efter det, haha, helt surrealistisk känsla. Rekommenderas inte! Men vanliga dygningar inför sluttentor har också hänt, är ingen sådan som börjar plugga flera veckor i förväg till en tenta. Läser materialet förstås som ska läsas, men själva studerandet för en tenta gjorde jag sällan mer än dagen innan, max två dagar innan.

Åh fyfan. Redigeringen på arbetet efter att du fått vila måste ha varit intressant. Man blir ju lite lullig efter ett tag, nästan som att man är berusad. 
    Men återigen skönt att höra att det inte bara är jag. Jag pluggar på distans, har ingen kontakt med övriga klasskamrater, så kan kännas lite isolerat, man undrar ju hur det är för de "vanliga" studenterna och även de som är som jag. Kanske är hela min klass vaken just nu, precis som jag.
Svar på tråden Studerande: någon annan som dygnar?